Plaatsen zonnevouwdag en hernieuwen terras

chichi
Topic Starter

Plaatsen zonnevouwdag en hernieuwen terras

#1 , 05 aug 2010 16:27

Wij hadden in april een offerte gevraagd voor het plaatsen van een zonnewering met metalen constructie.

Leuke buren hadden iets opgevangen en hadden een melding gedaan bij stedenbouw dat wij overwogen om een veranda te plaatsen.

Ondertussen hadden wij reeds bepaalde werken aan ons terras heruitgevoerd en vroeg stedenbouw om hiervoor een regularisatievergunning in te dienen, en ook voor de zonnewering daarmee konden de buren hun met deze futuliteiten niet meer lastigvallen.

Ik had nogmaals (want dat hadden wij tijdens de bestelling van de zonnewering reeds gevraagd aan de firma) gevraagd of dit wel degelijk vergunningsvrij was. De fabrikant stuurde me een email waarin zij ons nogmaals bevestigden dat hiervoor geen vergunning nodig was.

Als ik onze regularisatieaanvraag voor ons terras + plaatsing van zonnewering heb ingediend heb ik ook gemeld dat we met de werken begonnen waren. Wij hebben geen PV gekregen waarin stond dat we moesten stoppen.

Begin deze week werd de zonnewering geplaatst en ons terras is nu volledig af.

Vandaag kreeg ik antwoord van stedenbouw waarin ze ons zeggen dat ze de zonnewering met metalen constructie niet goedkeuren en dat we een paar aanpassingen aan ons terras moeten doen (de indeling van de verharde en de groene zone). Wij moeten hiervoor een waarborg van 2.500 euro storten tot wanneer de indeling aangepast is maar de zonnewering mag niet.

Wat kunnen wij nu doen ?

Wij kunnen toch maar zomaar niet 7.000 euro afbreken wanneer er ons gezegd wordt en nadien nog bevestigd wordt op email dat hiervoor geen vergunning nodig is (dit is geen veranda en kan ook onmogelijk nadien tot een veranda worden omgevormd)

Ik ben teneinde raad, een mens wil zijn huis confortabel en gezellig maken. De zonnewering bestaat dus uit een metalen constructie met een zeil dat electrisch of automatisch open en dicht kan.Het geeft hetzelfde effect als dat je zou een partytent op die plaats zetten en jaar in jaar uit zou laten buitenstaan. Terwijl een partytent dan nog volledig open blijft staan en niet kan dichtgeschoven worden

Ik heb reeds contact opgenomen met de fabrikant van de zonneweringen en die was heel verbaasd, die zegt dat wij de enige in België zouden zijn die dit meemaken. En hij zei er ook nog bij dat we ze zeker niet moeten afbreken. Hij stelde voor om naar de balie van stedenbouw te gaan om dit te bespreken.

Wat denken jullie hiervan ?

Mvg

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lanox
Juridisch actief: Nee

#2 , 05 aug 2010 16:32

Hij stelde voor om naar de balie van stedenbouw te gaan om dit te bespreken.
Uiteraard zijn het vijgen na Pasen, maar dit had je eerste stap moeten zijn voor je met heel je project begon.

chichi
Topic Starter

#3 , 05 aug 2010 16:37

Toen onze buren gaan melden waren dat wij overwogen om een veranda te zetten, ben ik al naar de balie geweest. Ik heb toen gezegd dat we een zonnewering gingen plaatsen en ook een foto getoond hoe dit eruit zag. Men heeft me toen gezegd dat dit geen probleem zou zijn maar dat we het best op onze aanvraag bij zouden zetten zodat de buren niets meer konden uitvinden want "ze werkten daar op hun zenuwen"

Reclame

Mariette

#4 , 05 aug 2010 18:35

http://www.livios.be/nl/_build/_guid/_e ... 0september" onclick="window.open(this.href);return false;

als men geen vergunning meer moet hebben voor veranda's, waarom zou men dan een vergunning moeten hebben voor een in- en uitschuifbare zonnewering?

mava105

#5 , 05 aug 2010 19:47

http://www.livios.be/nl/_build/_guid/_e ... 0september

als men geen vergunning meer moet hebben voor veranda's, waarom zou men dan een vergunning moeten hebben voor een in- en uitschuifbare zonnewering?
Misschien omdat de buurman het wil?

Franciscus

#6 , 06 aug 2010 17:46

Vb omdat het een vaste metalen contructie is met poten in de grond en groter dan x m2 en die voorbij de achterste bouwlijn komt?
Voor onze zonnenpanelen of is het nu zonnepanelen hadden we geen vergunning nodig maar mogelijk wel voor de metalen contructies OP het dak.
We hebben wel gewacht tot we de brief binnenhadden. Ttz de leverancier heeft dat gedaan want - wij gaan GEEN risoco lopen waren zijn woorden.

Mariette

#7 , 06 aug 2010 17:54

zonnewering is niet hetzelfde als zonnepanelen.

Voor zonnepanelen hoeft geen vergunning meer te worden aangevraagd.

http://www.dirkvanmechelen.be/2008/zonn ... ergunning/" onclick="window.open(this.href);return false;

j.demoor

#8 , 07 aug 2010 09:54

“Art.3.Een stedenbouwkundige vergunning is niet nodig voor de volgende werken, handelingen en wijzigingen, die uitgevoerd mogen worden voorzover ze niet strijdig zijn met de voorschriften van stedenbouwkundige verordeningen, bouwverordeningen, verkavelingsverordeningen, ruimtelijke uitvoeringsplannen, bijzondere plannen van aanleg, verkavelingsvergunningen, bouwvergunningen of stedenbouwkundige vergunningen, onverminderd de bepalingen van andere van toepassing zijnde regelgeving :...5° de volgende zaken bij vergunde gebouwen :...f) het plaatsen van uitklapbare of uitrolbare zonneschermen aan ramen. Die zonneschermen mogen zich niet bevinden boven het openbaar domein......”(14 APRIL 2000. - Besluit van de Vlaamse regering tot bepaling van de vergunningsplichtige functiewijzigingen en van de werken, handelingen en wijzigingen waarvoor geen stedenbouwkundige vergunning nodig is).

Mijns inziens valt uw zonnewering op uw terras niet onder ‘zonneschermen aan ramen‘ zodat een stedenbouwkundige vergunning WEL vereist is.

“Art.4.7.21.§ 1. Tegen de uitdrukkelijke of stilzwijgende beslissing van het college van burgemeester en schepenen omtrent de vergunningsaanvraag kan een georganiseerd administratief beroep worden ingesteld bij de deputatie van de provincie waarin de gemeente is gelegen. Bij het behandelen van het beroep onderzoekt de deputatie de aanvraag in haar volledigheid...”(15 MEI 2009. - Vlaamse codex ruimtelijke ordening).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Franciscus

#9 , 07 aug 2010 10:01

neen --- maar voor de metalen dakkonstrukties dus wel ---- BPA in stedelijke omgeving.(2009)

reactie dienst - meestal zeggen de verantwoordelijke er enkel iets van als het zichtbaar is vanop straat want dan beinvloed het het zicht.
Dus doe een standaard aanvraag (via firma) met de nodige bewijsstukken en plannen en dan zal je wel een vergunning krijgen gezien dat alles in orde blijkt te zijn.

Hamvraag was niet de zonnepanelen maar de metalen constructie. IK vermoed iets met palen die de buitenrand van de zonnetent ondersteunen en dan heeft men zo iets als een carport.

Terug naar “Andere”