minderwaarde huis door vlieglawaai

Gillepils
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

minderwaarde huis door vlieglawaai

#1 , 25 apr 2016 10:23

Beste,

wij hebben een huis gezocht in een rustige buurt, weg van alle lawaai. Sinds enige tijd zijn de vliegroutes aangepast en hebben wij zowel landende vliegtuigen die al vrij laag vliegen, als opstijgende vliegtuigen, die vlak bij onze woning hun bocht nemen.

Hierdoor hebben we niet alleen veel geluidshinder, maar is ook de waarde van onze woning aanzienlijk gedaald, wat een verhuis uiteraard bemoeilijkt. Is het mogelijk een schadevergoeding voor de minderwaarde van onze woning af te dwingen? Kan zoiets ook in een groepsvordering gebeuren?

Alvast bedankt voor jullie tips en advies.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV

#2 , 25 apr 2016 10:29

Een doordenkertje: zal u ook vrijwillig uw voordeel terugbetalen als later die vliegroute terug opgeheven wordt? Of als de straat heraangelegd wordt en er een verbetering optreedt van uw buurt?

U kan bij bovenmatige geluidshinder altijd het vliegen proberen te beperken/verbieden.

Gillepils
Topic Starter

#3 , 25 apr 2016 13:53

In het eerste geval met veel plezier, dan ben ik van de last af wat ik wel verkies boven compensatie voor de minderwaarde. In het tweede geval niet, want ten eerste: dan geraak ik maanden niet aan mijn huis zonder onder het vuil te zitten en ten tweede: ik betaal wel voldoende belastingen om mijn straat te onderhouden.
Edit: ik ben trouwens geen vragende partij om mijn straat opnieuw aan te leggen of te 'verbeteren', nu kan je er moeilijk met hoge snelheid doorrijden en is het daardoor ook een rustige straat. Door ze opnieuw aan te leggen kan dit alleen maar drukker worden...

Ik kan inderdaad het vliegen over onze regio proberen verbieden, maar met welke slaagkans? Leuven rechtdoor heeft ook bot gevangen in beroep...

Een schadevergoeding lijkt me de meest haalbare oplossing, want eigenlijk is dit een soort onteigening. Ik had rust en die hebben ze me afgenomen om een vliegroute aan te leggen...

Reclame

Meeboo

#4 , 25 apr 2016 14:25

veel geluk!

mava105

#5 , 25 apr 2016 15:37

Als je in de buurt van een luchthaven koopt, weet je dat er ooit eens lawaaihinder kan zijn.

Lanox

#6 , 25 apr 2016 15:45

Heel Vlaanderen ligt in de buurt van een luchthaven.

Gillepils
Topic Starter

#7 , 25 apr 2016 20:57

@mava105 beetje een ongefundeerde reactie... Ik woon in Meensel-Kiezegem, niet bepaald in de buurt van de luchthaven. Maar doordat ze hier dalen én opstijgen, mogen ze niet snel genoeg stijgen om botsingen te voorkomen!

Sirkii

#8 , 25 apr 2016 22:06

Elke "zes" maanden veranderen de vliegroutes wel eens en breekt een minister(es) van moboliteit er wel de tanden op.

Wel veel empathie voor uw frustratie omdat ik - slechts 15 km in vogelvlucht van Zaventem wonende - tot nu toe afgezien van nu en dan een verdwaald vliegtuig - van lawaai gespaard bleef. Familie die veel verder woont (Aarschot etc) zitten op lawaaierige aanvliegroutes)

Kans op succes bij procederen lijkt mij evenwel minimaal.

mava105

#9 , 26 apr 2016 09:01

@mava105 beetje een ongefundeerde reactie... Ik woon in Meensel-Kiezegem, !
Indien je van in het begin de volledige info had gegeven, had mijn respons waarschijnlijk niet ongefundeerd geweest.

P-Stone

#10 , 26 apr 2016 21:51

... Ik woon in Meensel-Kiezegem, niet bepaald in de buurt van de luchthaven. Maar doordat ze hier dalen én opstijgen, mogen ze niet snel genoeg stijgen om botsingen te voorkomen!
De afstand tussen Meensel-Kiezegem en Zaventem is in vogelvlucht 32 km (voor een vliegtuig tijdens het dalen 3 maal niets), en je zit min of meer in het verlengde van één van de runways. Dus het is wel te verwachten dat er vliegtuigen laag overkomen.
Van wie zou je schadevergoeding willen afdwingen ? De vliegmaatschappijen ? Brussels Airport ? De Vlaamse Gemeenschap ? Iedereen die het vliegtuig gebruikt om op vakantie te gaan ?
En wat ga je doen als er zich morgen een transportfirma met vrachtwagens in je straat vestigt ? Of een landbouwer die constant mest uitrijdt ? Of nieuwe buren die elke nacht lawaai houden ? Of... ?
Ik vind dat mensen nogal snel vinden dat ze recht hebben op schadevergoedingen. En als je een schadevergoeding zou krijgen, komt dat toch weer uit de geldbeugel van de belastingbetaler (jij en ik) of van mensen die met het vliegtuig reizen (jij en ik).

basejumper

#11 , 26 apr 2016 22:44

Beste,

Ik woon op 5 km van Meensel Kiezegem....
En ik heb geen idee waarover u het heeft. DE afgelopen 15 jaar is deze regio al altijd een aanvliegroute voor Zaventem geweest. Dus ik zou niet weten waarom er nu plots een waardedaling van de huizen zou zijn. Integendeel. De vlek van Leuven heeft zich de afgelopen 10 jaar uitgebreid naar deze regio en de prijzen stijgen er...
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

denlowie

#12 , 27 apr 2016 07:15

Misschien even schrijven en een aanvraag doen om eventueel Zaventem te sluiten ?
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

JPV

#13 , 27 apr 2016 08:54

Een schadevergoeding lijkt me de meest haalbare oplossing, want eigenlijk is dit een soort onteigening. Ik had rust en die hebben ze me afgenomen om een vliegroute aan te leggen...
Ze hebben niets afgenomen: de vliegroute was vroeger al mogelijk en de prijs die je betaalde voor je woning was de prijs van een woning op X km van een luchthaven met X% kans dat er later toch nog vliegtuigen over zouden vliegen. Net zoals je X% kans hebt dat er naast jullie plots een fabriek mag gebouwd worden (zelfs al is die geluids- en geurhindervrij).

Een woning kopen heeft altijd risico's. Wij wonen in het centrum van een historische stad. Naast ons was een stuk braakliggend grond. Daar staat nu recent een hangar op van een bedrijf die je niet meer in de binnenstad zou verwachten (trucks & carrosserie).

Jammer, maar blijken er uiteindelijk niets tegen te kunnen doen tegen de bouw ervan. Niks zou me echter eraan doen denken om een schadevergoeding te eisen voor zoiets, zelfs al is het "onverwachte" hinder.

mava105

#14 , 27 apr 2016 11:28

Had je dat niet kunnen vaststellen toen je het pand bezocht voor aankoop? Die vliegtuigen vliegen bijna om de 5 minuten over uw hoofd.
Mijn zoon woont pal onder de aanvliegroute van de langste baan. De vliegtuigen zijn amper 200 meter hoog, maar na een tijdje hoor je die zelfs niet meer. Ook wij die er soms op bezoek gaan storen er ons niet meer aan.

Gillepils
Topic Starter

#15 , 27 apr 2016 13:14

... Ik woon in Meensel-Kiezegem, niet bepaald in de buurt van de luchthaven. Maar doordat ze hier dalen én opstijgen, mogen ze niet snel genoeg stijgen om botsingen te voorkomen!
De afstand tussen Meensel-Kiezegem en Zaventem is in vogelvlucht 32 km (voor een vliegtuig tijdens het dalen 3 maal niets), en je zit min of meer in het verlengde van één van de runways. Dus het is wel te verwachten dat er vliegtuigen laag overkomen.
Van wie zou je schadevergoeding willen afdwingen ? De vliegmaatschappijen ? Brussels Airport ? De Vlaamse Gemeenschap ? Iedereen die het vliegtuig gebruikt om op vakantie te gaan ?
En wat ga je doen als er zich morgen een transportfirma met vrachtwagens in je straat vestigt ? Of een landbouwer die constant mest uitrijdt ? Of nieuwe buren die elke nacht lawaai houden ? Of... ?
Ik vind dat mensen nogal snel vinden dat ze recht hebben op schadevergoedingen. En als je een schadevergoeding zou krijgen, komt dat toch weer uit de geldbeugel van de belastingbetaler (jij en ik) of van mensen die met het vliegtuig reizen (jij en ik).
Van de federale regering die de routes gewijzigd heeft... Een transportfirma mag zich niet vestigen in onze straat, dat is allemaal landbouwgebied. En ja, de boeren rijden af en toe langs met hun mestkarren en zo, maar dat wisten we en die horen we enkel op het moment dat ze onze deur passeren. De vliegtuigen horen we van ver aankomen en blijven we horen tot ze al een heel eind gepasseerd zijn doordat het geluid in het dal echoot.
Misschien even schrijven en een aanvraag doen om eventueel Zaventem te sluiten ?
dank voor de constructieve inbreng
Had je dat niet kunnen vaststellen toen je het pand bezocht voor aankoop? Die vliegtuigen vliegen bijna om de 5 minuten over uw hoofd.
Mijn zoon woont pal onder de aanvliegroute van de langste baan. De vliegtuigen zijn amper 200 meter hoog, maar na een tijdje hoor je die zelfs niet meer. Ook wij die er soms op bezoek gaan storen er ons niet meer aan.
Neen. Toen we het huis gekocht hadden, was er enkel een route voor dalende vliegtuigen en die vlogen enkele honderden meters noordelijker, waardoor we ze niet hoorden. Soms kwam er eens eentje over, op 'relatief' grote hoogte, waardoor we er ook weinig last van hadden. Nu vliegen ze laag, tijdens landen en opstijgen. Dikwijls draaien de stijgende toestellen dan nog af boven onze woning. Doordat we in een dal zitten, wordt het geluid nog versterkt en op sommige dagen is het constant aanwezig. Dan is het nog rustiger aan een steenweg wonen...

Op zich vind ik het niet erg als er af en toe eens een vliegtuig passeert. Maar de constante aanwezigheid van dat lawaai, dag en nacht, omdat 1 idioot in Brussel dat beslist heeft, dat is er over voor mij.

Terug naar “Andere”