immokantoren

Carinaa
Topic Starter

immokantoren

#1 , 27 apr 2015 19:36

Ik heb vroeger eens een goed leesstuk tegengekomen op internet hoe de makelaars nu net werken.
Spijtig genoeg verloren geraakt.

Kan iemand me een link geven hoe een makelaar nu net werkt ?
Comissietarieven , contracten , wat als contract afloopt , boetes , wat mag je en wat mag je niet na het aflopen van contract makelaar , valsstrikken enz ?

Ik dacht ergens gelezen te hebben dat je na het aflopen van het contract van de makelaar je het ( in dit geval bouwgrond ) niet mag verkopen aan bepaalde kandidaad kopers .

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 29 apr 2015 10:55

Zie :
*HEEB,C.,(Re)organisatie van het beroep van vastgoedmakelaar,R.W.2013-14,1644-1654.

*11 FEBRUARI 2013. - Wet houdende organisatie van het beroep van vastgoedmakelaar
*12 JANUARI 2007. - Koninklijk besluit betreffende het gebruik van bepaalde bedingen in de bemiddelingsovereenkomsten van vastgoedmakelaars.
*27 SEPTEMBER 2006. - Koninklijk besluit tot goedkeuring van het reglement van plichtenleer van het Beroepsinstituut van vastgoedmakelaars.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Kriekeboom

#3 , 29 apr 2015 15:58

tip: je kan afdingen op percentage die immo vraagt.
misschien maar een halve procent, maar dat is toch dat :-)

Reclame

Sint-Joris

#4 , 19 mei 2015 15:30

Ik dacht ergens gelezen te hebben dat je na het aflopen van het contract van de makelaar je het ( in dit geval bouwgrond ) niet mag verkopen aan bepaalde kandidaad kopers .
Verkoop na het beëindigen van de makelaarsopdracht is geen enkel probleem. Beëindiging van de opdracht houdt in principe geen enkel verbod tot verkoop in.

MAAR hou rekening dat de meeste makelaarscontracten zodanig zijn opgesteld dat ze ook nog recht hebben op een makelaarscommissie ALS de makelaar binnen de 7 werkdagen na het beëindigen een lijst opstuurt van alle personen waaraan hij persoonlijke informatie verschafte EN het goed binnen de 6 maanden na beëindiging verkocht wordt aan iemand op deze lijst of er een directe binding mee heeft.

Het niet of laattijdig versturen van deze lijst, maakt dat de makelaar geen recht heeft op deze commissie.

mava105
Juridisch actief: Nee

#5 , 19 mei 2015 16:20

Heb zo ooit eens te maken gehad met een makelkaar uit Antwerpen (Frankrijklei ) die in opdracht van een superrijke Nederlander een appartement te huur zocht. Zo had ik een zeer groot appartement te huur op de DeKeyserlei. (boven ex Fouquet's) De huurders betaalden zelf een enorme bedrag voor een complete renovatie met super de luxe materialen. (je bent rijk of je bent het niet, en wil dat iedereen dat ziet)
Na 3 jaar beslist mijn werkgever dat ik het appartement moet verkopen, gezien het niet behoorde tot zijn corebusiness. (bierverkoop)
Ik slaagde erin om de Nederlander te overhalen om het aan te kopen, rekening houdende met zijn reeds gedane investering. Het was in ieder geval nog een stevig bedrag dat moest betaald worden.
Komt me nu toch die makelaar weer op de proppen, en eiste een stevige provisie op voor de verkoop. Ze gingen hierin zelfs zo ver dat ze er een advocaat hadden opgezet, die zeker een tiental brieven had geschreven. Wij lieten het niet aan ons hart komen en lieten hen dreigen. Na diverse maanden is de zaak vanzelf uitgedoofd. Blijkbaar hadden ze eindelijk begrepen dat er niets te halen viel, ook niet voor een rechtbank. De enige die hier beter van is geworden was die raadsman.

Terug naar “Andere”