woonunit of wooncontainer op welke grond?

Martinus van Bavegem
Topic Starter

woonunit of wooncontainer op welke grond?

#1 , 16 okt 2016 16:03

Ik ben op zoek naar een wooncontainer of woonunit als tweede verblijf, maar ik zou daarvoor ook een stuk grond moeten aankopen. Anders kan ik de container of unit niet eens plaatsen. Ik doe dit allemaal om financiële redenen, dus ook de grond zal goedkoop moeten zijn. Dus ik ben nu op zoek naar goedkope grond. Maar wat mag er?
Want het weinige dat ik van wetgeving hieromtrent vindt, zegt me dat het allemaal heel complex is: je mag dit niet, je mag dat niet, andere bewoners van de buurt kunnen klacht indienen als mijn woonunit hun zicht bijvoorbeeld bederft.

Wat mag je met een woonunit op welke grond? Wat mag er niet? Welke procedure moet je volgen wanneer je een grond aankoopt om er zo'n woonunit te mogen opzetten? Enzovoort.

Alvast bij voorbaat dank om me hiermee verder te helpen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 16 okt 2016 16:44

Wonen Vlaanderen hier al eens lezen.
http://www.bouwenenwonen.be/bouwenenwon ... ncode.html

Martinus van Bavegem
Topic Starter

#3 , 16 okt 2016 17:14

Beste, ik heb de wetgeving opgezocht, maar ik kan er niet aan uit. Het lijkt me allemaal heel complex.
Als iemand wat opheldering kan geven, zou ik dat heel erg appreciëren. Dank daarvoor.

Reclame

mava105

#4 , 16 okt 2016 19:37

als tweede verblijf,
Ik doe dit allemaal om financiële redenen,
.
Geen geld hebben, maar toch een 2de verblijf willen. Hoe knoop je dat aan elkaar?

Martinus van Bavegem
Topic Starter

#5 , 16 okt 2016 19:47

Het is voor een speciaal project. Ik wilde enkel juridisch advies.

Martinus van Bavegem
Topic Starter

#6 , 16 okt 2016 19:53

als tweede verblijf,
Ik doe dit allemaal om financiële redenen,
.
Geen geld hebben, maar toch een 2de verblijf willen. Hoe knoop je dat aan elkaar?
Alsof zo'n woonunit een luxueuze villa zou zijn. Die zijn best goedkoop.
Laatst gewijzigd door Martinus van Bavegem op 16 okt 2016 19:58, 1 keer totaal gewijzigd.

Martinus van Bavegem
Topic Starter

#7 , 16 okt 2016 19:57

Vraag eens of je die in het lokale containerpark mag plaatsen.
Grappig. Er bestaan tegenwoordig zelfs best luxeuze woonunits. In Amsterdam bestaat er een heel 'container'dorp, voor studenten weliswaar, die er 400 euro huur voor moeten betalen. Dus ik zou het niet zo ridiculiseren, als ik u was.

denlowie

#8 , 16 okt 2016 19:59

Er zullen zeer weinig gemeenten zijn die u dit nog gaan toestaan.

Als je aan een gemeente denkt ga eerst naar de technische dienst om te vragen of dit daar mag, maar ik vrees het dat je nog een gemeente ga vinden.

Vergeet niet dat een tweede verblijf ook een grote taks jaarlijks moet betalen in het Meetjesland is dit nu 750€ per jaar taks op het tweede verblijf.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

asperger

#9 , 16 okt 2016 19:59

Volgens mij krijg je dat in België wettelijk niet voor mekaar.
Hier hebben we allemaal een baksteen in onze maag
Laatst gewijzigd door asperger op 16 okt 2016 20:06, 2 keer totaal gewijzigd.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Martinus van Bavegem
Topic Starter

#10 , 16 okt 2016 20:04

Wat een triestig land (op dat vlak). Mensen het dak boven hun hoofd gewoonweg niet gunnen en hen afhankelijk maken van een dure huur- en woonmarkt. Triestig. Het grondrecht op huisvesting wordt op die manier op allerlei manieren omzeilt. En dan zich afvragen waarom er zoveel daklozen zijn.

mava105

#11 , 16 okt 2016 20:10

Wat een triestig land (op dat vlak). Mensen het dak boven hun hoofd gewoonweg niet gunnen .
En is het huis waar je nu woont niet goed genoeg meer voor u?
Als je hier een duidelijk antwoord wil, geef dan eens een duidelijke uitleg. Waar, waarom, voor wie?
Met halve verhaaltjes zal je niet ver komen.

Martinus van Bavegem
Topic Starter

#12 , 16 okt 2016 20:12

Moet ik mij verantwoorden waarom ik een tweede verblijf wil? Waarom ik een woonunit wil, zoals ze die tegenwoordig op de markt brengen? Sinds wanneer moet je je verantwoorden waarom je iets wil wanneer er niets onethisch of ongeoorloofds aan is?
Als mensen in alle vrijheid in zo'n moderne woonunit willen wonen (dat vaak veel goedkoper is dan een huis), en daar juridisch advies rond vragen, waarom moeten die mensen zich verantwoorden?
Ik heb gewoon een vraag naar de wetgeving: mag je een woonunit zetten, waar mag je die zetten enzovoort.

Ik weet dat men wat dat betreft inderdaad wat achter staat ten opzichte van buurlanden waar wel al heel wat mogelijk is voor mensen met dergelijke projecten, en die zich niet hoeven te verantwoorden waarom zij een dergelijk project aangaan.

Maar ik wilde toch graag de wetgeving kennen daaromtrent. Mag het?

sloeberken

#13 , 16 okt 2016 20:21

Je hebt een vergunning van de gemeente nodig, een antwoord geven kan niet daar elke gemeente zijn eigen wetten heeft.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

mava105

#14 , 16 okt 2016 20:22

Mag het?
NEEN

Franciscus

#15 , 16 okt 2016 20:25

Ik dacht dat ik de referentiewetgeving had gegeven.
Maar u zegt dat het om te wonen is.
Nu om een speciaal project... en dat is weer wat anders.
Dan zal u best een navragen bij de gemeente waar dat project doorgaat.
Ik kan me voorstellen dat het plaatsen van een caravan of een woonunit wel wordt toegestaan als men zijn eigen woning zou verbouwen.
Zo zie ik regelmatig dat er gebruik gemaakt wordt van zo'n units voor commerciële doeleinden ( winkel) en die staan dan op de parkeerstroken ...
https://www.ruimtelijkeordening.be/NL/D ... rgunningen
http://www2.vlaanderen.be/ruimtelijk/index.html
http://www.ruimtelijkeordening.be/
http://www.ruimtelijkeordening.be/Defau ... abid=13685

Terug naar “Andere”