servitude weg

christophedidden
Topic Starter

servitude weg

#1 , 20 jul 2010 20:17

hallo,

We hebben een huisje en woor aan onze eigendom te komen hebben we recht op doorgand via de buren dit is zo al 20 jaar. Nu heeft onze buurvrouw die nu hier definitief komt wonen en anders enkel de weekend kwam, besloten om een elec poort te plaatsen; De mensen weten zelfs niet meer dat wij hier wonen en kunnen ook niet tot aan ons deur komen. De postbode legt de facturen (post) gewoon op de grond aan de poort, als deze niet open is.
Kan ze dit zomaar doen????

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 20 jul 2010 20:42

Lees de aankoopakte van de woning na. Indien de servitude daarin is opgenomen mag ze deze niet zomaar afsluiten.

Eddy

#3 , 21 jul 2010 13:20

VDB U bent mis, ze mag er wel degelijk een poort plaatsen en afsluiten, maar moet wel een sleutel bezorgen.

Reclame

roharro
Juridisch actief: Ja

#4 , 21 jul 2010 13:29

VDB U bent mis, ze mag er wel degelijk een poort plaatsen en afsluiten, maar moet wel een sleutel bezorgen.
Klopt. Maar ik vermoed dat vragensteller wel een sleutel heeft, anders kan hij zijn eigen huis niet bereiken.
Zijn probleem is waarschijnlijk dat zijn bezoekers en de postbode wél voor een gesloten poort staan (en zij hebben uiteraard geen sleutel en er ook geen recht op).
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Vandebos

#5 , 21 jul 2010 13:55

idd postbus zal dienen verplaatst te worden. Bel zal dienen verplaatst te worden.

Ik blijf er wel ernstige twijfels over hebben dat ze de beslissing om een poort te plaatsen zomaar unilateraal kan nemen. Overleg lijkt me het minste?

ovi

#6 , 22 jul 2010 16:57

Juist hetzelfde meegemaakt en wel en sleutel gekregen! In mijn geval was het onze extra garage waar de camper stond waar ik ten alle tijde doorgang moest voor hebben wegens zo beschreven in de akte. Die servitude weg was trouwens voor nog en derde eigenaar die er 2 garages had staan.
Wat wel een probleem was is dat degene die de poort laten plaatsen had op deze erftdiensbaarheid weg ook continu auto's te koop zetten en dan doodleuk een ganse dag op cafe ging.
Toen ik mijn camper eens nodig had en hij WEER niet thuis was om de auto's te verplaatsen en hij hiervoor ook niet wou afkomen heb ik de politie laten komen. Deze wisten mij doodleuk te vertellen dat ik een deurwaarder moest laten komen omdat de auto's op prive terein stonden en ze daar dus geen bevoegdheid hadden!!! :evil:
Dus op en zondag een deurwaarder laten komen om de vaststelling te laten doen waarna deze de 5 auto's kon laten verwijderen ging mij ongeveer 250 euro kosten! :roll: De sleepkosten en boete zijn niet voor u maar de deurwaarder moet je blijkbaar wel betalen.
Toch mooi die wetgeving! :?

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#7 , 24 jul 2010 17:30

En wat is uw probleem - de politie heeft op privé terrein niets te zeggen en kunnen dus ook niet optreden. De wegcode is hier niet van toepassing.
Dus daar niet kwaad voor zijn.
Wat zij hebben gezegd is correct u moet die ambtenaar laten komen die bevoegd is voor burgerlijke vaststellingen en dat is een (gerechts)deurwaarder.
Op basis van uw aankoopakte en dus uw rechten kan hij optreden.
Daarna kan u de kosten verhalen bij de tegenpartij via de burgerlijke rechtbank ( vrederechter of eerste aanleg)

Wanneer kan politie dan wel optreden - als het privaat terrein een 'openbaar karakter' krijgt wel dan kan het zelfs openbare weg zijn cfr parkings van vb de MAKRO en grote supermarkten ( worden vermeld in rechtspraak GB Schoten en indertijd de GB in Borsbeek).
Ook fabrieksterreinen (wegen) zijn kunnen openbare plaats zijn.

Wanneer nog wel als het veldwetboek van toepassing is (gemaakt) betreft art 87 8°.
Hoe dit in zijn werk gaat heb ik op dit forum al verschillende malen uitgelegd.
Politie kan dan een overtreding opstellen en de door u gevorderde deurwaarder laat takelen.
In dit geval moeilijk want u kan die regel niet opleggen

lucgescheiden

#8 , 26 jul 2010 02:23

Ik neem aan dat hulpdiensten wel in staat moeten zijn om ter plaatse te geraken?
Een beetje hulp van bijvoorbeeld brandweer kan dan wel tot een oplossing leiden?
Handige documenten voor Personenrecht

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#9 , 27 jul 2010 18:27

Ja en neen.
In Antwerpen hebben zo ook een privé straat gemaakt - ik dacht in de Riemstraat
Zijn teruggefloten en het hekken dat ze hebben gezet is het einde van het publiek domein.
Dus alle bussen naar daar en de rest is privé.
Daar bemoeit politie en BW zich dus verder niet mee

lucgescheiden

#10 , 27 jul 2010 18:49

Stel bij de poster breekt brand uit,
toevallige voorbijganger bemerkt deze en belt de brandweer,
brandweer arriveert en staan voor het hek,
buurvrouw is weerom afwezig en poster is reeds gevat door de rook, dus geen sleutel aanwezig...
Brandweer gaat rechtsomkeer maken omdat het hier privé is?

Ik vermoed dat ook de brandweer van Antwerpen voor deze privé straat een noodplan diende goed te keuren...(?)

Vandebos

#11 , 27 jul 2010 22:51

Normaliter zal de eigenaar in een dergelijk geval een huls met sleutel van de poort kunnen plaatsen. Enkel de brandweer heeft een sleutel die deze huls kan openen.

Daarnaast moet ik het eerste hek nog tegenkomen dat bestand is tegen minimaal 25 ton solide brandweerwagen... :mrgreen:

lucgescheiden

#12 , 27 jul 2010 23:06

Poster kan dit alles eens uittesten mss?

Terug naar “Andere”