Stedenbouwkundige vergunning verbouwing

koen31
Topic Starter

Stedenbouwkundige vergunning verbouwing

#1 , 09 mei 2009 11:56

Hallo iedereen,

Ik heb een vraag m.b.t. een stedenbouwkundige vergunning voor een verbouwing.

We willen namelijk een renovatie uitvoeren van onze woning. Het huis is lang en smal. Er is een hoofdgebouw vooraan de straat, hierbij aansluitend (verder weg van de straat) is er een tussenbouw, en daar nog achter staat een schuurtje. Alles vormt één aaneengesloten geheel. Nu willen we het hoofdgebouw, tussenbouw en de schuur grondig renoveren. Van de schuur willen we ook leefruimte maken (het hoofdgebouw en de tussenbouw zijn reeds leefruimte).

Het probleem is dat de tussenbouw rijkt tot een diepte van ong. 22 m, gemeten vanaf de straat, en de schuur heeft een bouwdiepte van maximaal 30 m. In principe mag er op het gelijkvloers gebouwd worden tot een diepte van 17 m.

In 2005 hebben we de woning aangekocht. Voorafgaandelijk hebben we een stedenbouwkundig attest nr II aangevraagd, om te verifiëren of de geplande renovaties toegelaten waren (namelijk het omvormen van de schuur tot leefruimte binnen het bestaande volume). Eind 2005 hebben we hierover een gunstig advies gekregen.

Nu zijn we intussen 4 jaar later, en het stedenbouwkundig attest is vervallen. Tijdens een informele zitting met de dienst stedenbouw hebben we vernomen dat stedenbouw de renovatie van de schuur beschouwt als het optrekken van een nieuw gebouw. Zij gaan er van uit dat de schuur te bouwvallig is om te renoveren, en dat het daardoor neerkomt op het neerzetten van een nieuw gebouw.

Initieel wilden we het volume van de schuur vergroten, maar dit werd zowieso geweigerd.
Mijn vraag is of ze de renovatie van de schuur tot leefruimte kunnen weigeren, als we het bestaande volume niet vergroten ?
Ik wil hierbij opmerken dat we het huidige zadeldak van de schuur willen vervangen door een plat dak.
Naar mijn mening is de schuur niet bouwvallig, de muren zullen behouden blijven, enkel het dak is er slecht aan toe.

Andere bemerking : de buren zitten met hun gebouwen minstens even diep als wij.

Kan iemand me hierover advies geven ?
Of mocht iemand weten waar ik hierover info kan vinden, dan verneem ik het graag.

Alvast bedankt voor jullie hulp !

Groeten,

Koen

Reclame

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding