Opzeg - geen huurovereenkomst

Gundilo
Topic Starter

Opzeg - geen huurovereenkomst

#1 , 29 mar 2009 16:00

Welke opzegtermijn kan/moet een eigenaar respecteren wanneer hij zijn kinderen een eigendom wenst te laten betrekken, maar er geen sprake is van een huurovereenkomst (noch schriftelijk, noch mondeling) met de bewoner - er is ook geen sprake van enig huurgeld.

De eigendom namelijk is via schenking verworven. De schenker heeft destijds de naakte eigendom geschonken, maar zelf het vruchtgebruik gehouden. Nu is de schenker enige tijd overleden en is de naakte eigenaar inmiddels volle eigenaar geworden.

Dit valt waarschijnlijk noch onder een bijzondere huurwet, noch onder het gemeen huurrecht. Valt zoiets dan onder eigendomsrecht en welke termijn kan of moet men dus respecteren?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 29 mar 2009 17:19

Ik zou zeggen 6 maanden.

Als een dergelijke zaak voor de vrederechter komt zal die ook hoogstwaarschijnlijk 6 maanden in zijn vonnis vellen. Tenzij er jonge kinderen in het pand wonen en de opzeg op die wijze midden in in een schooljaar zou vallen. Als het schooljaar zijn einde nadert kan hij de opzegging met een aantal maanden verlengen zodat de bewoning eindigt met het schooljaar en er zo weinig mogelijk ontheemding is voor het kind.

Ik zou naar de bewoner stappen met een dokument om de opzeg met zes maanden te laten ingaan. Gaat hij hier niet mee akkoord, aangetekend nogmaals de kans geven om ermee akkoord te gaan. Geen reactie of weigering --> vredegerecht.

Dat is altijd het risico met onduidelijke of geen contracten, dat je eindigt voor het vredegerecht en afhangt van die man met zijn pruik.

Gundilo
Topic Starter

#3 , 02 apr 2009 11:53

Bedankt! Ik zat ook in die richting te denken.

Is er, aangezien dit een moeilijke zaak zal zijn, een mogelijkheid om de brief door een deurwaarder te laten afgeven en een beschrijving van de eigendom te laten opmaken door de deurwaarden ten einde moedwillige beschadigingen te voorkomen?

Reclame

Vandebos

#4 , 02 apr 2009 13:20

U kan deze opzeg altijd via gerechtsdeurwaarder laten betekenen.

De staat van het pand controleren is moelijker. U moet immers met hem tot een datum overeenkomen dat u het pand kan bezoeken. Dit dan laten beschrijven is nogal moelijk.

In het verleden heb ik deze situatie als volgt aangepakt toen mijn zus in een pand dat ik verhuurde wou gaan wonen.

De huurder zijn opzeg gegeven, waarop die natuurlijk naar het vredegerecht trok. De vrederechter kon enkel constateren dat ik niet meer vroeg dan mijn recht was maar stond de huurder wel toe 2 maanden langer in het pand te blijven zodat zijn zoontje met de school geen problemen zou hebben. (Had ie zonder problemen gekregen als ie het gewoon gevraagd had.) Hier heb ik dan van geprofiteerd om te verzoeken wekelijks de zaterdag van 14.00 tot 16.00 met mijn zusje en eventuele aannemers het pand te mogen bezoeken zodat de plannen voor de verbouwingen klaar waren en de werken konden beginnen vanaf dag 1 dat hij eruit was. Natuurlijk kon ik op die wijze ook wekelijks in de gaten houden of er "gesloopt" werd en kon ik indien nodig foto's nemen voor het uitvoeren van werken, opmetingen en notities nemen enz...

Als je de opzeg laat betekenen per deurwaarder zou ik in dat schrijven eveneens dat verzoek plaatsen (2 uur per week vaste periode dat je met aannemers het pand kan betreden) en hem vragen binnen de 14 dagen hierop te antwoorden. Krijg je geen antwoord ---> vredegerecht met verzoek tot bemiddeling. Stuurt kat ---> geding verzoek tot wekelijkse toegang gedurende 2 uur, afdwingbaar met dwangsom, verzoek tot beschrijving huidige staat pand gezien de weigerachtige en onrespectvolle houding bewoner en met dien verstande dat je beschadiging uit wrok wil tegengaan.

Terug naar “Andere”