Hoe anoniem is anoniem?

lucgescheiden

Re: Hoe anoniem is anoniem?

#16 , 19 jul 2010 17:35

continu = synoniem voor doorlopend
het is niet omdat u af en toe een balletje trapt in je tuin, dat dit daarom continu als voetbalterrein wordt gebruikt, noch dat uw tuin daarom commercieel wordt uitgebaat als voetbalveld. Het lijkt me in dat geval dan ook overbodig om vergunningen aan te vragen, en evenmin nodig om extra verzekeringen af te sluiten. Als de klein-mannen een goal inéén sjorden en uw onmiddellijke buren daar geen ergernis over vertonen, dan laat je die eveneens staan.

Deze vergelijking mag dan alles mss een beetje uit proporties trekken, maar als uw 'niet-onmiddellijke' buur hierop een 'anonieme' klacht neerlegt om dit balleke-trap in de kiem te smoren,
dan denk ik ; dat de meeste mensen hiervoor hun wenksbrauwen zullen fronsen.

Waarmee ik maar wil verwijzen naar de fles sangria uit eerdere topic ;-)
Handige documenten voor Personenrecht

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
s21

#17 , 20 jul 2010 13:14

Beste het uitbaten van een paintballterrein behoort NIET tot de standaard toegelaten activiteiten op landbouwgrond. U spreekt op dat ogenblik over een commerciële uitbating, niet een bewerken van grond en verbouwen van gewassen of kweken van vee.

De kwestie is niet dat de poster kan bepalen wat een ander met zijn akkergrond doet, de kwestie is wel dat die andere zich aan de regels en wetten houdt zoals die voor iedereen gelden.
Volledig mee eens. Ik vraag me af ofdat naast het ontbreken van een milieuvergunning (vlarem), er ook geen schietvergunning, drankvergunning (bij evenementen), betalen van sabam, enz... aan te pas dient te komen.

Daarnaast nog het feit dat elke vorm van controle (veiligheid omgeving?, correcte uitrusting? , afbreekbaarheid verfbolletjes? , ...) ontbreekt op evenementen van toch een zekere grootte-orde.

Het gaat hier duidelijk niet over "enkele vrienden" die in de tuin wat balletjes op elkaar afschieten! Naar analogie met lucgescheiden's "voetbalmatchke" - no offence :wink: .

Edit: is TS trouwens zeker dat hiervoor geen vergunning uitgereikt is? Voor paintball worden ook tijdelijke vergunningen toegekend. En vermits er nog twijfel is over het "anoniem" indienen van een klacht, is er misschien nog geen sprake geweest van dit eerst na te vragen bij de betrokken instanties?

pbtkd2
Topic Starter

#18 , 22 jul 2010 22:13

Iedereen, bedankt voor de antwoorden en de vele andere tips

@float, bedankt voor de links, ik check ze zeker

Ik stel vast dat de draad enigszins gekaapt is: mijn centrale vraag was de anonimiteit, ik zou aan de bevoegde instanties willen overlaten om uit te maken of wat de man doet kan en mag (ik ben vrijwel zeker van niet), maar wil daarvoor geen enkel risico lopen dat mijn naam bekend raakt aan de man in kwestie. Ik heb daar mijn redenen voor.

Ik vrees dat ik moet concluderen dat in België alles kan en mag, zolang maar niemand zijn nek uitsteekt en klacht neerlegt: burenruzies gegarandeerd.
Waarom kunnen dergelijke dingen niet (spontaan) gecontroleerd worden door de bevoegde instanties die dan in de bepaalde flagrante gevallen gepast optreden?
Ik vraag me af of het in andere landen op dezelfde manier eraan toe gaat(?)

Wat betreft de concrete situatie:

- het terrein is ingericht enkel en alleen met het doel het te gebruiken als paintballterrein (hoge palen, vangnetten, graven van schuilputten en opgooien van heuvels, plaatsen van windschermen om achter te schuilen,...)

- aankoop terrein, inrichting, onderhoud, kopen/huren van het paintballmateriaal kost (veel) geld, mij maakt ge niet wijs dat het om het zoontje met speelkameraadjes gaat...
ik zie een heel groot verschil tussen het plaatsen en laten staan van een voetbalgoal en het inrichten van een bijna 1Ha groot terrein in landelijk gebied voor paintballwedstrijden.

- voorlopig valt de frequentie van de paintballnamiddagen nog best mee (enkele per zomer), ik verdenk de man er echter van dat hij traag maar systematisch aftast hoe ver hij kan gaan zonder open reactie te krijgen van de buurt. In het begin werden bv de hoge omheiningspalen na elk evenement bv systematisch verwijderd (uit de ingegraven kokers genomen en platgelegd), vandaag stel ik vast dat ze al maanden gewoon rechtop blijven staan met de vangnetten ertussen.
Dit jaar 3 of 4 keer een evenement, volgend jaar 10? het jaar erna? Het jaar daarna kantine bijplaatsen? Daarna wat meer parking voorzien voor de klanten? En we zijn vertrokken...

Milgram-experiment / kikker in traag tot koken warmend bad - principe

- qua veiligheid voor omwonenden is er in principe geen probleem, veiligheid voor deelnemers of toevallige passanten is iets anders. Ik denk niet dat een deelnemer die toevallig zijn been breekt als hij zich in het heetst van de strijd in een put gooit, of die toch een verfballetje in z'n oog krijgt, verzekerd zal zijn.

Dit alles slechts terzijde, ik wil in de eerste plaats, met voldoende garantie op anonimiteit, het probleem aankaarten.
Als de bevoegde instanties dan zouden vaststellen dat alles perfect legaal is, kan ik niet anders dan me daar bij neerleggen, uiteraard.

Reclame

pbtkd2
Topic Starter

#19 , 22 jul 2010 22:23

Statbel-website:

# Klachten zonder duidelijke vermelding van naam en adres van de klager worden niet behandeld.
# Uw identiteitsgegevens worden enkel aan de tegenpartij bekendgemaakt indien de uitvoering van het onderzoek dit vereist. Indien de klacht aanleiding geeft tot een gerechtelijke procedure, heeft de tegenpartij een wettelijk recht tot inzage in het dossier en kent hij bijgevolg uw identiteitsgegevens.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#20 , 23 jul 2010 19:32

Als dat een redelijk politiekorps zullen ze wel een milieudienst hebben.
Of is er een buurtwerking
Wel in A was er ook zo'n persoon die begon - was wel in een woonbuurt met website en alles
Milieupolitie ter plaatse - was heel rap gedaan - met een resem van inbreuken tot verboden wapenbezit toe.
Op de volgende buurtvergadering kon buurtregisseur mededelen dat er geen paintball meer zou plaatsvinden.

U dient trouwens geen klacht in u informeert de wijkcommissaris die de nodige interventieeenheid ter plaatse stuurt.

pbtkd2
Topic Starter

#21 , 24 jul 2010 12:02

Franciscus,

Iedereen kent iedereen, ons-kent-ons, op de milieudienst, R.O., politie, etc...

Zo gaat dat in een kleine landelijke gemeente als de onze

"U dient trouwens geen klacht in u informeert de wijkcommissaris die de nodige interventieeenheid ter plaatse stuurt."

Voor de man ik kwestie is er geen verschil, en als hij sociaal goed ingebed is (wat ik wel denk) zal hij, desnoods via-via, rap genoeg weten wie naar de wijkcommissaris is gestapt om deze te 'informeren'...

Wat mij nog het meest stoort (en wat ik al eerder zei) is dat in dit land blijkbaar 'verklikkerij' nodig is om regels te doen naleven

Heb voorlopig nog geen stappen gezet, maar overweeg een anonieme mail naar de inspectie stedebouw, benieuwd of ze er iets mee gaan doen

Iedereen nog veel dank

eylis

#22 , 24 jul 2010 18:15

en weet je wat zo interessant aan dit verhaal is?
Dat paintballen in Nederland aan ZEER STRIKTE regels onderworpen is en dat Nederlandse evenenementsbureau's paintlocaties opzetten in Belgie om naar hartelust met verf te schiet :D kliederen met straffe markers (geweren met héél veel plofkracht)

Deze uitleg vond ik op een paintball-website van iemand die in belgie een eigen paintballfeestje wou organiseren:
(voor wat het dus juridisch waard is, want ik ken de wapenwetgeving echt niet goed)
Sinds het KB van 30 maart 1995 worden paintballwapens in België beschouwd als wapens, die slechts door een erkend wapenhandelaar mogen worden verkocht of verhuurd, en dat uitsluitend aan meerderjarigen. Dat impliceert dat u een Belgische erkenning als wapenhandelaar aanvraagt op basis van art. 6, § 2 van de Wapenwet (een bijzondere erkenning). Dat kan u doen bij de gouverneur van bv. een grensprovincie, die dan rekening zal houden met de in Nederland reeds toegekende vergunningen.

Artikel 3, 1ste lid, van het K.B. van 30 maart 1995 tot indeling van sommige gas- en luchtwapens en tot wijziging van het K.B. van 20 september 1991, (B.S. 13 april 1995), gewijzigd door het K.B. van 29 december 2006, stipuleert verder dat de korte repeteer, semi-automatische of automatische wapens en de korte slingerwapens, die projectielen kunnen afschieten door middel van een ander mechanisme dan de verbranding van kruit, worden gerangschikt in de categorie van de VERGUNNINGSPLICHTIGE WAPENS wanneer de kinetische energie van het projectiel, gemeten op 2,5 meter afstand van het uiteinde van de loop, meer dan 7,5 Joule bedraagt.
In het geval dat de paintball-wapens de supra gestelde grens van 7,5 Joule niet overschrijden kunnen de wapens aan derden worden verhuurd, naar analogie van de luchtdrukgeweren die op de kermissen worden gebezigd.

Ik vermoed zo dat de organisator werkt met the real stuff (dus krachtige markers) , want hij heeft een potentieel clienteel uit Nederland dat met straffe paintballmarkers wil werken (die in Nederland niet mogen, maar waarover hier blijkbaar geen echt duidelijke wetgeving bestaat)
Stuur daar maar inspectie op af. Want dit is gewoon gevaarlijk....
En dat heeft niets met klikken te maken. Als je tuin grenst aan een locatie waar men vrolijk zwaait met bijvoorbeeld dit spul:
http://rap4.com/paintball/os/rap4-mets- ... -2271.html" onclick="window.open(this.href);return false;
dan laat je je kinderen niet meer met een gerust hart in de zandbak spelen.

Enne verbiedt onze wetgeving die spullen niet echt? Wel onze wetgeving verbiedt wel dat een terrein met agrarische bestemming gebruikt wordt om met (vervuilende) verfmarkers te schieten zonder voldoende veiligheid voor omwonenden en passanten. Dus sein de VLAREM ook maar in.
Die ageren wel anoniem dacht ik.

En dan nog een hele mooie: als de website van die kerels goed uitpluist wild@heart: dan vermelden ze expliciet dat een paintballlocatie uitbaten in Belgie ZONDER vergunning kan en hoe dat kan (dus doen ze het waarschijnlijk, anders zouden ze dat toch niet uitdrukkelijk expliciteren...)
ze sommen op, het kan als:
- het terrrein niet continu als paintballterrein wordt gebruikt (tiens tiens, vanaf wanneer is het continu: 24/24? tussendoor ook nog af en toe patatjes planten?)
-als het geen commercieel karakter heeft (euhhhh....gratis door en voor Nederlanders :shock: )
- als er voldoende veiligheidsmaatregelen zijn getroffen (welja dat zou er nog aan moeten mankeren zeg...af en toe nog een zwaargewonde)

echt foute boel, enne hebben ze een clubhuisje waar drank geschonken wordt en muziek gespeeld?
SABAM en dranvergunning...

FrankV

#23 , 24 jul 2010 22:20

Misschien kan iemand anders dan poster zelf de nodige instanties inlichten? :D
Het betreft hier uiteindelijk, als ik goed begrepen heb, ik heb alles snel diagonaal gelezen, een strafklacht, waar "niet niet" kan tegen opgetreden worden door openbaar ministerie, etc.
Het verstand is een betere koppelaarster dan dwaze bronst
( Arthur Schopenhauer )

Franciscus

#24 , 27 jul 2010 18:42

Dan stuurt u een brief naar de procureur met verzoek de zaak te onderzoeken.

pbtkd2
Topic Starter

#25 , 27 jul 2010 22:48

Misschien kan iemand anders dan poster zelf de nodige instanties inlichten? :D
Toen ik deze draad startte was dat niet mijn bedoeling,
maar ik moet toegeven dat de gedachte ook al door me heen is gegaan de laatste dagen...
Als iemand zich geroepen voelt, contacteer me alvast
Dan stuurt u een brief naar de procureur met verzoek de zaak te onderzoeken
Ik veronderstel dat dat niet anoniem kan(?)

lucgescheiden

#26 , 28 jul 2010 01:10

Als een west-vlaamse landbouwer, niet-anoniem, niet in staat blijkt te zijn van een paar honderd fransen van zijn eigen land te verjagen,
zal een procureur dan zijn nek uitsteken om; op een anonieme verzoek in te gaan, om een paar kezen, die sporadisch op een privaat terrein verschijnen (en volkomen vrijwillig terug verdwijnen) te verjagen?
Handige documenten voor Personenrecht

Franciscus

#27 , 31 jul 2010 11:28

Feit waar ik over heb gesproken was blijkbaar in een goede week afgesloten en verzegeld.
Wat West Vlaanderen betreft - daar ligt de zaak wel wat anders.
De Caravans staan op privé grond en dus is de politie niet 'bevoegd' om op te treden.
Qua bestuurlijke politie is het de burgemeester/ provinciegouverneur die mee op de boot kan springen

Men zal een afweging maken tussen openbaar belang en privé belang.
Burgemeester kan perfect - in bepaalde gevallen- dwangbevelen uitschrijven.

Wat volgens mij wel mogelijk was geweest
iets in de orde van
1- rijden op een plaats waar het niet mag
2- zeker bij de 2de plaats - over het fietspad
3- het' bijna aanrijden' van politiemensen
4- elke verkeersovertreding die maar begaan werd
5- het niet tonen op vraag van papieren
6- idd controles van alle caravans
7- alle inbreuken op milieuwetgeving - caravan in landbouwzone - afvalverwerking enz enz
Die Pv worden doorgestuurd dus bestuurders/eigenaars krijgen de rekening later.

Het vorderen van de federale reserve in bijstand -- ik heb daar ergens anders een antwoord op gegeven.

Terug naar “Andere”