Kan men ons zomaar in de schaduw zetten?

Patrickd
Topic Starter

Kan men ons zomaar in de schaduw zetten?

#1 , 03 jul 2008 21:21

Wij wonen in een rijhuis van ca. 10 jaar oud, waarvan er ondertussen nu al enkele jaren aan één kant een huis tegen gebouwd geweest is zonder problemen, en aan de andere kant gaat er nu ook iemand bouwen.
Dit is nu echter een ander paar mouwen.
Het nieuw te bouwen huis zou volgens plan naar voor toe iets uitspringen wat in ons zicht komt, maar nog veel erger: aan de achterzijde (zuiden) zou een muur komen die wel meer dan 6 meter ver in onze tuin zou komen te staan op 3,20m hoogte. Gedaan met onze mooie zomeravonden!
Ik twijfel al of het wel helemaal correct is tegenover de plaatselijke bouwvoorschriften, maar morgen gaat mijn vrouw deze in detail nazien op de dienst stedebouw van onze gemeente, maar bestaat er geen algemeen geldende reglementering waar zoiets tegen indruist?
(en ook: waar kan ik deze terugvinden natuurlijk)
Alvast bedankt voor eventuele reacties.
Patrick

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
simonjo

#2 , 04 jul 2008 10:29

Ik vermoed dat uw woning en de naastliggende woningen gebouwd werd/worden met een verkavelingsvergunning, dan zal de gemeente daar ook bouwvoorschriften aan gekoppeld hebben.

Bij de meeste gemeenten is dit een gelijkvloers van max 17m diepte, 1e verdiep van max 13m, + schuindak op 9m diepte, maar dit kan natuurlijk anders zijn in uw geval.

Aan de voorzijde wil de gemeente meestal ook maar 1 lijn zien, nl de rooilijn, dus geen kakkefonie van in en uit springende gevels. Opnieuw dit kan altijd afwijken per gemeente.

Wat betreft scheidingen tussen percelen dacht ik dat dit beperkt was tot 2m hoog.

U kent uw taak dus al en uw vrouw heeft ze ondertussen misschien al gedaan, ga u informeren op de gemeente en verifieer dat er een bouwvergunning is afgeleverd voor uw buurman, en wat die inhoud.

Als dit niet nageleefd wordt tijdens het bouwen roep je de bouwdienst van je gemeente op, zij zullen dan een overtreding vaststellen en de werf stilleggen.

Patrickd
Topic Starter

#3 , 05 jul 2008 11:45

Ondertussen hebben we al enigszins slecht nieuws gekregen.
Wij hebben 10 jaar geleden gebouwd maar ondertussen is het BPA gewijzigd.
Nu zijn er bepaalde uitzonderingen t.o.v. de oorspronkelijke voorschriften toegelaten. Maar wat ik op dat plan gezien heb is een poging om die uitzonderingen maximaal te benutten hoewel niet helemaal correct.
Zou ik nu gewoon kunnen vertrouwen op de dienst stedebouw dat ze dit toch gaan zien en het plan afkeuren?
Of kan ik wanneer de bouwaanvraag is ingediend de dienst stedebouw aanschrijven en attent maken op die onregelmatigheden?

Reclame

Terug naar “Andere”