#2 , 07 aug 2008 19:08
Een erfdienstbaarheid kan o.a. een recht van doorgang of overgang inhouden. Dat betekent dat A, om zijn perceel te bereiken, over het perceel van B mag gaan of mag rijden.
In de meeste gevallen is dergelijke EDB overeengekomen tussen partijen in een akte (soms zit het in een vonnis van een rechter).
In die akte, die "de titel" uitmaakt waarop U zich kan beroepen, is beschreven welke modaliteiten er gelden voor dat recht; bvb.:
* overgang met paard en kar
* overgang op een breedte van 6 meter tussen zonsopgang en zondondergang
* overgang met een kruiwagen
* overgang enkel voor voetgangers
* enz.
Het is dus van het grootste belang om die titel terug te vinden.
Een dgl. EDB betekent NIET dat de strook waarop ze geldt afgesloten moet zijn; ik zou zelfs zeggen afgesloten mag zijn. Dat zou immers gelijkstaan met een soort afstand voor 100% door de eigenaar aan de genieter van de EDB. En dat zou ook betekenen dat een EDB over het midden van een perceel onmogelijk zou zijn: er zouden dan 2 percelen ontstaan.
Anderzijds moet de genieter van een EDB ook werkelijk van zijn recht kunnen genieten. Als de eigenaar hyena's in zo een wei zou zetten, zal iedereen het er over eens zijn dat er geen sprake meer is van een EDB.
Een wei met schapen zou dan weer geen enkel beletsel mogen zijn; wie naar een wei wil stappen mag niet vies zijn van wat str.. aan zijn schoenen.
Maar waar ligt de grens? Als er daarover geen overeenkomst bestaat (en ze kan niet aangevuld worden), zal enkel een rechter zich kunnen uitspreken. Ik woon op de Waalse buiten en iedereen vindt het hier normaal door een wei met koeien te stappen (met een EDB). Mijn aangelijnde hond (Dino, by the way) zorgt er echter voor dat die koeien komen kijken naar mijn hond (denken ze dat het een kalfje is?). Dat lukt nog net.
Ik ken ook EDB waar men fjordenpaarden gezet heeft: daar ga ik nooit meer door...
De rechter zal dus moeten oordelen wat normaal is voor uw streek en voor uw omstandigheden. Geen auto meer? Met de kruiwagen dan? Is die afstand redelijk? Enz. U zal echter geen verjaring kunnen inroepen van uw bijzondere omstandigheden (auto / hond / kinderen / ).
Het spreekt vanzelf dat U dat slot er te veel aan is; dat U wat ijzerdraad of touw moet openen tot daar aan toe.
Een andere oplossing is dat U een strook afkoopt (aktekosten voor U) maar in het algemeen verkoopt een boer nooit.