Waardevermindering door aanleg straat parallel met tuin ?

chrisseke
Topic Starter

Waardevermindering door aanleg straat parallel met tuin ?

#1 , 18 jun 2009 20:29

Hallo,

Er loopt een bouwaanvraag om achter onze tuin 30 woningen te bouwen. Echter zal de toegangsweg + 5 loodrecht op mijn voordeur liggende parkeerplaatsen, hiervoor naast mijn perceel worden aangelegd.

Mijn vraag is:

Kan ik, gezien ik in een driegevelwoning woon met de voordeur aan de zijkant, omwille van de aanleg van deze nieuwe straat en parkings, waar ik zicht op zal krijgen vanuit mijn living en terras die achteraan de woning liggen op het 1ste verdiep, een schadevergoeding eisen voor de waardevermindering van mijn woning gezien deze straat parallel langsheen de diepte van mijn tuin zal worden aangelegd ?

Ik hoop van wel door de geluidshinder, etc...welke we zullen moeten leren mee leven.

Wat zijn de te ondernemen stappen ?

Alvast bedankt voor elke mogelijke info.

Chris

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Juridisch actief: Nee

#2 , 18 jun 2009 21:44

U kan zich hiervoor enkel steunen op art. 544 B.W. - burenhinder.
De hinder moet de normale gevolgen van het nabuurschap te boven gaan. Alles hangt af van de waardevermindering die uw goed ondergaat. U hebt geen recht op volledige schadevergoeding. Enkel een vergoeding voor wat de normale hinder te boven gaat.

Het is moeilijk te zeggen vanaf wanneer de rechtbank de waardevermindering als een buitenmatige hinder zal beschouwen. Ik vermoed dat het dan toch al moet gaan om minstens 10 %.
Bedenk wel dat de procedure niet goedkoop is.

U moet dagvaarden voor de rechtbank van eerste aanleg.

scorpioen

wolf2

#3 , 18 jun 2009 21:59

De verkavelingsvergunning die blijkbaar nog moet worden uitgereikt moet rekening houden met alle aspecten die er stedebouwkundig maar te bedenken zijn: inplanting van de nieuwe huizen tov de oude; toegangswegen; inkijk; enz.

Daar moet zeker een openbaar onderzoek voor lopen: op dat moment moet U uw bezwaren kenbaar maken. En dan is er nog beroep enz. Een kenner in dgl. materie zou niet slecht zijn om U bij te staan.

Reclame

chrisseke
Topic Starter

#4 , 01 jun 2010 22:58

We zijn een jaar verder...

Het schepencollege heeft negatief geadviseerd, de aanvrager is in beroep gegaan bij de provincie en heeft daar gelijk gekregen.

Er werd een private weg aangevraagd (voor 30 woningen te bedienen?) waardoor briefwisseling en huisvuil moet worden afgehandeld aan de ingang van het erf, aan mijn voordeur zeg maar. Deze private weg moet echter worden beschouwd als een openbare weg vermits hij een openbaar karakter heeft en publiekelijk toegankelijk is. Er is dus sowieso een jurisich aspect niet in orde maar in beroep willen de meeste omwonenden niet gaan omdat dan er bij een mogelijk nieuwe aanvraag dan ook nog eens 10 à 20% sociale woningen kunnen bijkomen. Dat ziet men dus helemaal niet zitten.

Kunnen we de aangevraagde private weg, welke een openbaar karakter heeft en publiekelijk toegankelijk is, nadien nog aanvechten of kan dit alleen via een beroep binnen de dertig dagen bij de raad voor vergunningsbetwistingen ?

Chris

Terug naar “Andere”