Reglementering Prikkeldraad rondom woning

Sofieketje
Topic Starter

Reglementering Prikkeldraad rondom woning

#1 , 26 feb 2010 20:47

Mag er zomaar prikkeldraad rondom een woning worden geplaatst?
(meer bepaald als scheiding tussen voortuin en stoep?)

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Juridisch actief: Ja

#2 , 26 feb 2010 21:56

Mag er zomaar prikkeldraad rondom een woning worden geplaatst?
(meer bepaald als scheiding tussen voortuin en stoep?)
Hangt af van de stedenbouwkundige voorschriften in de gemeente en/of verkavelingvoorschriften.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

bartvdv

#3 , 27 feb 2010 11:20

Voor prikkeldraad is geen vergunning nodig. Dat is één van de uitzonderingen. Zolang de draad op jouw eigendom staat, zie ik ook geen probleem. Tenzij iemand in de prikkeldraad terechtkomt.

Waarom zou je dat willen doen? Als je iets wil met stekels, neem dan een haag van o.a. meidoorn. Mooi en nuttig tegelijkertijd. Is het om bv. katten weg te houden?

Reclame

3399AAaa

#4 , 27 feb 2010 15:27

het grootste gevaar zal inderdaad zitten in de mogelijke aansprakelijkheid die de prikkeldraad-plaatser oploopt als iemand zich daaraan verwondt als dat te kort bij de stoep is gelegen...
Plus est en vous

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#5 , 06 mar 2010 18:20

U zal moeten voldoen aan de voorwaarden van landelijke of stedelijke afsluitingen.
In een stad zoals Antwerpen denk ik niet dat u uw voortuin met prikkeldraad zult mogen afsluiten ... gebrek aan voorzorg ... risico ...maar eerlijkheidshalve heb ik ook zo direct niets gevonden in de codex dat het verbiedt. Mogelijk in bouwreglement ... maar dat heb ik niet

Langs de andere kant op basis van openbare orde en veiligheid kan het een beslissing burgemeester zijn.
Laatst gewijzigd door Franciscus op 17 mar 2010 18:57, 1 keer totaal gewijzigd.

Sofieketje
Topic Starter

#6 , 17 mar 2010 02:40

Sorry ben door omstandigheden niet meer komen kijken naar de reacties hier :oops:

Ik ben zelf niet van plan prikkeldraad te zetten hoor..
De vraag kwam via een ander forum en ik was ook wel nieuwsgierig naar een juridisch antwoord.. De situatie was als volgt: een man had rondom zijn voortuin prikkeldraad gezet omdat er verscheidene honden in de buurt continu hun *** daar deden als ze uitgelaten werden.. Eigenaars van de honden raapten dit niet op, zelfs niet na herhaaldelijk protest van de eigenaar van het huis...

Nu vond 1 van de bewoonsters uit die buurt (tevens eigenares van een hond) dit gevaarlijk voor bijvoorbeeld kinderen die erlangs wandelen en ev. zouden struikelen en tegen de prikkeldraad zouden komen.. Buurtruzie waiting to happen dus :roll:
Wat jammer eigenlijk dat zo'n bagatel dat op 1-2-3 opgelost kan worden mits een minimum aan wederzijds begrip waarschijnlijk zal uitmonden in ruzies :roll:

Waar zou ik trouwens terecht kunnen om het politiereglement van mijn eigen gemeente (Tongeren) te kunnen inkijken? Lijkt me eigenlijk best interessant

Terug naar “Andere”