Energie overnamedocument niet opgestuurd

BEPAK
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Energie overnamedocument niet opgestuurd

#1 , 18 jun 2024 13:05

Wij zijn verhuisd naar onze eigen woning, in ons vroegere huurappartement zijn nieuwe huurders ingetrokken. Wij hebben gezamenlijk documenten ingevuld om de energie over te dragen, zij gingen dit opsturen naar de leverancier van hun keuze. Normaal gezien regelt die nieuwe leverancier de overname en is daarmee alles rond, toch?

Nu is er een maand verstreken en krijg ik toch nog een factuur binnen, blijkt dat die mensen dat niet in orde gebracht hebben. Ik had moeten dubbelchecken, maar dit is helaas de situatie nu.
De documenten dienden binnen de 30 kalenderdagen verstuurd te worden. Ik neem aan als ze die nu alsnog verzenden, wij sowieso een vaste kost kwijt zijn? Hebben wij zelf nog een andere optie? We kunnen alles laten afsluiten, maar daar komen ook kosten bij kijken, en dan betalen we ook nog voor de tijd dat we er niet woonden...?

Jo23

#2 , 18 jun 2024 15:44

Verstuur de overnamedocumenten (die moet je altijd in drievoud opmaken of kopiëren) zo snel mogelijk naar jouw leverancier(s) en naar Fluvius en wijs uitdrukkelijk dat vanaf die datum al het verbruik en de vaste kosten niet meer ten laste zijn van u als vertrekkende huurder.

Dit kan via mail, maar een aangetekende brief met ontvangstkaart is gezien de laattijdige melding wellicht een kleine kost die uw betaling van mogelijke vervolgfacturen bespaart.

In principe heeft u ook de gegevens van de persoon die het overname document heeft ondertekent. Een reminder met een foto van het overnamedocument naar die persoon mailen kost niet veel moeite... En u kan eventueel vermelden dat men moet reageren om afsluiten te voorkomen.

https://www.vlaanderen.be/bouwen-wonen- ... en-verhuis
https://www.fluvius.be/nl/verhuizen?app ... 8717625911

BEPAK
Topic Starter

#3 , 18 jul 2024 20:07

Ik vind het wel vreemd dat in de eerste link staat dat een energiecontract mee verhuist. Wij zijn naar een nieuwbouw verhuisd waar niet eens een gasaansluiting is. Het elektriciteitscontract moest hier al opgestart worden voor we introkken, omdat dit contractueel verplicht was voor de aannemer om de installaties te kunnen testen.

Ondertussen zijn we helaas nog steeds niet van het oude contract af. Ik heb hemel en aarde bewogen om eindelijk het ingevulde overnamedocument van de nieuwe huurders te krijgen, maar dat blijkt nog niet genoeg. Die nieuwe huurders hebben zelf geen nieuw energiecontract afgesloten, waardoor de overdracht niet kan gebeuren. Kan dat nu echt dat wij een contract niet kunnen stopzetten, zonder medewerking van derden?

Reclame

GB2702

#4 , 19 jul 2024 08:00

Ik heb een tijdje op een klantendienst gewerkt van een energieleverancier.
Als vertrekkende huurder zou u moeten laten weten dat u sinds 'datum verhuis' geen energiecontract meer moet hebben op uw oud adres, dus dat het contract vanaf die datum moet stoppen, met overdracht of niet. Als bewijs van vertrek kan u eventueel uw uittredende plaatsbeschrijving doorsturen, daar staat datum en handtekening van u en de eigenaar op. uw Energieleverancier zal wel vragen of er een overnemer is en kan indien nodig contact opnemen met deze overnemer. Voor u zou het contract dan moeten stoppen.

Wanneer overnemer geen nieuw contract neemt dan krijgt hij een brief van de netbeheerder om dringend een contract af te sluiten.

Ook kan u de gegevens van de eigenaar van het pand doorgeven dan gaat de netbeheerder ook bij deze persoon aankloppen om een contract af te sluiten en zo zou er nog extra druk op de nieuwe huurders gelegd kunnen worden.

Trouwens als de nieuwe huurder niet bij dezelfde energieleverancier zou gaan is er ook geen overdracht bij de leverancier waar u klant was maar is er een stopzetting van het contract. de bevoorrading van elektriciteit en/of gas wordt dan overgenomen door de netbeheerder.

BEPAK
Topic Starter

#5 , 24 jul 2024 11:36

Bedankt, ik ga hier toch nog eens op aandringen. Want mijn energieleverancier antwoordde het volgende:

"We kregen een antwoord terug van Fluvius waarbij ze vermelden dat er nog geen wissel heeft plaats gevonden met andere leverancier waardoor wij nog even verantwoordelijk blijven voor de overname met jouw contract. Helaas zullen we dus moeten wachten op andere leverancier om de overname langs zijn kant te verwerken. In bijlage kan je het antwoord van Fluvius vinden."

En antwoord Fluvius:
"Jullie blijven bij een ILC nog een periode verantwoordelijk voor het leveringspunt, we hebben nog geen wissel van een andere partij ontvangen. Er is momenteel geen goedgekeurd bericht van een andere leverancier."

Dus ze spreken niet van de mogelijkheid om simpelweg stop te zetten en dat Fluvius het regelt. In tegendeel werd in een voorgaande mail beweerd dat dit de regelgeving is inzake energie, dat een meter nooit zonder leverancier kan vallen zo lang deze in gebruik is.
Schandalig vind ik dit, ondertussen betalen wij dubbele energie en die huurders niets.

ongelukbelaagd

#6 , 24 jul 2024 13:50

Ik ben geen jurist maar heb wel de nodige ervaring.
U was huurder van de woning waar u uit verhuisde?
Ik zou denken dat als de nieuwe huurders het niet in orde brachten, Fluvius het dan maar met de verhuurder moeten regelen.
U hebt helemaal geen uitstaans meer met deze EAN's vermits u er ook geen toegang meer toe heeft. Als de huurder dit niet in orde brengt, denk ik dat Fluvius de EAN aan de verhuurder dient te koppelen. Neem anders ook eens contact op met de verhuurder. Want sommigen huurcontracten zeggen dat de huurder verantwoordelijk is om de nutscontracten in orde te brengen en de nieuwe huurders plegen dan contractbreuk.

BEPAK
Topic Starter

#7 , 24 jul 2024 14:35

De verhuurder wou inderdaad niets op zijn naam hebben, ik wilde de documenten invullen met hem de dag van ons vertrek, en toen vroeg hij nog enkele dagen te wachten, omdat er al nieuwe huurders toegezegd hadden. Vriendelijk zijn wordt weer niet beloond... Ondertussen zijn we al bijna 3 maanden verhuisd, het overnamedocument heb ik na 2 maanden sleuren ontvangen, en een nieuw contract is er na 3 maanden dus nog niet.

Ik heb nu aan mijn leverancier laten weten dat ik in mijn ogen alle mogelijke stappen heb ondernomen en inderdaad eigenlijk niets meer met dat adres te maken heb. Ik vraag enkel mijn contract te beëindigen, wat niet geweigerd mag worden. Ik vrees nu wel dat we in dat geval het geld van de afgelopen maanden niet meer gaan terugzien, gezien de aanvraag pas een maand geleden ingediend is en bij een opzegging zonder overnemer een termijn van enkele weken geldt. Dat moeten we dan achteraf proberen terugvorderen van de nieuwe bewoners. Zij hebben het overnamedocument ondertekend met datum van 3 maanden geleden, dus hebben op zich niet veel verweer lijkt mij.

ongelukbelaagd

#8 , 24 jul 2024 15:46

De verhuurder wou inderdaad niets op zijn naam hebben, ik wilde de documenten invullen met hem de dag van ons vertrek, en toen vroeg hij nog enkele dagen te wachten, omdat er al nieuwe huurders toegezegd hadden. Vriendelijk zijn wordt weer niet beloond... Ondertussen zijn we al bijna 3 maanden verhuisd, het overnamedocument heb ik na 2 maanden sleuren ontvangen, en een nieuw contract is er na 3 maanden dus nog niet.

Ik heb nu aan mijn leverancier laten weten dat ik in mijn ogen alle mogelijke stappen heb ondernomen en inderdaad eigenlijk niets meer met dat adres te maken heb. Ik vraag enkel mijn contract te beëindigen, wat niet geweigerd mag worden. Ik vrees nu wel dat we in dat geval het geld van de afgelopen maanden niet meer gaan terugzien, gezien de aanvraag pas een maand geleden ingediend is en bij een opzegging zonder overnemer een termijn van enkele weken geldt. Dat moeten we dan achteraf proberen terugvorderen van de nieuwe bewoners. Zij hebben het overnamedocument ondertekend met datum van 3 maanden geleden, dus hebben op zich niet veel verweer lijkt mij.
https://www.vreg.be/nl/verhuisinformati ... nkomst%29.
Het is de verhuurder die verantwoordelijk is van zodra u verhuisd bent. U bent niet meer verantwoordelijk voor het verbruik of de aansluiting op die meters. Eis een stopzetting bij zowel Fluvius als de verhuurder. En ja, dan sluiten ze waarschijnlijk de electriciteit af maar dat is uw probleem niet. De huisbaas had dit maar in orde moeten brengen of moeten nakijken dat de nieuwe huurders een contract hebben afgesloten met een nutsbedrijf. Als je tegen die verhuurder gaat zeggen dat ze de electriciteit gaan afsluiten en dat hij daarbij zal moeten betalen voor een nieuwe aansluiting, zal hij wel vlug zijn om alles in orde te (laten) brengen.
Is dit alleen voor de elektriciteit of ook voor de gas en water?

Ik ben geen jurist en kan ook niet verantwoordelijk gehouden worden voor wat ik neerschrijf. Maar bovenstaande is zoals ik het zou doen.

BEPAK
Topic Starter

#9 , 26 jul 2024 17:28

Bedankt, alle bronnen wijzen er inderdaad op dat mijn energieleverancier onzin verkoopt en wel degelijk de verantwoordelijkheid in de laatste plaats bij mij moet leggen. Toch zetten ze letterlijk in hun mail dat dit de regelgeving is en ik maar een reminder moet sturen naar de nieuwe bewoners (hoewel ik hen duidelijk had meegedeeld dat de nieuwe bewoners al een contract beweren te hebben).

Ondertussen dan maar zelf contact opgenomen met Eneco om te vragen of er daar een contract is aangevraagd, en rechtstreeks met Fluvius om het geregeld te krijgen. Het werk van mijn energieleverancier dus maar zelf aan het doen.

Eneco heeft mij intussen teruggebeld met het verwachtte antwoord dat ze niets mogen zeggen vanwege GDPR. Maar verder een heel behulpzame vrouw die bevestigde wat GB2702 hierboven schreef. Nu voel ik mij 100% in mijn recht. Nog even reactie van Fluvius afwachten, ik kan mij niet voorstellen dat zij dit niet gaan regelen. Anders richting ombuds energie met het rijke materiaal dat ik intussen heb.

BEPAK
Topic Starter

#10 , 26 jul 2024 18:24

@ongelukbelaagd voor water kan de leverancier niet gekozen worden, dus het moest wel naar Pidpa gaan. Het indienen van het ondertekende overnamedocument zorgde dus automatisch voor een overdracht naar de nieuwe huurders. Gelukkig maar.

BEPAK
Topic Starter

#11 , 26 aug 2024 13:08

4 maanden na onze verhuis, en we zijn er nog steeds niet vanaf.
Voor gas zou er nu zogezegd een aanvraag ontvangen zijn, voor elektriciteit nog niet. Ik blijf voorschotfacturen ontvangen voor elektriciteit en heb nog geen slotverrekening gezien van gas. De huurders blijven volhouden dat ze voor beide al lang een contract hebben bij Eneco.

Fluvius heeft nooit gereageerd op mijn bericht, en Dats24 hun plaat blijft hangen van "wij kunnen niks doen, dit zijn de regels".
Ondertussen dus een dossier aangemaakt bij de ombuds energie.

Vorige week ontving ik trouwens mails met afspraken voor het installeren van digitale meters :lol:
Heb direct gebeld naar die onderaannemer met de vraag mijn contactgegevens te schrappen. Straks word ik daar ook nog verantwoordelijk voor gesteld. Absurder kan niet.

ongelukbelaagd

#12 , 26 aug 2024 14:27

4 maanden na onze verhuis, en we zijn er nog steeds niet vanaf.
Voor gas zou er nu zogezegd een aanvraag ontvangen zijn, voor elektriciteit nog niet. Ik blijf voorschotfacturen ontvangen voor elektriciteit en heb nog geen slotverrekening gezien van gas. De huurders blijven volhouden dat ze voor beide al lang een contract hebben bij Eneco.

Fluvius heeft nooit gereageerd op mijn bericht, en Dats24 hun plaat blijft hangen van "wij kunnen niks doen, dit zijn de regels".
Ondertussen dus een dossier aangemaakt bij de ombuds energie.

Vorige week ontving ik trouwens mails met afspraken voor het installeren van digitale meters :lol:
Heb direct gebeld naar die onderaannemer met de vraag mijn contactgegevens te schrappen. Straks word ik daar ook nog verantwoordelijk voor gesteld. Absurder kan niet.
Hmm... het ziet er naar uit dat er iets mis gelopen is bij de informatica.
U zult de hulp nodig hebben van de ombudsdient. Succes!

EdrisB

#13 , 06 okt 2024 11:35

Dan zouden de huurders u dat contract maar even moeten overmaken. Mondeling is geen bewijs.
Die hebben misschien een verkeerde ean nummer doorgegeven.
Mijn contract werd in augustus plots stopgezet wegens een nieuwe leverancier. Toen met Bolt gebeld dat ik dat niet was en dat ik geen aanvraag deed en hebben ze het overnamecontract kunnen stopzetten.

Terug naar “Andere”