Wij zijn ouders van twee zonen en hebben een eigen huis met bouwgrond. Graag willen wij het huidige huis afbreken en er één woning op zetten, ingedeeld in 3 woonheden. Het wordt een tweewoonst voor de twee zonen en een aansluitend gedeeldte voor ons (duplex-woning/kangoeroewoning).
We willen een stedenbouwkundig attest indienen.
Een probleem waar ik nog geen antwoord op heb gevonden is, hoe pakken we de verdeling van de eigendom aan.
Er zijn drie mogelijkheden :
- Het blijft een ééngezinswoning met 3 woonheden, de twee zonen krijgen ieder een hoog deel met twee verdiepingen en een zolderverdieping onder het dak en voor ons het lage deel met twee verdiepen en een plat dak.
- Wij schenken de grond aan beide zonen, en wij blijven genieten van het vruchtgebruik. De zonen worden dan eigenaar ieder van hun deel van de woning en kunnen ook zelf een hypothecaire lening aangaan. Ons deel zal dan een kangoeroewoning of duplexwoning worden, die hoort bij de woning van de zoon die aan ons deel grenst.
- Wij doen een splitsing van de ondergrond zoals bij een appartementsgebouw.
Ik ben hierover met een notaris gaan babbelen, kangoeroewonen (duplexwonen) is bij hen nog een niet gekende materie. Ze hebben hierin geen ervaring. Verder heb je bij de drie mogelijkheden de verschillende mogelijkheden/voordelen/nadelen van lenen, één hypothecaire lening voor een ééngezinswoning met drie woooneenheden. Drie hypothecaire leningen bij schenking van de grond aan de zonen of bij splitsing zoals bij appartementsgebouwen.
Toch kon de notaris mij hier ook niet echt mee helpen. Of misschien waren we niet bij de juiste notaris ?
Mijn vragen zijn dan nog :
- Wie beslist wat er met de grond kan en mag gebeuren? Mogen wij deze schenken aan de zonen en er een tweewoonst met kangoeroewoning (duplexwoning) bouwen? Of blijft het een ééngezinswoning met drie woonheden of is splitsing een mogelijkheid?
- Moeten wij vorig punt weten voor een stedenbouwkundig attest? Of wordt er juist bij een stedenboukundig attest dit goed of afgekeurd?
-Als de notaris ons hierop geen antwoord kan geven, kan een architekt ons hierin adviseren? Of bij wie kunnen/moeten we te rade gaan ? De gemeentelijke dienst kon ons ook niet helpen.
Moeten we een andere notaris raadplegen of kan jij ons een antwoord bieden op onze vragen, heb jij ervaring in deze materie of heb jij nog een ander alternatief of voorstel, weet jij wie we hiervoor moeten contacteren, dan hoor ik dit graag.
Dank je wel voor je hopelijk goede raad.