... Ik woon in Meensel-Kiezegem, niet bepaald in de buurt van de luchthaven. Maar doordat ze hier dalen én opstijgen, mogen ze niet snel genoeg stijgen om botsingen te voorkomen!
De afstand tussen Meensel-Kiezegem en Zaventem is in vogelvlucht 32 km (voor een vliegtuig tijdens het dalen 3 maal niets), en je zit min of meer in het verlengde van één van de runways. Dus het is wel te verwachten dat er vliegtuigen laag overkomen.
Van wie zou je schadevergoeding willen afdwingen ? De vliegmaatschappijen ? Brussels Airport ? De Vlaamse Gemeenschap ? Iedereen die het vliegtuig gebruikt om op vakantie te gaan ?
En wat ga je doen als er zich morgen een transportfirma met vrachtwagens in je straat vestigt ? Of een landbouwer die constant mest uitrijdt ? Of nieuwe buren die elke nacht lawaai houden ? Of... ?
Ik vind dat mensen nogal snel vinden dat ze recht hebben op schadevergoedingen. En als je een schadevergoeding zou krijgen, komt dat toch weer uit de geldbeugel van de belastingbetaler (jij en ik) of van mensen die met het vliegtuig reizen (jij en ik).
Van de federale regering die de routes gewijzigd heeft... Een transportfirma mag zich niet vestigen in onze straat, dat is allemaal landbouwgebied. En ja, de boeren rijden af en toe langs met hun mestkarren en zo, maar dat wisten we en die horen we enkel op het moment dat ze onze deur passeren. De vliegtuigen horen we van ver aankomen en blijven we horen tot ze al een heel eind gepasseerd zijn doordat het geluid in het dal echoot.
Misschien even schrijven en een aanvraag doen om eventueel Zaventem te sluiten ?
dank voor de constructieve inbreng
Had je dat niet kunnen vaststellen toen je het pand bezocht voor aankoop? Die vliegtuigen vliegen bijna om de 5 minuten over uw hoofd.
Mijn zoon woont pal onder de aanvliegroute van de langste baan. De vliegtuigen zijn amper 200 meter hoog, maar na een tijdje hoor je die zelfs niet meer. Ook wij die er soms op bezoek gaan storen er ons niet meer aan.
Neen. Toen we het huis gekocht hadden, was er enkel een route voor dalende vliegtuigen en die vlogen enkele honderden meters noordelijker, waardoor we ze niet hoorden. Soms kwam er eens eentje over, op 'relatief' grote hoogte, waardoor we er ook weinig last van hadden. Nu vliegen ze laag, tijdens landen en opstijgen. Dikwijls draaien de stijgende toestellen dan nog af boven onze woning. Doordat we in een dal zitten, wordt het geluid nog versterkt en op sommige dagen is het constant aanwezig. Dan is het nog rustiger aan een steenweg wonen...
Op zich vind ik het niet erg als er af en toe eens een vliegtuig passeert. Maar de constante aanwezigheid van dat lawaai, dag en nacht, omdat 1 idioot in Brussel dat beslist heeft, dat is er over voor mij.