In 2005 kopen mijn ex-partner en ikzelf een huis ruwbouw en winddicht voor 170000€, wij zijn niet getrouwd en feitelijk samenwonend.
In 2007, gaan wij echter uit elkaar, ik (tot mijn grootste spijt) verlaat de woning. Mijn ex blijft erin wonen.
Na een jaar discussiëren over het bedrag waarmee zij mij zal uitkopen en dat we niet tot een akkoord komen (zij wil niks betalen en toch het huis houden, ik wou 8000€) ga ik over tot een gerechtelijke procedure. De rechter stelt een notaris aan die verantwoordelijk zal zijn voor de openbare verkoop, maar legt ook nog een bijeenkomst op waar we moeten proberen overeenkomen.
Haar advocaat meldt dat er niet over zulk een bedrag kan worden gediscussieerd zonder schatting, dus komen we overeen dat de notaris het goed zal schatten.
Deze notaris spreekt met mijn ex een datum en uur af waarvan ik niet op de hoogte ben, en gaat het huis schatten. Hier was al mijn eerste vraagteken, waarom kan ik daar niet bij zijn als mede-eigenaar?
Laat dit terzijde, krijg ik vandaag een brief in de bus met de geschatte waarde van het huis: 175000€ venale waarde.
Ik moet er echter wel bij vertellen dat wij dit huis zo goed als volledig hebben afgewerkt met hoogstaande materialen. Bekaert-draad, trap van 4000€, electriciteit hebben gelegd, waterleiding, vloeren, deuren van 7000€, enz,enz.
Kort: we hebben 4 jaar terug een huis gekocht, ruwbouw, winddicht voor 170000€, we hebben er +/- 40000 euro (zonder werkuren, alleen materialen) in gestopt om het te krijgen zoals het nu is, en het wordt nu voor 175000€ geschat??
Kan dit eigenlijk?
Ik weet dat mijn ex heel veel connecties heeft in het dorp waar de notaris is gelegen, en vraag me af of zij hier niks heeft kunnen manipuleren. Zij wil het huis voor zo weinig mogelijk geld kunnen uitkopen. Maar zoals we het nu bekijken zou ik dus 2000€ uitbetaald worden voor een huis wat 4 jaar geleden ruwbouw hetzelfde waard was als nu afgewerkt?
mvg