ruimtelijke ordening: aanvraag sted. vergunning

hardlife
Topic Starter

ruimtelijke ordening: aanvraag sted. vergunning

#1 , 24 mei 2013 22:41

Beste leden,

Ik bevind mij in volgende situatie:
Ik wens een bestaande veranda achteraan de woning af te breken, om vervolgens op dezelfde grondvesten een groter, nieuwer exemplaar te plaatsen.
Omdat ik graag een plat dak wens te gebruiken (en de stedenbouwkundige voorschriften in de verkavelingsvergunning dit in principe niet toelaten) zal een gewone stedenbouwkundige melding niet volstaan. Ik zal dus een stedenbouwkundige vergunning moeten aanvragen.

Ik heb het aanvraagformulier reeds gevonden, doch vraag ik mij af: moet ik mijn aanvraag zo formuleren dat ik enkel een vergunning vraag voor het oprichten van de nieuwe veranda , of dien ik tevens een vergunning te vragen voor het afbreken van de bestaande?

Omdat ik een zeer kleine afwijking wens van de stedenbouwkundige voorschriften zoals deze zijn opgenomen in de verkavelingsvergunning, dien ik deze afwijking uiteraard ook te vragen. (platte dakvorm)
Op dit formulier (dat ik bij de gemeente bekwam) moet ik tevens de aanpalende eigenaars laten ondertekenen? De heer van de gemeente wist mij te zeggen dat ik dit ook kan nalaten, maar hen dan wel aangetekend dien te schrijven? Iemand die de relavante wetgeving hieromtrent weet staan?

Verder heb ik nog een vraag ivm het openbaar onderzoek, hoe gaat dit in zijn werk?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 25 mei 2013 14:08

Hier al eens lezen
http://www.ruimtelijkeordening.be/" onclick="window.open(this.href);return false;

Turaki

#3 , 25 mei 2013 20:10

De vorige veranda is niet vergunningsplichtig? Bij een gelijkaardige vraag van mij aan de gemeente gaf men mij het antwoord dat dit niet moet gemeld worden.

Reclame

Franciscus

#4 , 25 mei 2013 20:24

Hier is sprake van een verkavelingsvergunning.
Dus wat staat in de vergunning.

hardlife
Topic Starter

#5 , 26 mei 2013 23:59

De vorige veranda (4,4 vierkante meter) werd gebouwd in de jaren '90 en werd toen samen vergund met de woning.
De nieuwe veranda zal ongeveer 30 vierkante meter zijn, waarbij de 4,4 vierkante meter zal overbouwd worden met de nieuwe constructie.

Stedenbouwkundige vergunning is vereist (gezien ik wens af te wijken van de stedenbouwkundige voorschriften in de verkavelingsvergunning die géén platte daken toelaat)

Mijn vraag is nu: hoe zit die procedure in zijn werk? Mijn geburen zouden mee moeten tekenen? Kan dit omzeild worden via een aangetekend schrijven?

mava105

#6 , 27 mei 2013 10:51

Buren zullen ALTIJD hun goedkeuring moeten geven, onder welke vorm dan ook. Gewoonlijk moet hun handtekening op het plan zelf komen.

hardlife
Topic Starter

#7 , 27 mei 2013 16:47

Volgens de gemeente volstaat een aangetekende inkennisstelling die zij kan uitvoeren. (5 euro/zending)

Het gaat immers om een aanvraag stedenbouwkundige vergunning en niet om een herverkavelingsaanvraag.

mvg

Terug naar “Andere”