Openbaar domein

DDirk
Topic Starter

Openbaar domein

#1 , 03 aug 2010 17:04

Volgende situatie; mijn buuman (koffiehuis) heeft een terras geplaatst voor zijn klienteel op de stoep , afgesloten met glazen windschermen, de stoep is breed genoeg maar het terras is geplaatst tegen zijn gevel waardoor passanten op 3 meter afstand van mijn etalage passeren, de zaken die ik verkoop hebben een grote van ongeveer 2 cm en zijn nu enkel nog zichtbaar voor degenen die de moeite doen om te komen kijken, de impact van dit gegeven is ernstig negatief voor mijn activiteit.
Welke wetten zijn hiervoor van toepassing, tot wie moet ik mij wenden (de stad beweert geen vergunning verleent te hebben, buurman beweert ze zwart op wit te hebben maar toont ze niet. de stad beweert ook dat geen enkel terras vergund is maar de stad staat vol, lijkt op systeem paraplu), welke rechtbank is bevoegd? en heeft dit zin?
De overlast die ik heb is duidelijk voor verschillende andere buren handelaars.

als iemand kan helpen?? Graag

alvast bedankt, ook voor het lezen

vriendelijke groeten

DDirk

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Mariette

#2 , 03 aug 2010 19:17

Misschien kan je overdag tijdens de openingsuren van je zaak je eigen stoep versieren met mooie bloembakken zodat de passanten verplicht langs je etalage moeten lopen?

mava105
Juridisch actief: Nee

#3 , 03 aug 2010 19:48

Een horecazaak die een terras op de stoep plaats dient hiervoor een vergunning van de stad of gemeente te hebben, en dient hiervoor een terrastaks te betalen.
Indien men op de gemeente van niets weet, staat het terras er waarschijnlijk zonder. dat is meer de regel dan de uitzondering, zeker in grotere gemeenten durven uitbaters weleens een terras zetten zonder vergunning. Het duurd altijd wel een tijdje voor de wijkagent daarop valt, en meestal komen ze er vanaf met een aangifte en het betalen van deze taks.
Dus zeker aandringen bij uw wijkagent om de zaak na te zien, of schriftelijk bij uw gemeente informeren.

Reclame

DDirk
Topic Starter

#4 , 04 aug 2010 10:49

Alvast bedankt voor de reacties, maar bloembakken gaat het probleem niet oplossen, ons pand ligt in een bocht aan de buitenzijde van de straat en mensen steken nu reeds van ver over als ze mijn buur zijn "aquarium" zien.
Wat betreft de terrastaks bevestigd de stad dat ze zijn aanvraag ontvangen heeft en dat hij terrastaks betaald of zal betalen, de stad is volledig op de hoogte maar verklaart dat geen enkel terras in de stad een vergunning heeft en dat ze werken aan een regelgeving voor de hele stad, ik kan me niet van de indruk ontdoen dat eenerzijds mijn buurman van de stad alleszins de indruk gekregen heeft dat het kon, want hij heeft een aanzienlijke investering gedaan. Anderzijds dat de stad de verantwoordelijkheid van zich af schuift door onduidelijk te blijven en terug te kunnen vallen op het feit dat er geen vergunning is in geval van dispuut.
Ondertussen staat het er en hindert het mij alle dagen, op de vraag dat het openbaar domein toch net zoveel van mij dan van hem is antwoord men dat hij ervoor betaald en op mijn voorstel om dan meer te betalen voor het weg te doen weet men niet goed wat zeggen omdat het inderdaad vreemd zou zijn om te betalen voor iets te laten dienen voorwat het aangelegd is nl voetgangers.
Weet iemand welke wetten hier gelden of heeft iemand weet van presedenten zodat ik dit misschien kan vermelden in mijn communicatie met de stad.

hartelijk dank

DDirk

Franciscus

#5 , 04 aug 2010 11:01

Is dat stad A? daar bestaat een degelijk reglement - het is niet dat men betaalt dat men in regel is - men moet EERST een vergunning hebben
Buiten dat is Stad A in het verleden al veroordeeld - voor het toelaten van terrassen naast een handelszaak die net zoals u daardoor problemen kreeg. Met in beroep een meer dan fikse schadevergoeding gebaseerd op omzetverlies.
Kijk eerst eens na of er een vergunning is.
Vraag dan eens of er op die plaats wel een vergunning kan bekomen worden.
Het kan aangewezen zijn via internet ook het terrassenreglement eens te lezen.
Ga bij de diensten niet direct van uw oren maken maar ga eerst als 'handelaar' eens info vragen zonder direct de plaats te zeggen.

In het aantal gevallen is het dan best een advocaat te nemen.
Meestal is de bouwpolitie van de gemeente bevoegd.
In A kan je ook terecht bij vb de buurtregisseur of via milieupolitie deze laatste hebben in elke afdeling een antenne bij de wijkwerking met inspecteurs die goed weten wat mag of niet.
Als het fout zit mag je gerust zijn dan wordt dat zeker meegenomen op de toezichtsvergaderingen tussen politie en stadsdiensten.

JPV
Juridisch actief: Ja

#6 , 04 aug 2010 11:18

mss kan je eerst, om het dringendste probleem op te lossen, vragen dat er een doorgang langs "etalagekant" komt voor de passanten. Dan moet hij maar het terras zoveel mogelijk tot straatniveau uitbreiden en daar geen passage voorzien.

DDirk
Topic Starter

#7 , 04 aug 2010 17:03

Eerst en vooral iedereen heel erg bedankt voor jullie advies en reacties
Wij zijn gelegen in "de stad van de smaak" Hasselt en van collega's heb ik intussen vernomen dat dit niet de eerste keer is dat de stad problemen heeft met dit soort situaties dus neem ik aan dat ze inderdaad mijn bemerkingen ernstig nemen ook is hier gisteren een meneer met fototoestel uitgebreid foto's aan het nemen geweest zonder bij mij of m'n buurman binnen te gaan, ik vermoed voor de stad.
Het voorstel om een passage langs etalagekant vrij te laten vind ik een aanvaardbaar compromis maar op mijn vraag waarom bijna de volledige stoep verspert moet zijn antwoorde mijn buur dat het niet anders mocht van de stad, wat de stad dan weer ontkent, dus we zullen rekening houdend met jullie adviezen onze bezwaren op papier zetten en aan de stad laten geworden, alleen vrees ik dat het weer iets gaat zijn van lange adem.
nogmaals bedankt

DDirk

Franciscus

#8 , 07 aug 2010 19:16

In Antwerpen moet een vergund terras een document aan de raamzijde hebben hangen - het betalen van de taksen houdt geen erkenning in door de stad - vlug betalen dan mogen we het --die vlieger gaat niet op

Indien niet vergund en toch geplaatst - kan het vergund worden - zo niet afbreken.
Dit gebeurd ofwel zeer snel --- openbare veiligheid ofwel met dwangbevel tenslotte plaats men voorwerpen op het openbaar domein zonder toelating --- is dus afval en kan dus als sluikstort worden verwijderd.

Bekijk ook het terrasreglement van de stad Antwerpen eens - hebben ze zelfs een brochure over.

http://www.apen.be/terrasreglement/2776" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.antwerpen.be/eCache/ABE/80/44/230.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Terug naar “Andere”