#3 , 08 jan 2010 20:44
Wat is een riool? Wat is een goot?
Essentieel in dit verhaal om zo een onderscheid te maken.
Op een verhard terras of verharde koer had men vroeger zeer dikwijls open goten: dmv bepaalde stenen die daarvoor een uitsparing hadden (half hol) legde men een "blote" goot aan: zichtbaar dus.
Sommigen zullen dat ook een riool noemen.
Anderzijds kan men ook (hemel/afval)water afvoeren via ingegraven buizen. Ook dat noemt men een riool.
Het is duidelijk dat als zo een blote goot doorloopt van bij de buur tot over uw erf, dat je een zichtbare erfdienstbaarheid (ED) hebt.
Een ondergrondse buis echter zal een onzichtbare erfdienstbaarheid vormen als je er geen enkel teken van ziet: geen deksels of inspectieputjes en dergelijke onderweg! Geen begin of einde zichtbaar.
Als ik dus morgen bij U kom kijken en ik zie nergens een uitwendig teken dat het bestaan van die buis verraadt, dan is dat een niet-zichtbare erfdienstbaarheid.
Het kan bvb. dat een ondergrondse buis onder uw vloer loopt en daar met een T-stuk in een buis van U komt. U ziet dan wel het einde en evt. het begin van uw buis, maar U kunt de andere buis niet zien.
-------------------
Het is niet omdat er niet voortdurend water van bij uw buur loopt, dat die erfdienstbaarheid niet-voortdurend wordt.
"Artikel 688
Erfdienstbaarheden zijn of voortdurend of niet voortdurend.
Voortdurende erfdienstbaarheden zijn die waarvan het gebruik voortdurend is of zijn kan zonder dat daartoe telkens een daad van de mens vereist is: zodanige zijn waterlopen, goten, uitzichten en andere van dien aard.
Niet voortdurende erfdienstbaarheden zijn die welke, om te worden uitgeoefend, telkens een daad van de mens vereisen: zodanige zijn het recht van overgang, het recht om water te putten, het weiderecht en andere soortgelijke rechten."
Om water door de buis te laten lopen, is niet altijd een daad van de mens vereist: mijn boiler loost regelmatig vanzelf water bij overdruk, hemelwater loopt sowieso vanzelf, in praktijk loopt er altijd water door zo een buis (soms wat meer, soms wat minder).
Maar het doet er niet toe of de ED voortdurend is of niet als die niet-zichtbaar is...
----------------------
Voor mij kan dit dus een voortdurende, niet-zichtbare ED zijn.
Dan geldt de bestemming als huisvader niet; en MOET er een titel bestaan (verjaring is dus niet genoeg).
Dat is logisch: aangezien U het niet kunt zien, kunt U ook niet weten wanneer het begonnen is.
--------------
Vraag dus aan uw buur zijn titel. Zoniet sluit U die buis af (als laatste middel, natuurlijk).
Nu, waarom moet dat dan stinken? Waar zit de opening die de stank tot bij U brengt?
Artikel 692
Bestemming door de huisvader geldt als titel ten aanzien van voortdurende zichtbare erfdienstbaarheden.