Onbewoonbaar verklaard wat betekent dat eigelijk ???

Elvisia
Topic Starter

Onbewoonbaar verklaard wat betekent dat eigelijk ???

#1 , 09 mar 2010 15:11

kan de eigenaar het huis weer verhuren

of word het huis van de staat of zoiets

Hoe gaat dat te werk

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 09 mar 2010 18:54

het is de burgemeester die het and onbewoonbaar dient te verklaren. Meestal gebeurd dit in Vlaanderen na een advies van de woningdienst. De verhuurder heeft een zekere periode om het pand in orde te zetten vooraleer de burgemeester deze stap zal ondernemen.

Vanaf het ogenblik dat het pand onbewoonbaar is verklaard zijn er een aantal gevolgen:

- de eigenaar kan het pand niet meer verhuren.
- de huidige huurders:
-- kunnen niet in het pand blijven wonen
-- kunnen de eigenaar via het vredegerecht laten opdraaien voor de kosten die de verhuis met zich meebrengt
-- kunnen via het vredegerecht al de huurgelden die ze hebben betaald terugeisen. Of ze deze in hun geheel of gedeeltelijk terugkrijgen hangt grotendeels af van het feit of de oorzaken van de onbewoonbaarheid zijn ontstaan tijdens of voor de periode dat ze het pand huurden.

Elvisia
Topic Starter

#3 , 10 mar 2010 15:06

het is de burgemeester die het and onbewoonbaar dient te verklaren. Meestal gebeurd dit in Vlaanderen na een advies van de woningdienst. De verhuurder heeft een zekere periode om het pand in orde te zetten vooraleer de burgemeester deze stap zal ondernemen.

Vanaf het ogenblik dat het pand onbewoonbaar is verklaard zijn er een aantal gevolgen:

- de eigenaar kan het pand niet meer verhuren.
- de huidige huurders:
-- kunnen niet in het pand blijven wonen
-- kunnen de eigenaar via het vredegerecht laten opdraaien voor de kosten die de verhuis met zich meebrengt
-- kunnen via het vredegerecht al de huurgelden die ze hebben betaald terugeisen. Of ze deze in hun geheel of gedeeltelijk terugkrijgen hangt grotendeels af van het feit of de oorzaken van de onbewoonbaarheid zijn ontstaan tijdens of voor de periode dat ze het pand huurden.

Bedankt
ik zal dit meenemen als ik naar mijn advocate moet
eerst maar kijken wat zij te vertellen heeft
dinsdag 16 maart heb ik met haar een afspraak
ik zal jullie op de hoogte houden

groetjes Elvisia

Reclame

The Pretender

#4 , 17 mei 2010 20:17

Leuk om weten. Ik wist anders al wel wat over deze materie.

Eigenlijk woon ik en een huis dat mogelijkst onbewoonbaar verklaard kan worden. Er zijn echter nog voldoende ruimten op zich die bewoonbaar zijn. Voor de €230 die ik maandelijks betaal kan ik natuurlijk niet over dezelfde ruimte beschikken als nu. Ik zou best tevreden zijn met een klein appartement, als de energiekosten meevallen komt het al bij al wellicht niet duurder uit. Maar ik zit wel met de kost dan om dit pand te ontruimen, met het feit dat ik moet smeken om elke cent bij de schuldbemiddelaar of het ocmw maakt het er niet makkelijker op. Met de €75 per week die ik als leefgeld krijg moet ik niet overdrijven met het versturen van brieven, laat staan aangetekend. Ik wil mijn huisbaas ook niet aanklagen wegens wettelijke nalatigheden. ik weet dat hij aan de hand van wat ik betaal niet de werken kan laten uitvoeren die nodig zijn. De huisbaas zou ik misschien kunnen verpichten om nodige werken uit te voeren zonder dat ie de prijs mag mag laten stijgen. Maar ik wil de financieel toegefelijke huisbaas niet jennen, Wil wel een aangenamere woning en die kan ik slechts bekomen als de huurprijs fors omhoog gaat.

M'n vragen betreffende "schuldbemiddeling" stel ik elders wel, op de gepaste plaats. Eerst tracht ik die plaats te achterhalen en lees ik hier wat.

Terug naar “Andere”