Op 08/03/2010 ontving ik een schrijven van de syndicus van het appartementsgebouw met de mededeling dat er door een van zijn voormalige medewerkers fraude was gepleegd in meerdere door hen beheerde gebouwen.
De zaak is in handen van het FGP en een onderzoeksrechter.
Syndicus vraagt in deze brief contact op te nemen met het FGP en klacht neer te leggen tegen in de brief vermeldde persoon.
De situatie is zo, daar een van de appartementen 2 jaar geleden verkocht werd, maar nooit bewoond of betaald is dit nu een gedwongen verkoop geworden.
Daar de eigenaar van dit appartement niet opgespoord kon worden, hebben wij dus al 2 jaar geen eigenaarsvergadering gehad en eventuele vergaderingen worden altijd uitgesteld.
Verleden jaar kreeg iedereen het schrijven dat het syndicus kantoor ophield te bestaan en een andere firma het beheer op zich zou nemen.
Nu krijg ik het schrijven dat een van de medewerkers van vorige firma fraude heeft gepleegd, en verwijst men in de brief dat de nieuwe firma niet verantwoordelijk gesteld kan worden voor deze schade.
Met de verhuis van de mede-volmachthouders op de rekening van het gebouw, hebben zij de syndicus (zonder medeweten of akkoord van andere eigenaars) de volledige volmacht aan de syndicus gegeven.
Ik heb hier meermaals de syndicus op aangesproken dat dit niet kan, nooit werd dit geregeld.
In een email antwoord deze nu dat de zaak in onderzoek is en dat de verzekering mogelijk niet tussenkomt in fraude of fouten en zij het onderzoek afwachten.
Wie kan hier eigenlijk verantwoordelijk voorgesteld worden?, de syndicus (die mee in de nieuwe firma zit) of de voormalige eigenaars die hem de volledige volmacht hebben gegeven?
De inhoud van de spaarpot van het gebouw is dus mogelijk verdwenen en dit is een aanzienlijk bedrag.
Graag jullie advies.