erfdienstbaarheid

jj
Topic Starter

erfdienstbaarheid

#1 , 05 aug 2008 21:45

Hallo,

Sinds een aantal maanden hebben we een probleem om tot op onze weide te raken door een landbouwer die een weg afsloot.

De landbouwer is eigenaar van de weg die in een L-vorm tussen twee weiden loopt tot aan onze weide (laatste stuk) Er is een erdienstbaarheid voor de weg, dus hij moet ons de doorgang laten. Tot voor kort waren de weiden waar de weg tussen liep volledig omheind en was er dus geen enkel probleem. De landbouwer heeft echter beslist van langs 1 zijde de draad weg te halen en vooraan een poort te zetten met slot, hetgeen wil zeggen dat zijn koeien vrij over de weg lopen.

Een sleutel van het slot wil hij eventueel wel geven, maar het grootste probleem is dat we dus niet meer met de wagen, of te voet met onze honden of paard naar de weide kunnen omdat die koeien natuurlijk gek komen doen.

We hebben al met de landbouwer gesproken, maar deze trekt het hem niet aan. Wat kunnen we best doen?

Alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wolf2

#2 , 07 aug 2008 19:08

Een erfdienstbaarheid kan o.a. een recht van doorgang of overgang inhouden. Dat betekent dat A, om zijn perceel te bereiken, over het perceel van B mag gaan of mag rijden.
In de meeste gevallen is dergelijke EDB overeengekomen tussen partijen in een akte (soms zit het in een vonnis van een rechter).
In die akte, die "de titel" uitmaakt waarop U zich kan beroepen, is beschreven welke modaliteiten er gelden voor dat recht; bvb.:
* overgang met paard en kar
* overgang op een breedte van 6 meter tussen zonsopgang en zondondergang
* overgang met een kruiwagen
* overgang enkel voor voetgangers
* enz.

Het is dus van het grootste belang om die titel terug te vinden.

Een dgl. EDB betekent NIET dat de strook waarop ze geldt afgesloten moet zijn; ik zou zelfs zeggen afgesloten mag zijn. Dat zou immers gelijkstaan met een soort afstand voor 100% door de eigenaar aan de genieter van de EDB. En dat zou ook betekenen dat een EDB over het midden van een perceel onmogelijk zou zijn: er zouden dan 2 percelen ontstaan.

Anderzijds moet de genieter van een EDB ook werkelijk van zijn recht kunnen genieten. Als de eigenaar hyena's in zo een wei zou zetten, zal iedereen het er over eens zijn dat er geen sprake meer is van een EDB.

Een wei met schapen zou dan weer geen enkel beletsel mogen zijn; wie naar een wei wil stappen mag niet vies zijn van wat str.. aan zijn schoenen.

Maar waar ligt de grens? Als er daarover geen overeenkomst bestaat (en ze kan niet aangevuld worden), zal enkel een rechter zich kunnen uitspreken. Ik woon op de Waalse buiten en iedereen vindt het hier normaal door een wei met koeien te stappen (met een EDB). Mijn aangelijnde hond (Dino, by the way) zorgt er echter voor dat die koeien komen kijken naar mijn hond (denken ze dat het een kalfje is?). Dat lukt nog net.
Ik ken ook EDB waar men fjordenpaarden gezet heeft: daar ga ik nooit meer door...

De rechter zal dus moeten oordelen wat normaal is voor uw streek en voor uw omstandigheden. Geen auto meer? Met de kruiwagen dan? Is die afstand redelijk? Enz. U zal echter geen verjaring kunnen inroepen van uw bijzondere omstandigheden (auto / hond / kinderen / ).

Het spreekt vanzelf dat U dat slot er te veel aan is; dat U wat ijzerdraad of touw moet openen tot daar aan toe.

Een andere oplossing is dat U een strook afkoopt (aktekosten voor U) maar in het algemeen verkoopt een boer nooit.

erda

#3 , 13 jul 2010 11:12

allen,

mijn vraag is eerder vanuit de omgekeerde invalshoek. Staat er ergens beschreven waarvoor de erfdienstbaarheid mag worden aangewend. Ik heb een stuk bouwgrond met huis op, achteraan ligt dus een stuk bouwland (agrarisch gebied dus wordt als akker gebruikt). Als ze de grond gaan bewerken hebben we daar uiteraard geen problemen mee. Het is echter een heel specifiek geval het stuk bouwland is erg groot en 5 huizen verder heeft een man dat stuk bouwland (aansluitend op zowel mijn als zijn tuin dus gekocht. Theoretisch gezien kan die dus van zijn eigen stuk bouwgrond naar dat akkerland. Wijzigt dit iets aan die erfdienstbaarheid? Zijn bouwgrond is daar uiteraard niet meteen op voorzien. Stel dat hij nu achteraan met zijn auto en aanhangwagen via de erfdienstbaarheid op mijn bouwgrond rijdt naar zijn eigen stuk grond om dan via achteraan zijn gras en tuinsnoeisel op te ruimen en weg te voeren, kan dit??

Wat ik denk is dat enkel met landbouwmateriaal over die erfdienstbaarheid mag gereden worden en dan enkel specifiek om dat stuk land te bewerken, voor de rest heeft niemand daar toch zaken?

bij voorbaat dank van een onwetend iemand.

mvg

Reclame

eylis

#4 , 17 jul 2010 13:37

@jj:

erdienstbaarheid van doorgang zou op die manier in de oorspronkelijke akte moeten beschreven staan. Is de weg breed genoeg voor paard en kar, kan je er redelijkerwijs ook van uitgaan dat je er met je wagen doormag (we leven nu eenmaal niet mer in 1800 ...)
Is die maar 1 meter breed is dit een VOETWEGEL, en mag je er te voet door met je paard, je hond, je fiets.

De landbouwer mag dit niet aflsuiten.
Ook moet de doorgang redelijkerwijs veilig en onbelemmerd moeten kunnen gebeuren: dwz: een duidelijk afgetelend pad. Als de koeien op je kunnen afkomen is dat niet echt veilig of onbelemmerd.Trouwens hoe zit dat dan met de aansprakelijkheid als je een koe aanrijd?....
Dit is een doorgangspad.
dus hij dient zijn draadwerk zoals oorspronkelijk te herstellen.

@erda: als ik het goed begrijp is er voor de andere partij een alternatieve manier om op zijn land te geraken ipv
via jouw erfdienstbare pad? Dan kan je de erfdienstbaarheid van jouw pas laten herroepen en de akte laten wijzigen.
Erfdiesntbaarheid dooft uit als men via een andere weg op het goed kan geraken.

Terug naar “Andere”