zonnepanelen in mijn tuin

anabee
Topic Starter

zonnepanelen in mijn tuin

#1 , 23 jul 2010 12:02

Onlangs kwam er een klein gebouw te koop dat in mijn tuin uitkomt en waar enkel mijn buur en ik interesse voor hadden.
De prijs opdrijven was geen optie aangezien ik een heel groot huis heb en mijn buren een klein huisje met 2 kinderen en zodoende te weinig plaats.
Ik vroeg wel mondeling om het gebouw niet op te trekken zodat mijn kleine tuin niet zou verkleinen.
Nu hoorde ik dat ze dat misschien wel van plan zijn en dat ze eraan denken op het dak zonnepanelen te leggen. het gebouw is niet hoger dan 2,5 meter nu wat wil zeggen dat ik met zonnepanelen in mijn tuin zou zitten wat echt niet mooi is.
Kan dat zomaar ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Juridisch actief: Ja

#2 , 23 jul 2010 12:03

Onlangs kwam er een klein gebouw te koop dat in mijn tuin uitkomt en waar enkel mijn buur en ik interesse voor hadden.
De prijs opdrijven was geen optie aangezien ik een heel groot huis heb en mijn buren een klein huisje met 2 kinderen en zodoende te weinig plaats.
Ik vroeg wel mondeling om het gebouw niet op te trekken zodat mijn kleine tuin niet zou verkleinen.
Nu hoorde ik dat ze dat misschien wel van plan zijn en dat ze eraan denken op het dak zonnepanelen te leggen. het gebouw is niet hoger dan 2,5 meter nu wat wil zeggen dat ik met zonnepanelen in mijn zou zitten wat echt niet mooi is.
Kan dat zomaar ?
Indien niet expliciet verboden in verkavelingsvergunning of RUP is hier niets tegen te doen.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#3 , 23 jul 2010 19:13

Zonnepanelen die vrijgesteld zijn van vergunningen staan op een WONING niet op een tuingebouw - vermoedelijk gaan ze zelfs geen vergunning die vermoedelijk ook verplicht is krijgen.

Reclame

j.demoor

#4 , 25 jul 2010 10:47

“Art.3.Een stedenbouwkundige vergunning is niet nodig voor de volgende werken, handelingen en wijzigingen, die uitgevoerd mogen worden voorzover ze niet strijdig zijn met de voorschriften van stedenbouwkundige verordeningen, bouwverordeningen, verkavelingsverordeningen, ruimtelijke uitvoeringsplannen, bijzondere plannen van aanleg, verkavelingsvergunningen, bouwvergunningen of stedenbouwkundige vergunningen, onverminderd de bepalingen van andere van toepassing zijnde regelgeving :...5° de volgende zaken bij vergunde GEBOUWEN:a) fotovoltaïsche zonnepanelen en/of zonneboilers op een plat dak en fotovoltaïsche zonnepanelen en/of zonneboilers geïntegreerd in het hellende dakvlak, behalve op...”(14 APRIL 2000. - Besluit van de Vlaamse regering tot bepaling van de vergunningsplichtige functiewijzigingen en van de werken, handelingen en wijzigingen waarvoor geen stedenbouwkundige vergunning nodig is).

Dat kan dus zomaar.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Andere”