naakte eigenaar/vruchtgebruik door vader

sa

#16 , 02 sep 2009 13:58

Indien er wel degelijk vruchtgebruik van toepassing zou zijn op mijn goed, moet het dan op de akte van schenking staan, of kan het ook nog ergens anders genoteerd zijn?
Volgens een email die ik van de ontvanger ontvangen heb is er " geen enkele akte van vestiging van vruchtgebruik gekend".

Ik heb een kopie van die akte aangevraagd, maar nog niet ontvangen.

Kan het zijn dat ik 30 jaar lang onder de indruk was....?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Simon Verhoeven

#17 , 02 sep 2009 14:10

Als er nergens beschreven staat dat zij (nu dus je vader) recht hebben op het vruchtgebruik lijkt me dat inderdaad het geval.

indezakgezet

#18 , 02 sep 2009 16:17

Volgens mij is jouw halfzus wel heel veel geld aan het verduisteren, elke maand 200 euro, 5 jaar lang, heeft zij al een mooi bedragje bij elkaar.

pas maar op dat je geen geld kwijt bent van je vaders rekening, ik bedoel dus jouw halfzus en halfbroers als daders.

het is niet steeds gemakkelijk zo een dingen, veel moed ...

Reclame

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#19 , 02 sep 2009 20:38

je zus woont ernaast als ik goed heb gelezen - wat zegt die over de toestand van het huis.

sa

#20 , 04 sep 2009 08:16

Ja, mijn zus, die woont al lang niet meer ernaast....heeft haar deel verkocht meer als 20 jaar geleden en een villa gebouwd.
BOvendien is zij ook niet al te vriendelijk tegenover mij...k begin nu in te zien waarom ....

Maar kan iemand mij op volgende vraag uitsluitsel geven:
"Indien op de akte van schenking NIETS genoteerd staat van vruchtgebruik, is dat een 100% bewijs dat er geen vruchtgebruik is?"
Maw, is het mogelijk dat zoiets nog ergens anders kan genoteerd staan?
Het feit dat de onvager zegt dat ze "niets vinden" is volgens mij geen 100% bewijs...
Wat moet ik doen om 100% zeker te zijn? Ik wil namelijk niet graag mijn laatste spulletjes hier verkopen om de verhuis te betalen, om zodra ik in Belgie aangekomen ben te moeten uitvinden dat ik geen dak boven mijn hoofd heb.....

peterke
Topic Starter

#21 , 19 feb 2010 11:55

Hallo allemaal

Het is reeds van augustus 2009 geleden dat ik hier raad kwam opzoeken inzake het (problematische)vruchtgebruik. Ondertussen zijn we al februari 2010 en heb tot hier toe nog niks kunnen bereiken, zo is het rolluik nog steeds stuk en van het OCMW heb ik na dat ene gesprek nooit niks meer vernomen. Ik heb ondertussen de hoop op herstelling van het rolluik opgegeven. Ondertussen heb ik me toch voorgenomen met de toekomst de gevel van de woning terug in oorspronkelijke staat te brengen waarbij de raamopening terug dient verkleind te worden en er zodoende toch een nieuw raam en rolluik moet geplaatst worden. Dit zal echter gebeuren van zodra het vruchtgebruik vervalt.

Er zijn een aantal werken die ik wél het komende jaar zou willen laten uitvoeren op de zolderverdieping. Met name nieuwe elektriciteit, nieuwe binnendeuren, nieuwe bepleistering(+ schildering) en strak zetten van de schuine kanten van de zolder(+isolatie).

Echter mijn vraag is, mag ik deze werken laten uitvoeren zolang de vruchtgebruiker(mijn vader) er nog woont, of kan hij me dit weigeren?

Mvg

Vandebos

#22 , 19 feb 2010 13:03

Als uw vader het vruchtgebruik heeft over de woning kan hij niet structurele werken die door de naakte eigenaar willen uitgevoerd worden weigeren.

De basis van dit vruchtgebruik vaststellen en eventueel gebruiken als krachtig argument "kan" helpen als ik de voorgeschiedenis herlees.

peterke
Topic Starter

#23 , 19 feb 2010 14:49

Vandebos: wedermaal dank voor uw raadgeving.

Indien hij deze werken zou weigeren wat 9 van de 10 weer het geval zal zijn vrees ik, is dit nog maar weer eens een tegekanting aan heel dit vruchtgebruik. Ik zou deze werken willen laten doen omwille het huis zelf, niet voor hem te pesten of mezelf want ik woon er tenslotte niet zelf in.

Ik ben al blij dat ik de zolderruimte kostenloos mag gebruiken voor enkele spullen te stockeren die ik in mijn eigen (huur)huis niet kwijt kan.

Voor de rest is dat hele huis en vruchtgebruik aan blok aan mijn been aan het worden!

Mvg

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#24 , 19 feb 2010 14:57

U kan alrijd naar de vrederechter stappen om maatregelen te vragen rond - herstelwerkzaamheden - opknapwerken in huis - om waardeverlies tegen te gaan.
Maatregelen te vragen dat iemand kan optreden in maam van uw vader om hem te laten verzorgen

peterke
Topic Starter

#25 , 19 feb 2010 16:09

Beste Franciscus, de vrederechter laat ik er persoonlijk liever buiten, met de weigering van herstel van het rolluik heb ik ook nooit naar het vredegerecht geweest, het blijft immers mijn vader en probeer zoveel mogelijk minnelijk op te lossen. Indien er natuurlijk zware verkrotting of waardeverlies begint op te treden en hij weigert dan nog, tja, dan zal het niet anders kunnen maar zover zijn we nog niet. Het gekke is dat hij zelf weg wilt uit die woning (dit verklaart ook zijn gebrek aan onderhoud en herstel van de woning) maar bij geen enkel van zijn kinderen kan hij terecht voor onderdak. In principe kan hij wel terecht voor een zorgflat maar dat kost geld en dat net geeft hij niet graag uit.
Ik heb vorig jaar bij het OCMW gaan aankloppen voor thuishulp en ze gingen eens een kijkje nemen en stappen ondernemen maar tot op de dag van vandaag geen nieuws meer ontvangen. zijn ze er nu gewoonweg niet langsgeweest of heeft hij de hulp geweigerd, ik weet het niet.

Trouwens als ik goed ingelicht ben heeft hij het recht om de woning te verhuren als hij er zelf niet meer inwoont. Nu, mij is het niet te doen omdat hij die huurgelden mag innen maar wel om WIE er dan weer zou komen wonen. Ik zou dan toch iets geruster zijn dat hij er zelf woont dan dat er misschien mensen komen wonen die de boel helemaal afbreken of vernielen.

mvg

peterke
Topic Starter

#26 , 01 dec 2010 21:54

Er zou heel misschien dan toch een doorbraak zijn in mijn problematiek. Ik heb met mijn vader gepraat en hij zou misschien dan toch akkoord gaan tot een afkoop van zijn vruchtgebruik.
Welke stappen dien ik nu te nemen?
Waardebepaling woning? Notaris of immo?

Woning te koop zettten? Via notaris of immo?

Stel dat de woning €185 000 waard zou zijn. Mijn vader is 74 jaar en fysiek in orde maar geestelijk minder. Ik verkoop waarschijnlijk via notaris. Hoeveel zou ik aan het eind van de reis overhouden?

Dus waarde van de woning min de waarde zijn vruchtgebruik min de kosten van de notaris. Zijn nog andere kosten aan verbonden?

Mvg

Vandebos

#27 , 01 dec 2010 22:54

Je gaat het beste eens langs bij een notaris om het mogelijke bedrag te laten bepalen. Deze zal dit berekenen aan de hand van de geschatte waarde van het pand en de sterftetabellen of een tweede methode die Wanton hier enige tijd geleden heeft besproken.

Dit is natuurlijk slechts een voorstel, jullie kunnen onderling altijd wat anders overeenkomen.

peterke
Topic Starter

#28 , 01 dec 2010 23:11

Met wie kan ik nog onderhandelen, notaris of vader? het is de eerst keer in mijn leven dat ik een woning verkoop, dus ben een leek op dit vlak. Zeker omdat er dan nog een vruchtgebruik dient afgekocht te worden.
Ik heb de topic van wanton niet gevolgd, ik heb enkel gehoord van de tabel ledoux. Ik wil dat mijn vader zijn deel krijgt waar hij recht op heeft. Ik dien enkel te weten wat ik na alle kosten eraf ongever zou overhouden want ik ben alleenstaand en wil graag iets anders kopen met mijn deel, sowieso moet ik bijlenen en wil weten of het allemaal haalbaar is.

mvg

wanton

#29 , 02 dec 2010 17:47

Indien de woning verkocht wordt , moet vader als vruchtgebruiker akkoord zijn. Bij verkoop moet hij idd vergoed worden voor dat vruchtgebruik , op basis van zijn leeftijd. Het bedrag dat hij ontvangt moet volstaan om hem een corresponderend vruchtgebruik uit te betalen , voor de tijd die hij volgens de recentste leeftijdstabellen nog te leven heeft. Voor een man van 74 telt men nog 11,5 jaar , waarbij , voor een uitbetaling van 3 % , er een som van 29.07 % nodig is. Dit volgens de tabellen van J. Schryvers , die accurater zijn dan Ledoux. Dus uw vader ontvangt , bij verkoop aan 185.000 € , 53780 €. De rest is voor U.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

peterke
Topic Starter

#30 , 02 dec 2010 18:08

Bij deze bedankt Wanton. Hebt U ongeveer een idee wat een notaris zijn lonen zijn voor de volledige verkoop te regelen? Ik moet dit immers ook van mijn overschot aftrekken.

Terug naar “Andere”