Onderhoud openbare erfdiensbaarheid

Fannyke
Topic Starter

Onderhoud openbare erfdiensbaarheid

#1 , 18 aug 2010 08:45

Hallo,

Mijn man en ik willen een bouwgrond kopen waarop een erfdienstbaarheid rust.
Het betreft een voetweg die 1m breed is en over de hele diepte van de grond loopt van de straat van de bouwgrond verder doorloopt over de grond van de achterbuur naar de achterliggende straat.
Het is van openbaar nut, dus voor iedereen toegankelijk.

Deze erfdienstbaarheid op zich, zou ons totaal niet storen. Maar nu vroeg ik me toch af wie er verantwoordelijk is voor het onderhoud hiervan.
De voetweg (zoals het genoemd wordt op het plan van de landmeter) wordt dagelijks gebruikt door studenten die er graag hun lege blikjes enzo achterlaten en mensen die hun honden er uitlaten en niet bepaald opruimen...

Is het dan aan de eigenaar van de grond waar de erfdienstbaarheid op rust om alle dagen hondenpoep en afval te gaan oprapen?
Of moet de gemeente dit doen, aangezien het openbaar is?

Indien het toch voor de eigenaar zou zijn, kunnen we hier iets aan doen?

Alvast bedankt!

mvg

Fanny

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Mariette

#2 , 18 aug 2010 09:56

Wat met het sneeuw- en ijsvrij maken van zo'n voetweg? Is dat ook de verantwoordelijkheid van de eigenaar?

mava105
Juridisch actief: Nee

#3 , 18 aug 2010 10:48

Staat deze voetweg vermeld in de atlas der wegen? Is hij bij uw gemeente gekend als openbare weg?
Is er een afsluiting tussen de voetweg en uw tuin?

Reclame

Fannyke
Topic Starter

#4 , 18 aug 2010 11:18

Op de gemeente hebben ze ons gezegd dat het een openbare weggetje is.
ik weet niet of de weg vermeld staat in de atlas der wegen. kan ik dit ergens terugvinden?
de huidige eigenaars hebben op de scheiding tussen de tuin en het weggetje een betonnen afscheiding geplaats, zodat de grond en het padje van elkaar gescheiden zijn.

mava105

#5 , 18 aug 2010 12:26

de huidige eigenaars hebben op de scheiding tussen de tuin en het weggetje een betonnen afscheiding geplaats, zodat de grond en het padje van elkaar gescheiden zijn.
dan denk ik dat het onderhoud niet voor u is, maar voor de gemeente.
Vraag het daar eens

mava105

#6 , 18 aug 2010 12:31

Op de gemeente hebben ze ons gezegd dat het een openbare weggetje is.
ik weet niet of de weg vermeld staat in de atlas der wegen. kan ik dit ergens terugvinden?
.
Kijk een op GOOGLE bij "Atlas der buurtwegen"
Voor Vlaams-Brabant kan je ze terugvinden op:
http://www.vlaams-brabant.be/verkeer-mo ... /index.jsp" onclick="window.open(this.href);return false;

Terug naar “Andere”