tuinafsluiting met houten panelen

chichi
Topic Starter

tuinafsluiting met houten panelen

#1 , 06 jul 2009 18:40

Hallo,
Ik ben nieuw in deze forum en heb al onmiddellijk een vraagje. Graag had ik een afsluiting aan de achterkant en zijde van mijn huis geplaatst. Mijn huis staat hoger dan dat van de aanpalende tuinen. Dit was een vergunde ophoging, (het is een garage met daarop terras). Nadat we de aanvraag voor deze platen hebben binnengedaan bij stedebouw te Halle werd ons dit geweigerd. Reden is dat de buren klacht hebben ingediend tegen onze platen al zouden ze hun zonlicht afnemen. Dit is de grootste leugen ter wereld. Stedebouw Halle heeft dit argument klakkeloos overgenomen zonder enige kontrole of enig bewijs van de indieners. Hun zonlicht word op geen enkel moment ontnomen. Wij hadden een aanvraag gedaan voor ongeveer 30 meter langs de zijkant en een 10-tal meter langs achter van het huis. Onze aanvraag hebben we ingeleverd met de vraag deze afsluiting van 1.80m hoog op de scheidingslijn te zetten. Hiervoor heeft men het akkoord van de buren nodig. Groot probleem daar de aanpalende buren familie van elkaar zijn, (moeder, dochter). Met de dochter leven we momenteel in onmin daar ze zich bij ons heeft binnengewrongen om daarna mijn vrouw een pak rammel te geven zoals ze het mooi zegt. Tevens heeft de moeder, weduwe, nog zeven andere kinderen die medeeigenaars zijn van haar huis en deze hebben ook allen klacht gaan indienen tegen deze afsluiting. NU is mijn vraag, mag ik mijn afsluiting een veertigtal centimeter op eigen grond zetten zonder de bemoeinissen van buren, enkel die van stedebouw?
Vriendelijke groeten

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 08 jul 2009 10:38

“Art.3.Een stedenbouwkundige vergunning is niet nodig voor de volgende werken, handelingen en wijzigingen, die uitgevoerd mogen worden voorzover ze niet strijdig zijn met de voorschriften van stedenbouwkundige verordeningen, bouwverordeningen, verkavelingsverordeningen, ruimtelijke uitvoeringsplannen, bijzondere plannen van aanleg, verkavelingsvergunningen, bouwvergunningen of stedenbouwkundige vergunningen, onverminderd de bepalingen van andere van toepassing zijnde regelgeving :...9° de plaatsing van de volgende afsluitingen :...b) afsluitingen met een maximumhoogte van twee meter, die bestaan uit palen en draad of draadgaas, uit één betonplaat met een maximumhoogte van 40 centimeter en draad of draadgaas, opgericht ter afsluiting van een goed. Op die afsluitingen mogen in de onmiddellijke omgeving van een vergund woongebouw constructies worden aangebracht ter bescherming van de privacy, zoals zeildoek, gevlochten kunststofstrips of rieten matten...”(14 APRIL 2000. - Besluit van de Vlaamse regering tot bepaling van de vergunningsplichtige functiewijzigingen en van de werken, handelingen en wijzigingen waarvoor geen stedenbouwkundige vergunning nodig is).

In andere gevallen is een stedenbouwkundige vergunning nodig,ook al plaatst u uw afsluiting een veertigtal centimeter op eigen grond .
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Terug naar “Andere”