Verkoopopdracht opzeggen v/e makelaar

Ronald_VR
Topic Starter

Verkoopopdracht opzeggen v/e makelaar

#1 , 16 jun 2010 10:01

Wanneer kan ik het best een aangetekende brief schrijven om een verkoopopdracht op te zeggen bij een makelaar, rekening houdend met volgende voorwaarden:

Opdracht is ingegaan op 22/10/2010 voor een periode van 4 maanden
Opdracht is opzegbaar een maand voor de einddatum v/d overeenkomst of wordt stilzwijgend verlengt maand na maand

Wat kan ik het best erin zetten?

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Ronald_VR op 16 jun 2010 11:28, 1 keer totaal gewijzigd.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 16 jun 2010 10:05

Dat u bij geen verder gebruik wenst te maken van de diensten van het kantoor en de overeenkomst bijgevolg opzegt conform de opzegprocedure voorzien in het contract. U verzoekt het kantoor vriendelijk u een lijst te bezorgen van de personen die interesse in het pand hebben getoond. (indien iemand van hen, ik dacht binnen de 6 maanden) het pand wenst te kopen kan het makelaarskantoor nog steeds zijn vergoeding of een deel daarvan opeisen.

U verzendt dit natuurlijk aangetekend of geeft het persoonlijk af tegen ontvangstbewijs.

Ronald_VR
Topic Starter

#3 , 16 jun 2010 11:22

Dus als er een koper is na dat ik mijn contract heb opgezegt kan de makelaar nog altijd zijn 'deel' vragen (opeisen)? En dit waarschijnlijk tot 6 maanden na opzeg?

Als ik opzeg, kan de makelaar mij nog kosten aanrekenen?

Reclame

Lori

#4 , 16 jun 2010 11:42

Normaal gezien niet ,tenzij hij voor jou bv. bodemattest of iets dergelijks heeft moeten opvragen .

Vandebos

#5 , 16 jun 2010 14:31

De makelaar kan beweren dat hij de koper heeft aangebracht voordat de overeenkomst werd verbroken doch dat deze pas de koop heeft afgerond na het verbreken van het contract. Op basis hiervan kan hij een vergoeding eisen voor het leveren van een dienst. Leveren zij u na de aangetekende aanvraag geen lijst, dan volgt er één aangetekende herinnering waarin u simpelweg opnieuw deze lijst opvraagt en hen tot 10 dagen na kennisname geeft om u deze lijst te bezorgen. U sluit eenvoudig af met de mededeling dat dit schrijven eveneens geldt als eerste en enige officiële ingebrekestelling mochten ze u de lijst niet toezenden.

Als u de kleine lettertjes leest op deze overeenkomst reserveert het immokantoor deze rechten tot 1 jaar na het verbreken van het contract.

Vandaar dat het verzoeken om die lijst belangrijk is.

Het verbreken van het contract volgens de specificaties van de overeenkomst kan geen kosten teweeg brengen uitgezonderd een vergoeding voor de bekomen attesten of de kostprijs van uitgevoerde onderzoeken.

Ronald_VR
Topic Starter

#6 , 17 jun 2010 09:30

AANGETEKEND

Geachte,

Met deze aangetekende brief laat ik u weten dat ik mijn verkoopoverdracht met jullie kantoor wens te beëindigen.

Dat ik geen verder gebruik wens te maken van de diensten van het kantoor en de overeenkomst bijgevolg opzegt comform de opzegprocedure voorzien in het contract.

Ik verzoek het kantoor vriendelijk mij een lijst te bezorgen van de personen die interesse in het pand hebben getoond.
Is dit voldoende om dit contract op te zeggen?

Vandebos

#7 , 17 jun 2010 10:58

Met deze aangetekende brief laat ik u weten dat ik mijn verkoopoverdracht, betreffende het pand gelegen te xxxx xxxxx xxxxxxxxxxxxx xx, met jullie kantoor, afgesloten op 11/11/1111 wens te beëindigen.
Kwestie van zeer duidelijk te bepalen om welke opdracht het gaat.

Ronald_VR
Topic Starter

#8 , 17 jun 2010 11:43

Verbeterde versie:
Geachte,

Met deze aangetekende brief laat ik u weten dat ik mijn verkoopoverdracht, betreffende het pand gelegen te xxxx xxxxx xxxxxxxxxxxxx xx, met jullie kantoor, afgesloten op 22/02/2010 wens te beëindigen.

Dat ik geen verder gebruik wens te maken van de diensten van het kantoor en de overeenkomst bijgevolg opzegt comform de opzegprocedure voorzien in het contract.

Ik verzoek het kantoor vriendelijk mij een lijst te bezorgen van de personen die interesse in het pand hebben getoond.
Moet dit voldoende zijn? Kwestie om maar correct te zijn i.v.m. kosten die eventueel verschuldigt zouden zijn.
Wanneer is het beste deze brief op te sturen i.v.m. de opzegbaarheid v/d contract?

Het opzegeen van dit contract heefd toch geen enkele invloed die er al is bij het ondertekenen van een verkoopovereenkomst? zie verkoopovereenkomst appartement

Vandebos

#9 , 17 jun 2010 12:14

Hoever zit deze overeenkomst op dit ogenblik, is de koper al in gebreke gesteld wegens het niet nakomen van de voorwaarden?

Ronald_VR
Topic Starter

#10 , 18 jun 2010 09:10

We moeten nog naar de notaris (3 juli) voor het ondertekenen van de akte, ik wacht tot dan om verder te gaan. (stel dat ie toch verschijnt)

Als ik de koper in gebreke stel, hoe moet ik dat dan formuleren?

Vandebos

#11 , 18 jun 2010 10:24

hmmm. Die brug oversteken als het zover is?

Terug naar “Andere”