Stopzetting verkoopopdracht

stabilo
Topic Starter

Stopzetting verkoopopdracht

#1 , 20 jan 2013 10:56

Ik wens mijn huis te verkopen en zodoende heb ik een verkoopopdracht afgesloten met een makelaar op 09/10/2012. Het is het typecontract van FOD Economie. Onder artikel 4.Duur van het contract punt 4.2 staat het volgende : "De opdrachtgever heeft het recht het contract op ieder ogenblik en zonder opgave van reden onmiddellijk te beëindigen tegen betaling aan de makelaar van een opzeggingsvergoeding die gelijk is aan 50% (maximum 50%) van de vergoeding die aan de makelaar verschuldigd zou zijn overeenkomstig artikel 5.1. Indien het onroerend goed wordt verkocht binnen een termijn van 6 maanden die aanvangt vanaf de opzeg van het contract zal de door de opdrachtgever verschuldigde vergoeding gelijk zijn aan 75% (maxiumum 75%) van de vergoeding die aan de makelaar verschuldigd zou zijn overeenkomstig artikel 5.1, onverminderd artikel 5.3.". Wat wil dat eigenlijk zeggen ??

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Oude Belg

#2 , 20 jan 2013 11:13

Wat staat er in artikel 5.1?
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

ganapathi tantre

#3 , 20 jan 2013 18:44

Dat wil waarschijnl zeggen dat u nog eens extra geld zal moeten ophoesten als binnen zes mnd na stopzetten kontrakt met immo het huis verkocht wordt.
Maar eerlijk gezegd is het mij ook onduidelijk door wie die verkoop dan wel moet gebeuren. Door u zelf ? Dat zou straf zijn. Of door de immo.
Dat zou ook straf zijn want ze hebben geen kontrakt meer

off topic: wie wil nou in godsnaam via een immo werken, je hebt toch ook een notaris ?

Reclame

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#4 , 20 jan 2013 20:03

En waarom opzeggen.
Voldoet de makelaar aan zijn opdrachten?

ganapathi tantre

#5 , 20 jan 2013 20:13

En waarom opzeggen.
Voldoet de makelaar aan zijn opdrachten?
Mischien omdat door anderen gouden bergen worden beloofd of is er enige twijfel bij verkoper maar de conjuctuur is vandaag de dag niet zo schitterend en woningen gaan niet meer zo vlug van de hand als voorheen.

Franciscus

#6 , 20 jan 2013 20:58

Makelaar moet voldoen aan een aantal voorwaarden vb een lijst van bezoekers/ belangstellenden maandelijks of zo ter beschikking stellen.
De nodige publicaties verzorgen enz enz

stabilo
Topic Starter

#7 , 23 jan 2013 14:37

Artikel 5.1 = "voor de voltooiing van zijn opdracht ontvangt de makelaar een vergoeding die gelijk is aan 3.63%."

Artikel 5.3 = "De vergoeding is aan de makelaar verschuldigd indien binnen zes maanden na het verstrijken van het contract het onroerend goed wordt verkocht aan een persoon waarmee de makelaar in contact is geweest in het kader van de uitvoering van zijn opdracht. De makelaar moet binnen zeven werkdagen na het verstrijken van het contract de opdrachtgever de namen meedelen van de kandidaat-kopers aan wie hij nauwkeurige en individuele inlichtingen heeft verstrekt. De makelaar zal de naam van de kandidaat-kopers als volgt mededelen : per aangetekend schrijven."

Verder lees ik ook dat de makelaar minsterns één keer per maand de opdrachtgever moet inlichten over de uitvoering van zijn opdracht : dit als volgt : per email - per gewoon schrijven.
We zijn nu meer dan 3 maanden verder maar ik heb van de makelaar nog geen mail of schrijven daaromtrent ontvangen. Kan het contract (kosteloos?) worden opgezegd doordat de makelaar deze verbintenis niet na komt ?

Franciscus

#8 , 23 jan 2013 18:20

Dat kan met AS maar spijtig genoeg vind ik in mijn documentatie op dit ogenblik de regelgeving niet.

stabilo
Topic Starter

#9 , 24 jan 2013 09:34

Franciscus, zou het mogelijk zijn om even uw documentatie te doorzoeken en die desbetreffende regelgeving te vinden ? Zijn er dan nog kosten te betalen aan de makelaar als ik het dan zelf verkoop ? Nu vraagt het immokantoor een vergoeding van 3.63%. Is dat bij een notaris voordeliger ? Alvast bedankt voor uw antwoord.

Xastheron

#10 , 24 jan 2013 12:15

De "makelaarskosten" indien u verkoopt via de notaris, liggen vast. Ik dacht dat dit 2% was, maar vind dit niet onmiddellijk terug... Bij verkoop uit de hand, heb je alleen het opzoekwerk en dergelijke te betalen (aanvragen bij kadaster, EPC opstellen, keuren elektriciteit enz). Kost dus veel minder, maar je moet zelf elke keer opdraven en de mensen rondleiden.

Lanox

#11 , 24 jan 2013 15:20

Er is geen vaste prijs van makelaarskosten. U betaalt wat u onderhandeld heeft.

stabilo
Topic Starter

#12 , 25 jan 2013 14:22

In artikel 6 van het contract staat het volgende : "Elk van de partijen zal aan de andere een vergoeding verschuldigd zijn die gelijk is aan 75% (maximum 75%) van de vergoeding, bepaald in artikel 5 ingeval zij een fout zou begaan die de ontbinding van het contract in haar nadeel verantwoordt."
Kan ik die 75% eisen of het contract kosteloos opzeggen aangezien ik na 3 maanden nog geen inlichtingen van de makelaar heb ontvangen over de uitvoering van zijn opdracht (alhoewel hij dat maandelijks verplicht is) ?

stabilo
Topic Starter

#13 , 01 feb 2013 11:23

Hello, is er iemand die een antwoord weet over mijn vorige vraag ? Kan ik dat contract kosteloos opzeggen (per aangetekend schrijven) en nog een schadevergoeding eisen daar de makelaar zijn contract niet is nagekomen.

MarProv

#14 , 07 jul 2014 20:52

Beste Stabilo, heb je hierop een degelijk antwoord gekregen?
Ikzelf heb namelijk ook een probleem met immokantoor. We tekenden een verkoopsopdracht op 29/04/2014. Na enkele dagen zei de persoon van het kantoor dat de afstand te groot was om telkens een bezoek te verrichten met kandidaatkopers. Hij vroeg of hij een ander kantoor mocht contacteren dat dichter bij de woning was en ze zouden dan de opbrengst delen (ik zou geen extra kosten hebben) . Ik stemde hierin mondeling toe. Dit 2de kantoor houdt me telkens op de hoogte en doet er alles aan om de verkoop te doen slagen. Het eerste kantoor daarentegen heeft nog nergens iets van publiciteit gemaakt, terwijl zij wel de helft van de 3.65% zullen opstrijken wanneer het huis verkocht is.
Aangezien zij zelf niets doen en ik zelf geen contract getekend heb bij het 2e immokantoor denk ik dat zij schuldig zijn aan contractbreuk. Klopt dit???

Franciscus

#15 , 07 jul 2014 21:40

Totaal uit mijn zicht verdwenen in elk geval vermoedelijk heb ik toen wel de wetgeving gevonden maar niet meer de topic
Dit s de wetgeving:
http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_lo ... e_name=wet" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.cibweb.be/opinion/vastgoedma ... ember-2013" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.law.kuleuven.be/jura/art/48 ... ylders.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Terug naar “Andere”