Immo probleem

Hanze
Topic Starter

Immo probleem

#1 , 04 feb 2014 12:00

Kleine schets van het verhaal (dagen zijn fictief) :

Maandag getekend bij een Immo kantoor (A) om mijn woning te verkopen via een exclusiviteitscontract van 6 maand.
Dinsdag een nieuwe speler op de markt (B) waarvan reclame in de bus zat die geen commissie vraagt (in vergelijking met het andere immo kantoor dat 4 % vraagt)
Na het bekijken van de website van B, woensdag aangetekend schrijven gestuurd naar A om overeenkomst stop te zetten (binnen de 7 dagen na ondertekening contract)
Donderdag en vrijdag geen nieuws
Maandag aangetekend schrijven ontvangen van A waarin zij zeggen dat ik afstand doe van de 7 dagen regel dus dat het contract blijft bestaan.
Na wat opzoekingswerk een KB gevonden van 12-01-2007 waarin staat dat het "afnemen" van het recht om binnen de 7 dagen te annuleren niet wettelijk is en dat de tekst die A gebruikt in het contract er zelfs niet MAG instaan.

Klopt dit en is het contract niet rechtsgeldig of heeft A gelijk.
Als ik moet kiezen tussen 4 % af te geven van de verkoopprijs of een bedrag te betalen voor de reclame dat 1/10 is van de commissie van A heb ik rap gekozen. (B dus :mrgreen: )

Alvast bedankt.

Grtn

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 04 feb 2014 12:04

Immokantoor afschrift van KB bezorgen...

U mag me via pb eveneens een link naar dit KB bezorgen.

Hanze
Topic Starter

#3 , 04 feb 2014 12:14

@ Vandebos : PB verstuurd.

Zou ik dit via aangetekend schrijven moeten bezorgen of worden e-mails ook als officiële documenten gezien?

Reclame

Hanze
Topic Starter

#4 , 04 feb 2014 12:17

En eveneens artikel 4 van dit KB

Vandebos

#5 , 04 feb 2014 12:31

Lees de overeenkomst na om te kijken of er een bepaling in is opgenomen waarin u afstand neemt van dit verzakingsbeding indien de makelaar erin slaagt het pand binnen de zeven dagen te verkopen...

Indien niet stuurt u de makelaar een AS waarbij u deze middels bijlage wijst op het KB, de bepalingen van art 2 11° en art. 4. Dat u bij uw wettelijke annulering van de opdracht blijft. Dat u nota neemt van zijn weigering de wettelijke bepalingen te volgen en dan ook verplicht bent deze zaak voor de tuchtcommissie van het BIV te brengen.

U sluit af met: "enkel voor de goede orde en om kennisname te garanderen wordt dit schrijven u zowel aangetekend als per gewone post bezorgd."

Met vriendelijke groeten uiteraard.

Hanze
Topic Starter

#6 , 04 feb 2014 12:45

Er staat een regel tekst in waarmee ik afstand doe van het recht om binnen de 7 dagen te annuleren. Er staat niet bij : indien de makelaar er in slaagt om de woning binnen de 7 dagen te verkopen.
Die regel tekst mag volgens artikel 4 niet in het contract zijn opgenomen.
Dus is het contract niet rechtsgeldig op eender welke manier als ik het correct begrijp?

Vandebos

#7 , 04 feb 2014 13:37

Indien de beperking opgenomen in art 2 11° er niet in vermeld staat dient men enkel deze clausule als nietig beschouwen. Vermeldt dan ook de reden van nietigheid in het schrijven.

Hanze
Topic Starter

#8 , 04 feb 2014 13:48

Deze beperking staat er niet in vermeld.
Vandaag vertrekt het AS met in bijlage het KB van 12-01-2007

Hartelijk bedankt Vandenbos.

Terug naar “Andere”