Verkoop ouderlijke woning

Marc256
Topic Starter

Verkoop ouderlijke woning

#1 , 17 apr 2008 10:05

Mijn vader is overleden sinds 1982 en mijn moeder(82 jaar) is nu verhuisd naar een serviceflat. Daardoor wordt de ouderlijke woning verkocht.
De onderhandse vrkoopsovereenkomst is reeds ondertekend.
De verkoopprijs is vastgelegd op 275000 €.
Het landmetersbureau dat instond voor de verkoop vraagt 3% (excl BTW)
Zowel de koper als de verkoper hebben een notaris.
De verkopers zijn : mijn moeder, mijn broer, mijn zuster en ikzelf.
Mijn vraag : wat wordt er allemaal afgetrokken van de verkoopprijs en welk bedrag gaat elk van ons eigenlijk krijgen.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wolf2

#2 , 17 apr 2008 19:06

Kosten notaris en registratierechten zijn voor de koper.
Of dat nu 1 of 2 notarissen zijn, is van geen belang.

De verkopers moeten volgens mij enkel die 3% van 275000 betalen.

Wat uw moeder krijgt, hangt af van haar leeftijd en van het antwoord op de vraag: van wie was die woning toen uw vader nog leefde? Wat stond er in het huwelijkscontract van uw ouders? Was er een testament of een gelijkaardige akte?

Marc256
Topic Starter

#3 , 17 apr 2008 20:44

Voor het overlijden van mijn vader was de woning hun gezamelijke eigendom. Na het overlijden werdt de woning eigendom van mijn moeder en van de drie kinderen (vaders helft). Er was geen testament.
Mijn vraag is nu: wat krijgt elke medeeigenaar apart uitbetaald bij het verlijden van de verkoopsakte.

Reclame

wolf2

#4 , 18 apr 2008 18:49

Dan bezit uw moeder 1/2 in volle eigendom + het vruchtgebruik op de andere helft.

1) mogelijkheid één: voor de verkoop ziet zij af van haar vruchtgebruik. Dan krijgt ze de 1/2 van (275000 -3%) en elk kind 1/6 van (275000 - 3%).

2) mogelijkheid twee: moeder en kinderen hebben geen afspraak gemaakt over wat de waarde is van haar vruchtgebruik.
Dan krijgt ze de 1/2 van (275000 -3%) in volle eigendom, en geniet ze van de interesten die de andere helft zullen opbrengen, haar leven lang. De kinderen krijgen dan elk 1/6 van dat bedrag maar slechts in blote eigendom.

3) mogelijkheid drie:
uw vraag = wat krijgt iedereen?
het antwoord = wat U onder elkaar overeenkomt.

Als U alle 4 overeenkomt dat het vruchtgebruik van uw moeder op die helft bvb. 40% waard is, dan krijgt zij in volle eigendom: 50 +(50x40%) = 70% van (275000 +3%).
Er bestaat daarover geen enkele wet: U kiest met 4 hoe het verdeeld zal worden. En bij gebrek aan overeenkomst blijft U in "mogelijkheid 2".

Terug naar “Andere”