Opzeggen van overeenkomst met makelaar na 6 maand

Lantschot
Topic Starter

Opzeggen van overeenkomst met makelaar na 6 maand

#1 , 20 nov 2009 15:36

Hallo,

een tijdje geleden (+- 1 jaar) hebben wij bij een makelaar een exclusieve overeenkomst ondertekend voor de verkoop van een aantal nieuwbouwappartementen.

Er komt echter geen schot in de zaak, en al zeker geen verkoop.

Wij zouden dit contract graag verbreken en zelf instaan voor de verkoop van deze onroerende goederen.

In het betreffende kb heb ik al gevonden dat:
- indien een exclusieve overeenkomst stilzwijgend verlengd wordt, je dit zonder kosten kan beëindigen
- de makelaar ons dan binnen 7 dagen een lijst dient te overhandigen met potentiële kopers aan wie hij de nodige informatie heeft gegeven, om zo later te kunnen bepalen of de makelaar voor een eventuele verkoop een vergoeding kan vragen.

Er staat dus duidelijk in 'zonder kosten', maar over welke kosten dit juist gaat is me niet duidelijk.

Indien er in het contract een verbrekingsvergoeding (is het een verbreking indien ik nu aangetekend schrijven stuur om het contract op te zeggen conform de wettelijke bepaling) staat: kan dit, mag dit en hoeveel ?

Kortom, de vraag is of het opzeggen van de exclusieve overeenkomst ons iets kan kosten. Zonder rekening te houden met eventuele verkoop aan eventuele klanten uit de lijst van de makelaar.

Alvast bedankt

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lori

#2 , 20 nov 2009 15:45

De kosten die men daarin aanhaalt zouden bv. kunnen zijn ...het opvragen bodemattest ,energieattest dat zij voor jou hebben laten uitvoeren ed...
Als je conform je contract opzegt ,moet je geen verbrekingsvergoeding betalen.
Als je contract stilzwijgend verlengd wordt ,kan je maandelijks opzeggen met een maand in acht genomen (dit was bij mij zo het geval ).
Ik heb onlangst het contract beeindigd bij de makelaar nadat die zes maanden zijn verlopen en hoefde haar niets meer te betalen (bodemattest werd opgevraagd door de notaris en epc ed. heb ik zelf bekostigd).Ik heb zelfs geen lijst gekregen dus moet je niet vragen hoe goed zij die zes maanden gewerkt heeft.

Groetjes ,

Lantschot
Topic Starter

#3 , 20 nov 2009 16:02

ok, dank je.

Dien ik ook eventuele advertenties te vergoeden ?

Reclame

Lori

#4 , 20 nov 2009 16:12

Neen hoor.

Groetjes,

Terug naar “Andere”