Beheersfirma/syndicus administratiekosten

JR
Topic Starter

Beheersfirma/syndicus administratiekosten

#1 , 28 jan 2009 13:01

Bij de verkoop van mijn appartement, gelegen in een residentiël gebouw en beheerd door een zogenaamde "beheersfirma", krijg ik door deze laatste een "administratiekost verkoop appartement" aangerekend van maar liefst 160 Euro. Gezien deze aanzienlijke som heb ik de beheersfirma meerdere malen gemaild om mij een detail te bezorgen van de gemaakte administratiekosten. Dit schijnt echter een probleem te zijn want tot nu toe geen detail van de kosten verkregen. Telefonisch deelt men mij mee dat het standaard kosten betreffen voor opzoekingen voor de notaris, de naamsverandering in de computer ed... De beheersfirma weigert mij echter een schriftelijk detail van de kosten te bezorgen. Ik heb hen dan meegedeeld dat ik pas zou overgaan tot betaling van de administratiekosten nadat ik van hen een schriftelijk detail ontvangen had. Nu heeft de beheersfirma de kosten natuurlijk afgetrokken van mijn tegoed op de eindafrekening.

Is het normaal dat een beheersfirma administratiekosten aanrekent zonder deze ook maar enigszins te moeten verantwoorden? Valt daar desgevallend iets tegen in te brengen? In het contract tussen de medeëigenaars met de beheersfirma werden geen forfetaire kosten voor verkoopsadministratie opgenomen...

Alvast bedankt.

JR

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 28 jan 2009 17:20

de beheerskosten bij verkoop omhelzen een aantal informaties die de syndicus dient te verstrekken aan de notaris die de aktes opmaakt.

Deze informatie omhelst Of u nog schulden bij hem/haar heeft openstaan ten opzichte van de andere medeeigenaars, of het gebouw regulier de wetgeving in orde is, of de vereniging van mede-eigenaars leningen heeft lopen die de kopers mee overnemen en dergelijke. Voor het verschaffen van deze informatie mogen zij een ereloon aanrekenen dat los staat van hun normale vergoeding, deze clausule is meestal ook opgenomen in het beheerscontract dat de maatschappij heeft afgesloten met de VME.

Wat ik kan adviseren is dat U eventjes dit contract inkijkt voor de tarieven buiten de normale opdracht van een syndicus. (normaal gezien heeft de voorziter van de raad van beheer een origineel hiervan)

De kans is byzonder groot dat U in dit contract de volgende clausule of een gelijkmenende gaat vinden:

"De buitengewone opdrachten geven aanleiding tot bijzondere vergoedingen in overeenstemming met de aanbevolen tarieven van het B.I.V."

Dan rest U enkel de tarieven van het biv te raadplegen en te kijken of de syndicus hier niet buiten de schreef is gegaan. Indien dit zo is blijft natuurlijk de vraag hoeveel moeite u wil doen om waarschijnlijk minder dan € 100 te recupereren (een feit waar de meesten op hopen).

U kan hen via aangetekend schrijven in gebreke stellen voor de volgende feiten:

- het U niet bezorgen van de afrekening waarom U heeft gevraagd

- het niet respecteren van de tarieven zoals deze contractueel zijn opgenomen in de overeenkomst met de VME.

Vermeld in uw schrijven dat U een kopie van deze brief naar het BIV zend in afwachting van een antwoord. Doe dit ook, voeg in de brief aan het BIV eveneens een copietje toe van uw ontvangstbewijs van het AS gericht aan de syndicus. (kunnen ze zelf checken...)

Geef de syndicus in uw schrijven een redelijke periode om te voldoen aan uw verzoek, maar leg deze zelf vast bv 3 weken vanaf de de datum van verzending. Blijf beleefd doch laat duidelijk merken dat u bereidt verder te gaan tot op het bot indien nodig. (Schelden of beschuldigen helpt geen jota, correct taalgebruik bewijst dat U weet waarmee U bezig bent en stap voor stap de correcte procedures zal volgen.)

Nogmaals, overweeg of het de moeite loont om dit kleine bedrag achterna te gaan. Principieel heeft U 100% gelijk doch praktisch kunnen de kosten in tijd en moeite beduidend hoger zijn dan wat er misschien te recupereren valt.

Reclame

Terug naar “Andere”