vervolg

prof2
Topic Starter

vervolg

#1 , 23 mar 2010 15:48

mijn buurman is ondertussen langs geweest om de schutting te verplaatsen, hij is er echter niet aan moeten beginnen van ons. Hij toonde ons een plan van een landmeter waarop de scheiding tussen beide erven echt krom loopt. Dit is op het kadastraal plan niet te zien. Ik woon dus in een rijwoning, met achteraan op het eerste verdiep een terras om toegang te krijgen met een trap naar de tuin. Mijn zijmuur tussen onze woning en de woning van de buur loop een grote meter dieper dan zijn woning. Nu beweert hij met zijn plan dat die zijmuur over een afstand van 20cm op onze grond dus nog van hem is. Kan dit? Zodoende mag hij die schutting toch nog 20cm op onze grond plaatsen en is dit stuk van onze woning dus in principe niet meer van ons. Kan een landmeter zich baseren op bestaande boordsten of houdt hij hier geen rekening mee?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 23 mar 2010 16:22

Aangezien er betwisting is over welke grond aan wie toebehoort kan u, zich baserend op art 646 BW, op kosten van beide partijen een nieuwe landmeting laten uitvoeren.
Art.646.Ieder eigenaar kan zijn nabuur verplichten tot het afpalen van hun aan elkaar grenzende eigendommen. De afpaling geschiedt op gemene kosten.
Indien blijk dat een gedeelte van uw pand gebouwd is op de grond van de buur zonder dat hiervoor in het verleden een regeling werd getroffen kan u, indien een onderling akkoord niet tot mogelijkheden behoort, naar de vrederechter stappen om arbitrering.

De klassieke beslissing in een dergelijk geval is dat de vrederechter u zal veroordelen tot het overkopen van de gebruikte oppervlakte grond tegen € X/m².

prof2
Topic Starter

#3 , 24 mar 2010 11:19

de woning van mijn buur en mijn woning behoorden vroeger wel toe aan een en dezelfde eigenaar. Zou het daar eventueel mee kunnen te maken hebben en indien dit zo is waarom is dit dan nooit door de notaris opgemerkt bij de verkoop van onze woning dat een deel van de woning op de buur zijn grond staat?

Reclame

Vandebos

#4 , 24 mar 2010 11:50

Wie ging bezwaar aantekenen als beide panden aan de dezelfde eigenaar toebehoorden???

Terug naar “Andere”