#27 , 11 jun 2011 07:36
Ik ga ervan uit dat de buren hun tuin heraangelegd hebben zonder dat het de bedoeling was dat ze hierdoor "beter" over de omheining konden kijken. Ik heb zelf drie buren aangrenzend aan mijn tuin. Eentje (rechts) heeft colstrop van 1,8m geplaatst zodat die 100% privacy heeft, nochtans nadat wij daar drie jaar eerder een Bekaert-afsluiting van 1,8m hadden gezet . De tweede (links) heeft in onderling overleg een doorzichtige Bekaert-draad geplaatst van 1,8m ter vervanging van een versleten 1,5m afsluiting. We zien van elkaar alles in de achtertuin : deze buren houden van een babbel. De derde buur (achterkant, wonende in een andere straat) die heeft een kippengaas met kippen en kippenhok staan tegen de volle breedte van onze achtertuin. In dit perceeltje staan struiken. Als deze achterbuur de struiken om de zoveel jaar snoeit dan kijkt deze in onze tuin.
M
Zo het feit dat een buur niet in je tuin kan kijken is "een aangename vorm" van privacy, maar dat is geen verworven recht. Soms moet men daar zelf aanwerken.
En ook de plaats van inkijk is belangrijk. Hebben de buren nu rechstreeks inkijk op de "binnenkoer" direct aan de achterdeur waardoor men 's morgens of s'avonds niet meer ongestoord in pijama durft rond te lopen ? Zo ja, dan moet men eerlijk durven zeggen wat men verlangt en dan kijkt men al eens uit naar oplossingen. Ga eens wandelen op een zondag en neem deel aan de georganiseerde wandelingen (marching). 6, 12, 20 km. Dan kom je in steegjes in de achtertuinen. Men ziet dadelijk meerdere oplossingen.