Volgens persoon op de gemeente mag men er na vertrek van huidige bewoners niet meer wonen.
Inderdaad. De zonevreemde functiewijziging kan hier oplossing brengen.
De vraag is of men mij vroeg of laat kan verplichten af te breken als ik geen enkele vergunning heb?
Zonder in detail te gaan, ja. De regularisatievergunning kan hier oplossing brengen. Zeker nog eens teruggaan naar de gemeente dus.
Ik vergat nog te vermelden dat er 'n voorkooprecht van ruimtelijke ordening aanwezig is. Wat betekent dit ?
Dit heeft als doel bij te dragen tot de realisatie van de ruimtelijke uitvoeringsplannen -RUP's genoemd- (de vroegere BPA's). U kan in de RUP die betrekking heeft op het perceel waarvan hier sprake is, terugvinden wie de 'begunstigde' is van dit voorkooprecht (bv. provincie, gemeente, enz.). Dit voorkooprecht is ook onderworpen aan bepaalde uitzonderingen waarbij het voorkooprecht niet van kracht kan worden (bv. verkoop tussen vader en zoon) en onderworpen aan bepaalde voorwaarden (bv. het betrokken RUP dient definitief vastgesteld te zijn).
Dit voorkooprecht, indien toepasbaar, zal natuurlijk uw kansen tot het kopen van het goed beperken, gezien de begunstigde (en zeker als dit de gemeente is) zijn of haar kans zal zien om van het recht gebruik te maken om haar plannen (RUP) gerealiseerd te zien.
Informeer dus uitgebreid bij de gemeente over hun toekomstplannen en vraag vooraf een stedenbouwkundig attest aan waarin u zo gedetailleerd mogelijk weergeeft welke plannen u, na aankoop van het goed, zou willen uitvoeren. De beslissing hieromtrent bindt, in principe, de gemeente gedurende twee jaar.
Bovenstaand bericht omvat enkel mijn persoonlijk visie en geen sluitend juridisch advies.
Raadpleeg ook steeds de bevoegde overheid.