In een appartement dat dienst doet als tweede verblijf en dat een jaar geleden werd opgeleverd liet ik via de bouwheer, tegen aanzienlijke meerkost, twee geblindeerde inkomdeuren uitgerust met speciale veiligheidssloten plaatsen. De definitieve sloten werden in mijn bijzijn en het bijzijn van de promotor geplaatst op het ogenblik van de oplevering van het appartement. Aangezien het een tweede verblijf is heb ik aan de syndicus een sleutel overhandigd in een verzegelde briefomslag welke hij in een safe bijhoudt. Hierdoor kan hij in geval van urgentie mijn appartement betreden tijdens mijn afwezigheid.
Teneinde de veiligheid nog te verhogen heb ik achteraf door een andere firma nog extra beveiliging laten aanbrengen, waarvan de promotor dus niet op de hoogte was. Onderdeel van dit systeem zijn een aantal bewakingscamera's die permanent met internet zijn verbonden. Ingeval die camera's beweging detecteren dan nemen ze de beelden op. Bovendien wordt ik dan automatisch via internet gewaarschuwd en worden er via e-mail een reeks foto's van de indringers doorgestuurd.
Groot was mijn verbazing wanneer er vandaag een melding kwam en een reeks foto's waarop ik 4 personen in mijn appartement zag rondlopen.
Getelefoneerd naar de syndicus om te vragen of hij soms toegang had verschaft, maar hij bevestigde me dat de sleutel nog onaangeroerd in zijn safe lag. Hij is dan naar het gebouw, dat vlak bij zijn kantoor ligt, gegaan en stelde daar vast dat er een ploeg van 4 elektriekers aanwezig was met als uitleg dat ze een fout in het video/parlofoonsysteem moesten opsporen op vraag van de promotor.
Nu blijkt dat de promotor een exemplaar heeft achtergehouden van mijn veiligheidssleutels en die sleutel zomaar aan die werklieden heeft gegegeven. Zonder mezelf of de syndicus voorafgaand te verwittigen. Hierdoor is mijn investering in veiligheidssloten dus totaal waardeloos geworden. Ik stel me ook de vraag of dit niet als inbraak kan/moet worden beschouwd?