Kopen op levensrecht ??

ThEScReW
Topic Starter

Kopen op levensrecht ??

#1 , 22 jun 2008 16:11

Hoi,

Ik ben nieuw hier op het forum en heb een prangende vraag :

Vandaag ben ik een huis gaan bekijken van een oude man zonder erfgenamen (zegt hij)

Hij zou zijn huis misschien wel willen verkopen aan mij, mits hij er kan blijven inwonen tot zijn overlijden, en dat zijn dieren daarna verzorgd worden tot hun dood.

Hij dacht aan verkopen met levensrecht ofzo.....
Op het net vind ik niet zoveel info over deze vorm van kopen en verkopen van een onroerend goed.
Wie weet hier meer van, en is het een goeie optie (wat houdt het in) of kies ik beter voor een gewone verkoop...

dank u

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mapleleiah

#2 , 22 jun 2008 23:34

Het gaat hier om verkoop op lijfrente. Misschien vindt u meer info als u op die term opzoekt.

U kunt ook eens informeren bij een notaris.

Het enige wat ik er al van gelezen heb is dat zoiets maar interessant is als a) de verkoper al zeer oud is (en dus vermoedelijk niet lang meer gaat leven) en b) als u nog wat kunt wachten van in de woning te trekken.

Maar let op ... iemand van 80 kan makkelijk nog 20 jaar leven ... u zou dan wel eens zelf vrij oud kunnen zijn voor u de woning kunt betrekken + de kost ervan zou wel eens onverwacht hoog kunnen uitvallen.

Lenny
"I can resist everything except temptation" (Oscar Wilde)

j.demoor

#3 , 24 jun 2008 10:22

De oude man kan zijn huis verkopen met behoud van vruchtgebruik of van recht van bewoning,al dan niet beperkt in de tijd.

Vruchtgebruik vindt u in art.578-624 en recht van bewoning in art.625-636 Burgerlijk Wetboek.

Ga volledigheidshalve naar (Belgische wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be/ . Klik voor WetBOEKEN in de balk achter ’Juridische aard’ op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts.Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten.

Reclame

Terug naar “Andere”