Verkoop woonhuis binnen 3 jaar

vooruitzien
Topic Starter

Verkoop woonhuis binnen 3 jaar

#1 , 09 jan 2008 16:33

Mijn broer gaat scheiden van zijn echtgenote.
Ze hebben 1,5 jaar geleden hun huis gekocht.
Zij gaat het huis houden en betaald mijn broer 10.000 euro.

Nu komt zij op de proppen met een 'boete' omdat het binnen de 3 jaar veranderd wordt.

Ik weet dat je als je, binnen 7 jaar na aankoop, verkoopt een belasting moet betalen op de meerwaarde van de verkoop maar voor de rest weet ik niets van belastingen of boetes...

Vergis ik mij hier in?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mapleleiah

#2 , 09 jan 2008 22:07

Hebben zij dat huis met klein beschrijf kunnen kopen? Zo ja, dan ligt daar het probleem.

Lenny
"I can resist everything except temptation" (Oscar Wilde)

vooruitzien
Topic Starter

#3 , 10 jan 2008 09:42

Hebben zij dat huis met klein beschrijf kunnen kopen? Zo ja, dan ligt daar het probleem.

Lenny
Ja, dat hebben ze kunnen doen. Waarom is dat dan een probleem?

Alvast bedankt, Lenny.

edit: ben ondertussen te weten gekomen dat je 5% 'boete' moet betalen als je niet gedomicillieerd blijft op die plaats. Dat is natuurlijk minder goed nieuws aangezien het toch over een bedrag van 9500 euro gaat.

Reclame

Vaoke

#4 , 10 jan 2008 16:18

Bij mijn weten moet je geen belastingen betalen op de meerwaarde van de verkoop van de eigen woonst.. wel bij de verkoop van gronden in een gelijkaardige situatie.. etcetera![/b]

vooruitzien
Topic Starter

#5 , 10 jan 2008 16:20

Bij mijn weten moet je geen belastingen betalen op de meerwaarde van de verkoop van de eigen woonst.. wel bij de verkoop van gronden in een gelijkaardige situatie.. etcetera![/b]
Maar er is geen verkoop omdat zij er in blijft wonen.

mapleleiah

#6 , 10 jan 2008 22:26

Lenny
Ja, dat hebben ze kunnen doen. Waarom is dat dan een probleem?

Alvast bedankt, Lenny.

edit: ben ondertussen te weten gekomen dat je 5% 'boete' moet betalen als je niet gedomicillieerd blijft op die plaats. Dat is natuurlijk minder goed nieuws aangezien het toch over een bedrag van 9500 euro gaat.
Indien een woning verkocht wordt binnen de 3 jaar na de aankoop ervan met klein beschrijf, dan moet alsnog bijgepast worden naar groot beschrijf en dan wordt ook een "boete" aangerekend. Ik weet echter niet helemaal zeker of dit ook geldt als één van de partners de woning uitkoopt.

U kunt hierover best even een notaris raadplegen ... informeren bij een notaris is gratis. Neem misschien best wel een andere notaris dan die van de toekomstige ex daarvoor.

Lenny
"I can resist everything except temptation" (Oscar Wilde)

Terug naar “Andere”