Restgrond wordt bouwgrond, extra vergoeding aan verkoper?

roharro
Juridisch actief: Ja

#16 , 30 mar 2010 19:59

Hallo, net terug van notaris; er is inderdaad weinig aan te doen, daar we de compromis al getekend hebben .
Ik zou de zaak wel kunnen aanvechten en dwaling ("restgrond was van in het begin al bedoeld als bouwgrond, maar dat werd ons niet voorgehouden") en misleiding inroepen (dan kan ik ook die 7/12den aanhalen. Maar dat kan enkel met een advokaat, en betekent jaren procederen. Dat zien we dus niet zitten.Tzou ook al moeilijk gaan, daar die beide percelen nog aan elkaar 'hangen' (perceel van immo/familielid),kdenk dat de hele deal dan ook niet zou doorgaan, wat nu ook weer de bedoeling niet is.

Enig voorstel dat hij me meegaf, was, nog eens te praten met dat familielid en voorstel doen; kzie dat maar somber in. Maar enfin, ik heb het geprobeerd, en alweer een wijze les geleerd, dat je maar weinig mensen kunt betrouwen.(wat notaris ook nog beaamde met een veelbetekende blik)
Toch bedankt voor jullie reacties, en in het bijzonder aan roharro.
Ik begrijp voor 100 % dat dit een wrang gevoel achterlaat. Het resultaat is ook wat ik al vreesde, reden waarom ik van in het begin geen valse hoop wilde geven.

Nochtans is de moraal van het verhaal in de eerste plaats dat uw notaris tekort is geschoten in zijn adviesplicht. De gevolgen van het gebrek aan professionaliteit van sommige leden van de beschermde notariaatsgilde is trouwens een constant gegegeven in talrijke klachten op dit forum. Maar dat is uiteraard een magere troost.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
graaginfo
Topic Starter

#17 , 31 mar 2010 09:47

Ik begrijp voor 100 % dat dit een wrang gevoel achterlaat. Het resultaat is ook wat ik al vreesde, reden waarom ik van in het begin geen valse hoop wilde geven.

Nochtans is de moraal van het verhaal in de eerste plaats dat uw notaris tekort is geschoten in zijn adviesplicht. De gevolgen van het gebrek aan professionaliteit van sommige leden van de beschermde notariaatsgilde is trouwens een constant gegegeven in talrijke klachten op dit forum. Maar dat is uiteraard een magere troost.[/quote]

Hallo Roharro,ik ben dan ook dankbaar, dat u steeds een eerlijk antwoord gaf. De notaris van gister,adviseerde me ook om eens naar die 'verkoops'-notaris te gaan en hem toch te zeggen, dat hij geen eerlijke manier van werken hanteerde. We tekenden tenslotte bij hem twee compromissen (1 voor immo en 1 voor X); we verkeerden steeds in waan dat het restgrond was, en dan ontvangen we van de notaris een verkoopscontract voor dat stuk van X, voor die restgrond (OK), maar ook dat verkavelinsstatuut; die notaris had dat dus toch bedisseld met X, zonder onze moeder op de hoogte te brengen?!
Je kunt zeggen, zoals ik ook al eerder las op forums: je ma verkocht het, dus doet de koper ermee wat hij wil; dat wil ik 'aanvaarden', als het om derden gaat. Maar hier familie, dus heel erg. En ook, denk ik toch dat de notaris de belangen vd verkoper (moeder) toch moet dienen, en haar dus op de hoogte gebracht hebben? Of zie ik dit verkeerd?

Ik wil nl. nog eens vòòr het verlijden vd akten (komende dagen)met die notaris gaan praten (niet om akten te annuleren of zo)maar meedelen, dat hij niet correct handelde, en dan zoek ik nog een aantal argumenten die ik kan aanhalen;kmag natuurlijk niet 'te stout' zijn, stel dat hij dan alles verbreekt, of 'stout doet' (of kan hij dat niet); dreigen met een klacht bij de notarissengilde zou ook niet slim zijn he?

Zoals gezegd ga ik dan ook nog naar X, voor een poging tot praten; levert het iets op:ok; zoniet, finaal verbreken van contacten.

Vaoke

#18 , 04 apr 2010 21:40

Heb ooit een perceel volledig weten verkopen als landbouwgrond.. terwijl geruime tijd later bleek (uit het gewestplan.. zonder het bestaan van een ruimtelijk uitvoeringsplan ofte en RUP) dat een gedeelte daarvan mocht bebouwd worden.. dus rood ingekleurde bouwgrond was!!!
Op het ogenblik van de verkoop wist de koper dat niet eens (had het perceel aan z'n broek gehouden bij de openbare verkoop met verdieren)!!!
Dus een geluk (voor de koper ofte de nieuwe eigenaar) bij een (z'n) stommiteit.. en een fout van de notaris in de akte.. in feite ten koste van de verkoper.
Moraal van het verhaal; raadpleeg altijd de gewestplannen en de ruimtelijke uitvoeringsplannen.. versta je het niet of kan je niet correct beoordelen.. ga dan ook ten rade bij de bevoegde dienst van uw gemeentebestuur, etcetera!!!
Bedoelde plannen kan je ook on-line raadplegen!

Reclame

graaginfo
Topic Starter

#19 , 08 apr 2010 11:09

hallo voake
in mijn geval had het niet echt zin om gewestplannen of andere te consulteren bij het betreffende gemeentebestuur, want op het moment van de compromis, had familielid X, nog geen verkavelingshandelingen ingesteld op zijn aangrenzend perceel.
De compromis dateerde van augustus en hij verkavelde zijn stuk grond pas een paar maand later. En dan was het al te laat he, voor inzage van plannen of iets dergelijks want we hadden 'verkocht' aan waarde restgrond. En zoals eerder gezegd, wij zijn te naïef en te goed van vertrouwen geweest, als je iets niet vermoedt, dan ga je ook onderzoeksdaden instellen he.

Vaoke

#20 , 08 apr 2010 12:31

Mijn ervaring inzake verkoopshandelingen en erfrecht, opgedaan in m'n kennissen- en familiekring, heeft mij geleerd dat er altijd mooipratende zonen en / of dochters zijn die slechts één doel hebben.. en dat is hun, vader of moeder als overlevende ouder, naar hun hand - en dus de overige familieleden op die manier - voor schut te zetten.. eens en voor altijd.
Mij wil voorkomen dat u blijkbaar één van de medeeigenaars was in onverdeeldheid en dat u bijgevolg meetekende!
Raadpleeg eens een advocaat met als "voorkeurmaterie" (want zo noemen zij dat) onroerende goederen en van die gilde (zoals u het noemt) moet u helemaal geen schrik hebben.. ze zijn zeker niet onaantastbaar!
Heb het ooit, in mijn beroepsleven, aangedurfd om een langdurig uitblijvende verdeling aan te kaarten bij, ik dacht, de Orde der Notarissen.. en daar beven ze allemaal voor!
Tenslotte zou ik ook nog dit willen zeggen, mooipraters beginnen zeer vroeg met hun plannen, vertellen er uiteraard niets over en op dat eigenste ogenblik denkt u nog altijd dat er niets aan de hand is.. maar u moet altijd op uw hoede zijn.. een goede raad, verzeker u zoals de meeste zelfstandigen zich laten verzekeren en vervolgens kan u uitpakken op een manier waaraan de mooipraters zich niet verwachten!

Terug naar “Andere”