bloso mountainbikeparcour

edk003
Topic Starter

bloso mountainbikeparcour

#1 , 04 feb 2009 11:59

huidige situatie :
op mijn (toekomstige) bouwgrond loopt aan de linkerkant een zandpad.
Deze zandpad geeft doorgang naar de eigendom (weide) van de achterbuur (recht van uitweg). Er rust dus eigenlijk een erfdienstbaarheid op de weg, al staat die nergens beschreven in de betreffende aktes. Nu dat is voor ons eigenlijk geen probleem, de boer mag boeren. De betreffende zandpad loopt verder een stukje het bos in omdat daar nog 2 illegale weekendhuisjes staan. Deze mensen konden vroeger via een andere weg naar hun huisjes, maar die pad is niet meer toegankelijk omdat de mensen dan een omweggetje moesten doen en dus is die andere weg helemaal overwoekert. Dus in principe zouden er 3 personen (hetzij gezinnen) over de zandweg komen. (al vermoed ik dat de weekendhuisjes niet meer gebruikt worden, ze zijn nogal vervallen).
Enfin, nu heb ik recentelijk ontdekt dat er ongeveer halfweg onze zandpad een bordje staat van bloso, met aanduiding van een mountainbikeparcour... Dus daar loopt ineens over privégrond een mountainbikeparcour... Kan dat zomaar???
De weg geeft geen toegang naar andere (openbare) wegen, staat nergens vermeld in de atlas der buurtwegen... Kan een organisatie als bloso zomaar een pad in gebruik nemen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 05 feb 2009 11:40

“Art.682.§ 1. De eigenaar wiens erf ingesloten ligt omdat dit geen voldoende toegang heeft tot de openbare weg en deze toegang niet kan inrichten zonder overdreven onkosten of ongemakken, kan, voor het normale gebruik van zijn eigendom naar de bestemming ervan, een uitweg vorderen over de erven van zijn naburen, tegen betaling van een vergoeding in verhouding tot de schade die hij mocht veroorzaken.”(Burgerlijk Wetboek).

Een organisatie als bloso is hier niet zulke eigenaar wiens erf ingesloten ligt zodat deze geen uitweg kan vorderen.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

edk003
Topic Starter

#3 , 06 feb 2009 10:40

Akkoord, maar ik heb ergens gehoord dat er zoiets bestaat als "openbare erfdienstbaarheid" of "publiekrechterlijke toegang", kan bloso zich op zoiets beroepen?

Reclame

Beachcomber

#4 , 06 feb 2009 14:42

Bloso is een privaatrechterlijk orgaan en is geen orgaan van publiek nut. Zij kunnen zich niet beroepen op een rerfdienstbaarheid van openbaar nut.

Zjef

#5 , 06 feb 2009 22:39

BLOSO is een Vlaamse Openbare Instelling (VOI). Het is de sportadministratie van de Vlaamse Gemeenschap. Voluit heet BLOSO: Commissariaat-generaal voor de Bevordering van de Lichamelijke Ontwikkeling, de Sport en de Openluchtrecreatie.

edk003
Topic Starter

#6 , 06 feb 2009 23:38

kan bloso dan via de gemeente zoiets als die "openbare erfdienstbaarheid" inroepen/gebruiken?

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#7 , 07 feb 2009 16:32

U kan en mag ook het pad afsluiten en een poort plaatsen - bij mijn weten is deze erfdienstbaarheid alleen voor de aanpalende eigenaars - in feite zelfs niet voor de bewoners van de bospaviloenen gezien deze een andere uitweg hebben - hadden.

Doe eens navraag bij je notaris die kan je zeker helpen

edk003
Topic Starter

#8 , 24 feb 2009 11:48

De notaris kan ons in deze eigenlijk niet verderhelpen, vermits er nergens iets op papier /akte staat. Hij kan alleen "zijn gedacht" geven over de "huidige" situatie.
Hij heeft ons alleen verteld dat de zandpad naar de achterbuur zal moeten blijven (recht van uitweg). (Dit ondanks het feit dat de achterbuur weldra via een ander perceel (dat zijn eigendom wordt) het achterliggende deel evengoed zou kunnen bereiken. De notaris zegt hiervan, dat wanneer hij dat perceel verkoopt, hij opnieuw ingesloten zit en dat hoogstwaarschijnlijk de oude recht van uitweg daarom zal blijven gelden, indien dit naar de vrederechter zou gaan. Er zijn blijkbaar al rechterlijke uitspraken in die zin...)
ivm bloso zei hij dat dat zou impliceren dat de zandpad "openbare weg" is, want anders mag dat inderdaad zomaar niet. Maar dat kon volgens hem ook niet want we hebben al eens een bouwattest ingediend (om te weten wat wel en niet mag op die grond, en daar hebben we toen de commentaar gekregen dat we onze oprit niet via de pad mochten laten lopen wegens "geen openbare weg"....
Blijf ik met de vraag zitten : WIE geeft dan toestemming aan bloso om daar een mountainbikeparcour aan te leggen? Ik ga ervanuit dat de gemeente toch al zeker op de hoogte moet zijn, vermits zij zelf met grote borden aan het gemeentehuis aangeven waar de mountbikeparcours zich bevinden....
Heeft iemand nog een idee, raad, tips.
Laat me nog zeggen dat het me weinig uitmaakt, dat blosoparcours, voor ons mag die zandpad blijven liggen enzo, maar ik zou wel heel graag willen weten of ik als puntje bij paaltje komt verantwoordelijk kan gesteld worden indien daar een mountainbiker een ongeluk heeft ofzo, want daar maak ik me wel zorgen over!

Terug naar “Andere”