Verbreken overeenkomst met beheerder

Meydam
Topic Starter

Verbreken overeenkomst met beheerder

#1 , 19 jun 2010 00:16

9 maanden geleden hebben ik en 3 andere vrienden een pand samen gehuurd. Op vraag van de verhuurder werd er een beheerder (lees vennootschap) aangesteld om de huurgelden (4x300,00 euro) te verzamelen om dan het gehele bedrag door te storten. Wij allen hebben op ons beurt een principe overeenkomst met de beheerder dat ons garandeert dat onze huurprijs (300,00 euro) altijd hetzelfde blijft ongeacht er een huurder bijkomt of afvalt, de beheerder vangt het verlies of winst op. daarnaast beloofd hij ook in de overeenkomst dat hij de renovatie van het gebouw betaald in ruil voor onze ter beschikking stelling van de overige vrije ruimtes.

Na negen maanden krijgen ieder van ons een copie van een laatste aanmaning tot betaling van de achterstallige huur, gericht naar de beheerder, van de eigenaar. Ik heb de beheerder direct opgebeld om hem te vragen wat er aan de hand is, de beheerder ontkende het feit dat hij die huur moest betalen, hij voegde eraan toe dat wij die moeten betalen.

Na zijn antwoord heb ik naar de eigenaar gebeld om de juiste feiten te kennen, hij bevestigde me dat de relatie tss. de beheerder en hem al van dag 1 niet goed loopt en sedert de aanvang van dhet huurcontract al elke maand 2 aanmaningen moest versturen om de huurgelden te mogen ontvangen.

Na dit gesprek heb ik een vergadering samen geroepen met alle betrokken partijen om dit probleem op te lossen. Op die vergadering stelde de beheerder zich heel vijandig op door gewoonweg te ontkennen dat hij die huur verschuldigd is, wij staan op het huurcontract niet hij. Wij allen hebben altijd de huurgelden correct doorgestuurd naar de beheerder met de veronderstelling dat hij ook zijn plicht nakomt. ik heb hem hierop, tijdens de vergadering meermaals op gewezen, maar zonder resultaat.

Devolgende dag heb ik hem via aangetekende brief ingebreke gesteld.
Zijn reactie hierop is nog steeds ontkenning.

Samen met de ander huurders hebben we besloten om vanaf 1 juli zelf een beheerders firma op te starten en via deze firma de huurgelden door te storten.

- Onze overeenkomst met de beheerder is een principe akkoord zonder opzegingsregeling.

Hier komen mijn vragen:

1. Kan ik die zomaar opzeggen, zoja hoe doe ik dat?

2. wij hebben de huur van deze maand al op de beheerder zijn rekening gestort, ik heb vernomen van de eigenaar dat hij nog niet betaald heeft, kunnen wij die gelden terugvorderen indien hij die niet doorstort, zoja hoe doe ik dat?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Juridisch actief: Ja

#2 , 19 jun 2010 00:29

9 maanden geleden hebben ik en 3 andere vrienden een pand samen gehuurd. Op vraag van de verhuurder werd er een beheerder (lees vennootschap) aangesteld om de huurgelden (4x300,00 euro) te verzamelen om dan het gehele bedrag door te storten. Wij allen hebben op ons beurt een principe overeenkomst met de beheerder dat ons garandeert dat onze huurprijs (300,00 euro) altijd hetzelfde blijft ongeacht er een huurder bijkomt of afvalt, de beheerder vangt het verlies of winst op. daarnaast beloofd hij ook in de overeenkomst dat hij de renovatie van het gebouw betaald in ruil voor onze ter beschikking stelling van de overige vrije ruimtes.

Na negen maanden krijgen ieder van ons een copie van een laatste aanmaning tot betaling van de achterstallige huur, gericht naar de beheerder, van de eigenaar. Ik heb de beheerder direct opgebeld om hem te vragen wat er aan de hand is, de beheerder ontkende het feit dat hij die huur moest betalen, hij voegde eraan toe dat wij die moeten betalen.

Na zijn antwoord heb ik naar de eigenaar gebeld om de juiste feiten te kennen, hij bevestigde me dat de relatie tss. de beheerder en hem al van dag 1 niet goed loopt en sedert de aanvang van dhet huurcontract al elke maand 2 aanmaningen moest versturen om de huurgelden te mogen ontvangen.

Na dit gesprek heb ik een vergadering samen geroepen met alle betrokken partijen om dit probleem op te lossen. Op die vergadering stelde de beheerder zich heel vijandig op door gewoonweg te ontkennen dat hij die huur verschuldigd is, wij staan op het huurcontract niet hij. Wij allen hebben altijd de huurgelden correct doorgestuurd naar de beheerder met de veronderstelling dat hij ook zijn plicht nakomt. ik heb hem hierop, tijdens de vergadering meermaals op gewezen, maar zonder resultaat.

Devolgende dag heb ik hem via aangetekende brief ingebreke gesteld.
Zijn reactie hierop is nog steeds ontkenning.

Samen met de ander huurders hebben we besloten om vanaf 1 juli zelf een beheerders firma op te starten en via deze firma de huurgelden door te storten.

- Onze overeenkomst met de beheerder is een principe akkoord zonder opzegingsregeling.

Hier komen mijn vragen:

1. Kan ik die zomaar opzeggen, zoja hoe doe ik dat?

2. wij hebben de huur van deze maand al op de beheerder zijn rekening gestort, ik heb vernomen van de eigenaar dat hij nog niet betaald heeft, kunnen wij die gelden terugvorderen indien hij die niet doorstort, zoja hoe doe ik dat?

Op zijn zachst uitgedrukt een zeer raar verhaal. Dit lijkt wel een regeling van de planeet Pluto.
Het enige wat telt is jullie huurcontract. Staat daar niet in hoeveel jullie moeten betalen, hoe en aan wie? Als u aan die drie voorwaarden hebt voldaan bent u in orde. Als u aan een fantast die zich "beheerder" noemt hebt betaald dan hebt u nog steeds een huurschuld. Ik zie ook niet in waarom huurders een vergadering moeten samenroepen. Ofwel hebben jullie correct betaald, ofwel niet.

Of en wanneer en onder welke voorwaarden jullie kunnen opzeggen hangt ook af van het huurcontract.

Samen met de ander huurders hebben we besloten om vanaf 1 juli zelf een beheerders firma op te starten en via deze firma de huurgelden door te storten. Waarom? Zijn jullie er wel van bewust hoeveel kosten dat zal meebrengen?
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Meydam
Topic Starter

#3 , 19 jun 2010 01:03

ik ben er mij alleszins van bewust dat de huurovereenkomst moet gerespecteerd worden en dat hebben we ook gedaan, maar de beheerder is aangeduid als tussenpersoon in samenspraak met de eigenaar (= de eigenaar stuurt de factuur naar de beheerder en niet naar elk van ons). wij hebben dit zo overeengekomen op papier die we allen hebben getekend. de beheerder heeft onze huurgelden doorgestort maar steeds te laat en de laatste maanden niet meer. wij hebben de achterstal zelf betaald, uitgezonderd juni, rechtstreeks aan de eigenaar maar wij hebben elk ons deel ook correct gestort aan beheerder (= 2 maal betaald).

Mijn vraag gaat niet over het beeindigen van het huurcontract maar gaat over het beeindigen van mijn overeenkomst met de "beheerder" die zijn verplichting niet heeft nagekomen en hoogstwaarschijnlijk ons reeds betaalde huurgelden gebruikt heeft voor andere doeleinden waardoor hij niet meer instaat is die tijdig door te storten.

M.a.w. ik wil van die beheerder af, om verdere problemen te vermijden wil ik dit op een goede en correcte manier afhandelen vandaar mijn vraag op het forum.

Reclame

Vandebos

#4 , 19 jun 2010 01:12

De beheerder treedt dus op als een soort rentmeester?

Jullie en de eigenaar hebben de huurovereenkomst ondertekend?

Meydam
Topic Starter

#5 , 19 jun 2010 01:25

- ja, hij treedt op als rentmeester

- ja, wij hebben de huurovereenkomst getekend uitgezonderd de beheerder.

Vandebos

#6 , 19 jun 2010 01:37

u stuurt een AS (de huurders gezamenlijk) waarin u hem in gebreke stelt wegens het niet doorbetalen van de huurgelden door jullie aan hem gestort om over te dragen aan de verhuurder. Dat gelet op deze grove schending van de afspraken jullie de overeenkomst als verbroken beschouwen door zijn toedoen. Jullie verzoeken hem binnen de tien werkdagen na kennisname AS de door jullie dubbel betaalde bedragen terug te storten (je voegt aan het schrijven een lijstje toe met wanneer welke bedragen werden gestort). Je deelt met dit schrijven mee dat bij gebrek aan medewerking dit AS telt als laatste ingebrekestelling vooraleer jullie zonder verdere verwittiging klacht zullen neerleggen bij de politie wegens fraude, oplichting en misbruik van vertrouwen.

Je voeg als slotlijn aan toe : "voor de goede orde wordt dit schrijven u eveneens per gewone post bezorgd."

Je verstuurt het aangetekend en per gewone post.

Even informeren of de eigenaar mee wenst te werken aan de ingebrekestelling kan ook nooit kwaad...

Meydam
Topic Starter

#7 , 19 jun 2010 01:47

Ja er is een geschreven overeenkomst, zonder opzeggingsregeling.

We hebben hem reeds, 7 dagen geleden, een ingebrekestelling gestuurd via post en via AS.
zijn antwoord blijft dezelfde, hij wijst ons op het feit dat hij niets verschuldigd is en vraagt om bewijzen.

Vandebos

#8 , 19 jun 2010 09:46

Dan niet aarzelen en klacht neerleggen bij politie (fraude, oplichting, misbruik van vertrouwen) en BIV (valselijk uitoefenen job van rentmeester/syndicus)

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#9 , 05 jul 2010 19:43

Bij politie alle documenten zeker in copie al toevoegen.
Originele kunnen daarna nog opgevraagd worden.

Aaangifte bij politie pas nadat de periode om alles in regel te stellen voorbij is.
Hopelijk hebben jullie ook het rekening nr waar jullie op gestort hebben.

Doe dit idd liefst met de eigenaar

Wie heeft die 'beheerder' voorgedragen??

PS iedereen moet wel aangifte doen

Terug naar “Andere”