Wij hadden in april een offerte gevraagd voor het plaatsen van een zonnewering met metalen constructie.
Leuke buren hadden iets opgevangen en hadden een melding gedaan bij stedenbouw dat wij overwogen om een veranda te plaatsen.
Ondertussen hadden wij reeds bepaalde werken aan ons terras heruitgevoerd en vroeg stedenbouw om hiervoor een regularisatievergunning in te dienen, en ook voor de zonnewering daarmee konden de buren hun met deze futuliteiten niet meer lastigvallen.
Ik had nogmaals (want dat hadden wij tijdens de bestelling van de zonnewering reeds gevraagd aan de firma) gevraagd of dit wel degelijk vergunningsvrij was. De fabrikant stuurde me een email waarin zij ons nogmaals bevestigden dat hiervoor geen vergunning nodig was.
Als ik onze regularisatieaanvraag voor ons terras + plaatsing van zonnewering heb ingediend heb ik ook gemeld dat we met de werken begonnen waren. Wij hebben geen PV gekregen waarin stond dat we moesten stoppen.
Begin deze week werd de zonnewering geplaatst en ons terras is nu volledig af.
Vandaag kreeg ik antwoord van stedenbouw waarin ze ons zeggen dat ze de zonnewering met metalen constructie niet goedkeuren en dat we een paar aanpassingen aan ons terras moeten doen (de indeling van de verharde en de groene zone). Wij moeten hiervoor een waarborg van 2.500 euro storten tot wanneer de indeling aangepast is maar de zonnewering mag niet.
Wat kunnen wij nu doen ?
Wij kunnen toch maar zomaar niet 7.000 euro afbreken wanneer er ons gezegd wordt en nadien nog bevestigd wordt op email dat hiervoor geen vergunning nodig is (dit is geen veranda en kan ook onmogelijk nadien tot een veranda worden omgevormd)
Ik ben teneinde raad, een mens wil zijn huis confortabel en gezellig maken. De zonnewering bestaat dus uit een metalen constructie met een zeil dat electrisch of automatisch open en dicht kan.Het geeft hetzelfde effect als dat je zou een partytent op die plaats zetten en jaar in jaar uit zou laten buitenstaan. Terwijl een partytent dan nog volledig open blijft staan en niet kan dichtgeschoven worden
Ik heb reeds contact opgenomen met de fabrikant van de zonneweringen en die was heel verbaasd, die zegt dat wij de enige in België zouden zijn die dit meemaken. En hij zei er ook nog bij dat we ze zeker niet moeten afbreken. Hij stelde voor om naar de balie van stedenbouw te gaan om dit te bespreken.
Wat denken jullie hiervan ?
Mvg