Plichten verhuurder (de stad) ivm verkoop gebouw

Sofieketje
Topic Starter

Plichten verhuurder (de stad) ivm verkoop gebouw

#1 , 24 nov 2008 02:54

Onze hondenschool (aangesloten bij de KKUSH + aldus een officiële sportvereniging) huurt ondertussen al enkele jaren een klein gebouw (en enkele omliggende velden) die eigendom zijn van de stad om de lessen te laten doorgaan daar..
Nu hebben we onlangs (uit betrouwbare bron) vernomen dat de stad dit gebouw en de omliggende velden heeft verkocht !!
Onze club werd hiervan nog niet officieel op de hoogte gesteld, en we weten dus niet waar we nu aan toe zijn.. We zijn sowieso van plan om bij de volgende gemeenteraad meer uitleg te vragen, maar ik zou me graag willen voorbereiden en wil dus graag weten wat onze rechten als huurder zijn..

Het huurcontract heb ik op dit moment niet bij me liggen, dus daarover kan ik nu nog niet in detail treden..
Maar hebben jullie nu al mogelijke tips waar we op moeten letten? En wat onze (algemene) rechten zijn?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Beachcomber

#2 , 24 nov 2008 09:55

De nieuwe eigenaar is in principe verplicht jullie huurcontract te respecteren, dwz dat jullie er in principe niet kunnen worden uitgezet.

Evenwel kan de nieuwe eigenaar ervoor kiezen om toch jullie contract te verbreken, en jullie dan schadeloos te stellen. Aangezien ik vermoed dat het om handleshuur gaat is dit echter een dure aangelegenheid.

Sofieketje
Topic Starter

#3 , 24 nov 2008 10:06

De nieuwe eigenaar is in principe verplicht jullie huurcontract te respecteren, dwz dat jullie er in principe niet kunnen worden uitgezet.

Evenwel kan de nieuwe eigenaar ervoor kiezen om toch jullie contract te verbreken, en jullie dan schadeloos te stellen. Aangezien ik vermoed dat het om handleshuur gaat is dit echter een dure aangelegenheid.
Ik ga vandaag eens naar dat contract vragen en dan alle clausules eens goed nalezen.. Ik weet alleszins wel dat we er niet van de ene dag op de andere kunnen worden uitgezet.. Sowieso zijn wij een goedgekeurde sportclub met toch een heel deel leden die hun lidgeld voor een jaar hebben betaald !! Dus volgens mij kunnen ze ons vanwege dit ook niet zomaar "op straat" zetten.. Kan dit kloppen?

En ik zal nu wel heel dom lijken, maar wat houdt 'schadeloos stellen' precies in?

Reclame

Beachcomber

#4 , 24 nov 2008 10:56

Het is niet omdat jullie leden reeds lidgeld hebben betaald dat jullie er niet kunnen worden uitgezet. Jammer genoeg is dit van geen invloed op de contractuele relatie die de stad heeft met u en nu met de koper van het goed.

U zal alleszins tijd krijgen om te verhuizen moest dat nodig zijn.

Schadeloos stellen houdt in dat recht heeft op een schadevergoeding indien de nieuwe koper ervoor zou kiezen om het huurcontract niet te respecteren.

U zit immers in de volgende situatie: U heeft een huurcontract afgesloten met de stad Antwerpen. De clausules van dit contract binden zowel u als de stad. Nu het goed verkocht is blijft het contract tussen u en de stad onverkort (dwz zoals het altijd al was) gelden zolang u niet officieel op de hoogte gebracht bent. Aangezien het hier niet over woninghuur gaat, moet men kijken naar ofwel de regels ivm handelshuur, ofwel de regels ivm gemene huur. Beiden staan in het Burgerlijk wetboek.

Ik ga beginnen met de meest simpele regeling, die van de gemene huur (=de gewone burgerlijke huur). De stad kan haar verplichtingen overdragen op een nieuwe eigenaar. Het huurcontract is immers verbonden met de eigendom van de goederen, zonder eigendom kan de stad geen partij meer zijn. Zij moet u evenwel op de hoogte stellen van de overdracht en de overnemer staat in voor dezelfde rechten en plichten. Hij kan u opzeggen voor het einde van de overeenkomst, maar dat gaat hem een hele smak geld kosten aan opzeggingsvergoedingen (en afhankelijk van het contract kan het zelfs zijn dat er geen opzeg mogelijk is).

Heeft u een handelshuurcontract geldt hier ongeveer hetzelfde, er zijn echter speciale regels van toepassing. U heeft daarnaast ook et recht op verlenging van het contract en de overnemer is in principe gebonden door deze verplichting.

Ik raad u aan om ten eerste zeer nauwkeurig uw huurcontract na te zien. Daar staan waarschijnlijk bepaalde clausules is. Vergeet ook niet dat huren van een publiek orgaan (de stad) andere regels met zich meebrengt dan huren van een privé-persoon. Het kan dus zeer goed zijn dat er bepaalde voordelen zijn waarvan de stad geniet, maar die kunnen niet ingeroepen worden door de privépersoon.

Conclusie: ik denk niet dat u van de ene dag op de andere zal 'buitenvliegen'. Het is wel een reële mogelijkheid, maar als u het op dat moment wat slim aanpakt kan dit een serieuze opsteker worden voor uw clubkas.

Sofieketje
Topic Starter

#5 , 24 nov 2008 13:21

Het is niet omdat jullie leden reeds lidgeld hebben betaald dat jullie er niet kunnen worden uitgezet. Jammer genoeg is dit van geen invloed op de contractuele relatie die de stad heeft met u en nu met de koper van het goed.

U zal alleszins tijd krijgen om te verhuizen moest dat nodig zijn.

Schadeloos stellen houdt in dat recht heeft op een schadevergoeding indien de nieuwe koper ervoor zou kiezen om het huurcontract niet te respecteren.

U zit immers in de volgende situatie: U heeft een huurcontract afgesloten met de stad Antwerpen. De clausules van dit contract binden zowel u als de stad. Nu het goed verkocht is blijft het contract tussen u en de stad onverkort (dwz zoals het altijd al was) gelden zolang u niet officieel op de hoogte gebracht bent. Aangezien het hier niet over woninghuur gaat, moet men kijken naar ofwel de regels ivm handelshuur, ofwel de regels ivm gemene huur. Beiden staan in het Burgerlijk wetboek.

Ik ga beginnen met de meest simpele regeling, die van de gemene huur (=de gewone burgerlijke huur). De stad kan haar verplichtingen overdragen op een nieuwe eigenaar. Het huurcontract is immers verbonden met de eigendom van de goederen, zonder eigendom kan de stad geen partij meer zijn. Zij moet u evenwel op de hoogte stellen van de overdracht en de overnemer staat in voor dezelfde rechten en plichten. Hij kan u opzeggen voor het einde van de overeenkomst, maar dat gaat hem een hele smak geld kosten aan opzeggingsvergoedingen (en afhankelijk van het contract kan het zelfs zijn dat er geen opzeg mogelijk is).

Heeft u een handelshuurcontract geldt hier ongeveer hetzelfde, er zijn echter speciale regels van toepassing. U heeft daarnaast ook et recht op verlenging van het contract en de overnemer is in principe gebonden door deze verplichting.

Ik raad u aan om ten eerste zeer nauwkeurig uw huurcontract na te zien. Daar staan waarschijnlijk bepaalde clausules is. Vergeet ook niet dat huren van een publiek orgaan (de stad) andere regels met zich meebrengt dan huren van een privé-persoon. Het kan dus zeer goed zijn dat er bepaalde voordelen zijn waarvan de stad geniet, maar die kunnen niet ingeroepen worden door de privépersoon.

Conclusie: ik denk niet dat u van de ene dag op de andere zal 'buitenvliegen'. Het is wel een reële mogelijkheid, maar als u het op dat moment wat slim aanpakt kan dit een serieuze opsteker worden voor uw clubkas.
Wauw, heel erg bedankt voor uw uitgebreide reactie!! Nu heb k ook weer wat bijgeleerd :oops:

Ik weet het, ik moet echt allereerst eens het huurcontract grondig nalezen.. Maar dit ligt natuurlijk bij de voorzitster en daardoor heb k t nog niet in mijn bezit.. Ben thans aan t popelen om dat eens goed door te nemen..

En nee, we zullen uiteraard ook niet van de ene dag op de andere buitenvliegen, dat zou absurd zijn.. (alhoewel de 'wonderen' de wereld nog niet uit zijn :roll: )
Maar het zou wel leuk zijn geweest als de stad ONS ook ONMIDDELIJK op de hoogte hield van deze verwikkelingen (al ligt dat nu weer naast de kwestie hier)
Ze zullen ons natuurlijk wel op tijd (moeten) verwittigen
(mja, wat noem je dan weer 'op tijd'? :roll: )
maar nu creëren ze eigenlijk wat blinde paniek onder het bestuur omdat het eerst met geruchten begon, en ondertussen wel 99% zeker is maar nog niet officieel door de stad meegedeeld.. (daarmee ook dat ik het initiatief heb genomen om de situatie hier al eens te posten, om die paniek in de club hopelijk wat te doen dalen..)

Zodra ik zelf meer weet, zal ik waarschijnlijk automatisch meer info komen vragen :wink:

(nogmaals bedankt trouwens !! )

Terug naar “Andere”