ex betaald helft niet lening niet meer

evillord
Topic Starter

ex betaald helft niet lening niet meer

#1 , 27 okt 2014 13:43

indien niet op zijn plaats graag verplaatsen.

-> 2 jaar gescheiden
-> ex mag nog 3 jaar in de woning wonen. (ben ff de naam kwijt van die regeling) (en moet mij normaal de helft betalen als ik iets ga huren maar kan dit niet)
-> vanaf 1 dec 2014 stopt ze met alles te betalen ivm het huis. (lening, telenet, elek,...)

-> wat zijn de gevolgen voor mij hiervan? alle 2 100% aanspraklijk.

-> kunnen ze bij mij komen aankloppen en mijn boel komen leeghalen waar ik de laatste 2 jaar hard voor gewerkt en gespaard heb?
-> als ik het goed begrijp kan ik ook in schuldbemideling vliegen hierdoor? (wat ik niet wil)

mvg,

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
basejumper

#2 , 27 okt 2014 13:57

U bent beiden hoofdelijk en ondeelbaar aansprakelijk voor de lening.
De kredietgever zal dus bij beiden loonbeslag leggen en kan overgaan tot gedwongen openbare verkoop.
Ik hoop dat intussen contracten nutsvoorziening al gewijzigd zijn op naam van uw ex alleen, en dat u daar niet meer op staat als contractant.
Dan is het weinig waarschijnlijk dat die u daar voor gaan in gebreke stellen.
Zorg er voor dat u van al uw betalingen bewijzen bewaart. Indien het tot een openbare verkoop zou komen, kan u een voorafname bekomen van de sommen die u betaalde, maar eigenlijk door de ex verschuldigd waren.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#3 , 27 okt 2014 13:58

Dan kunnen ze inderdaad bij u komen aankloppen.

Vermoedelijk bedoeld u - indien u gehuwd was een Echtscheiding Onderlinge Toestemming.
Ik vermoed dat uw ex een bezettingsvergoeding moet betalen. Normaal ongeveer de helft van de huurwaarde van de woning of de helft van de lening.

Wat de hypothecaire lening betreft die moet u samen betalen - in praktijk ieder de helft maar de bank kan bij beiden (indien iemand niet betaald) de VOLLEDIGE som opvragen. Later kan de persoon die alles betaald at dan terugvorderen bij de andere. Dat noemt men ' in solidum' - ofte de hoofdelijke aansprakelijkheid.

Wat de elektriciteit en telenet betreft ...voor dat adres ... daar had u zich - kan u zich van het contract laten schrappen gezien u daar niet meer woont en uiteraard enkel de bewoner daarvoor aansprakelijk is. U kan dus eisen dat zijn alleen die contracten op haar naam zet of dat u anders opzeg zal doen en dan moet ze maar terug een contract afsluiten.
Maar zolang u met beiden op dat contract staat kan u daar ook voor aangerekend worden. Die contracten kan u wel laten wijzigen ..doe daar navraag over bij de distributiemaatschappijen.

We vullen elkaar weer aan. :D

Reclame

evillord
Topic Starter

#4 , 27 okt 2014 14:14

haha :) jullie vullen elkaar goed aan. (het lachen zal mij wel snel vergaan binnenkort.)

Ja nutvoorzieningen en alle ander zaken staan op haar naam.

De hypoth. lening is tot nu door alle 2 elke maand de helft betaald. (dit is idd haar bezettingsvergoeding)

Dus eigenlijk heeft ze mij weer liggen...

Ik heb echt geen zin om weer op te draaien voor haar financiële problemen. ik ben met niets vertrokken en alles opnieuw opgebouwd tot nu.. dus is er iets dat ik kan nu doen voor het kwaad geschiet is?

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#5 , 27 okt 2014 14:41

Dus de nutsvoorzieningen zijn OK...
De bezettingsvergoeding gaat over het gebruik van de woning ... dat is normaliter een normale huurprijs maar gezien jullie beide eigenaar zijn dus de helft voor u.

Een hypothecaire lening is zoals reeds geschreven iets totaal anders .... dat heeft met bovenstaande elementen NIETS te maken.
BEIDE ondertekenaars zijn aansprakelijk voor die lening.... U had bij de onderhandelingen kunnen proberen om te wijzigen dat de volledige lening op uw ex was gekomen.
Ik denk niet dat de bank dat had toegestaan .... OF uw ex moest voldoende hebben verdiend.
Trouwens zelfs ALS dat in de onderlinge overeenkomst had gestaan en dus opgenomen in EOT dan nog hoefde de bank daar geen rekening mee te houden gezien bij EOT geen betrokken partij.

U kan vb wel gaan eisen dat woning wordt verkocht indien de bank bij u komt aankloppen uw ex in gebreke stellen en via RB eisen dat ze u terugbetaald. En gezien geen geld de (openbare) verkoop van het huis afdwingen. Op die wijze wordt hopelijk de lening dan in eenmaal terugbetaald.

evillord
Topic Starter

#6 , 27 okt 2014 15:26

Kdenk dat het laatste de beste oplossing zal zijn. openbare verkoop.

Ze woont ondertussen al x aantal maand bij een nieuwe vriend (zonder adres wijziging) en incasseerde een hoger werkloosheidsuitkering hierdoor enz.

volgende maand wordt haar uitkering geschorst.

Het volgende probleem dat zich dan stelt is dat momenteel de hypotheek hoger ligt dan de geschatte waarde van het huis dus ik ga er van uit als er na de verkoop nog 10-20k moet betaald worden dat ze dat wel ergens zullen gaan halen.

pfft kword er nu al zot van als ik aan de gezever begin te denken waar ze mij nu weer in betrekt.

Terug naar “Andere”