Erfgrens overschreden

sigurros
Topic Starter

Erfgrens overschreden

#1 , 05 apr 2010 11:47

Wij hebben pas een huis gekocht en bij het verlijden van de akte hebben wij vernomen dat er 6 vierkante meter achteraan onze tuin ontvreemd is.
Daar staat momenteel een schutting van de buren en hun tuinhuis.

Ik zou graag weten wat de mogelijkheden zijn in deze situatie.
Het lijkt ons een heel gedoe om tuinhuis en schutting te verplaatsen en we willen ook niet meteen een burenruzie.
Is het mogelijk dat de buren die oppervlakte van ons overkopen en zo het kadastraal inkomen te laten aanpassen? En heel belangrijk, tot wie moeten we ons in dit geval gaan richten?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wolf2

#2 , 05 apr 2010 12:31

Een k.i. van een perceel met een huis wordt volledig bepaald door het huis alleen zolang het perceel niet groter is dan 800 m2.
Pas boven de 800 m2 komt er iets bij: bvb. 90 euro per hectare (dat is ... 1 cent per m2).

Dus voor uw k.i. moet je het zeker niet doen.

Was het perceel afgepaald voor U het kocht; bestaat er dus een landmeters-pv?

sigurros
Topic Starter

#3 , 05 apr 2010 13:01

Dat zou ik moeten navragen, we hebben geen dergelijk document gezien.
Ik vermoed dat al deze gegevens op te vragen zijn op het gemeentehuis?

Reclame

bartvdv

#4 , 05 apr 2010 13:30

Hoe zijn jullie te weten gekomen dat dat stukje grond ook nog van jullie is? Waarom hebben de vorige eigenaars hier nooit bezwaar tegen gemaakt?
Het komt wel vaker voor dat een eigendom kleiner of groter is dan in de akte staat.

wolf2

#5 , 05 apr 2010 19:30

Nee, en ook niet op het kadaster (toch niet met enige rechtswaarde).

Enkel een overeenkomst tussen de aanpalende eigenaars heeft waarde. In praktijk een pv van afpaling ondertekend door beiden.

Ga na of er in de aankoopakte of in een oudere akte ergens sprake is van dergelijk pv.

sigurros
Topic Starter

#6 , 05 apr 2010 19:31

Dat vermeldde de notaris tijdens het verlijden van de akte. Ik bel hem morgen wel eens om ernaar te informeren.

Terug naar “Andere”