inwonende broer

*amber*
Topic Starter

inwonende broer

#1 , 22 jul 2010 22:16

De broer van mijn moeder zit middenin een scheidingsprocedure en heeft met mijn ouders overeengekomen om voor een periode van 2 maanden zijn domicilie bij hen te hebben.
Heeft dit mogelijk nadelen voor mijn ouders ? Voor zover wij weten heeft hij geen schulden, maar zeker ook gezien de scheidingsprocedure weten wij niet wat er nog te gebeuren staat. Loopt de inboedel van mijn ouders gevaar ingeval van inbeslagname ? Heeft deze extra inwonende (pensioengerechtigde) persoon invloed op de belastingen van mijn ouders (eveneens 2 pensioengerechtigden) ? Zijn er andere dingen waar rekening mee gehouden moet worden ?
Ik vrees dat mijn ouders niet voldoende geïnformeerd zijn, en hoewel ik erop vertrouw dat alles goed zal lopen, wil ik toch op de hoogte zijn.
Dank bij voorbaat voor wat advies.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
FrankV

#2 , 23 jul 2010 01:01

1. Loopt de inboedel van mijn ouders gevaar in geval van beslagname?
Ja, zij moeten kunnen aantonen dat het hun inboedel is, niet die van je broer. En meestal kun je dat niet, omdat je geen aankoopbewijzen meer hebt na zoveel jaren. Een omstandige boedelbeschrijving opmaken lijkt me niet echt evident.

Kunnen je ouders geen huurcontract afsluiten met je broer? Je broer huurt 1 bepaalde kamer, duidelijk omschreven, en betaalt daarbij een bedrag voor water, elektriciteit, gas, televisie, etc...
Natuurlijk moet je dan ook de betalingsbewijzen kunnen voorleggen : je broer moet wel de ( marktconforme ) huur + de kosten effectief betaald hebben op de rekening in het huurcontract. En als je ouders hem dat geld ( eventueel ) terug willen geven, doen ze dat handje contantje, zonder overschrijving op de rekening van je broer.
Ook het huurcontract laten registreren zodat het vaste datum heeft, die niet betwist kan worden. Dit lijkt mij essentieel.
Volgens mij is dit "correct" en niet voor betwisting vatbaar.

2. Invloed op pensioen? Nee. Je ouders krijgen 1 belastingbrief en je broer krijgt een andere.
Zijn er eventueel andere sociale tegemoetkomingen waarop je ouders, door hun ( eventuele ) lage inkomen, recht hebben? Bijvoorbeel OMNIO-statuut, of zoiets ?
Het verstand is een betere koppelaarster dan dwaze bronst
( Arthur Schopenhauer )

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#3 , 23 jul 2010 19:22

Voor 2 maanden ... tegen de tijd dat alles nagekeken is is hij terug weg...
Is er een reden om het daar te zetten voor zo'n korte termijn.
Is er een beslissing van de rechter - staat in het vonnis waar hij gaat wonen

Reclame

*amber*
Topic Starter

#4 , 29 jul 2010 23:31

Bedankt voor de reacties.
Wel ja er is een reden voor de korte periode : in werkelijkheid woont hij in bij zijn nieuwe vriendin die één dezer haar pensioen zou ontvangen, en samenwonen
zou haar pensioen nadelig beïnvloeden. Na 2 maanden zou alles in orde zijn voor haar en zou officieel samenwonen geen bezwaar meer zijn.
Maar 'administratief' woont hij dus 2 maanden bij mijn ouders.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#5 , 30 jul 2010 09:54

En als er dan een vaststelling is dan heb je daar ook consequenties bij hoor

Mariette

#6 , 30 jul 2010 10:44

Bedankt voor de reacties.
Wel ja er is een reden voor de korte periode : in werkelijkheid woont hij in bij zijn nieuwe vriendin die één dezer haar pensioen zou ontvangen, en samenwonen
zou haar pensioen nadelig beïnvloeden. Na 2 maanden zou alles in orde zijn voor haar en zou officieel samenwonen geen bezwaar meer zijn.
Maar 'administratief' woont hij dus 2 maanden bij mijn ouders.
zie: http://www.juridischforum.be/forum/view ... 896#p91896" onclick="window.open(this.href);return false;

Terug naar “Andere”