Problemen met aangrenzende tuin

sigurros
Topic Starter

Problemen met aangrenzende tuin

#1 , 12 mei 2011 08:06

Mijn ouders zitten in de volgende situatie:

De mensen die in een andere straat wonen hebben een tuin die aan de tuin van mijn ouders grenst. Deze mensen hebben hun tuin volledig laten heraanleggen door een tuinarchitect. Ze hebben ook de grond opgehoogd, ik denk zo'n 5 tot 10 cm erbij en dit is doorgetrokken tot aan de schutting op gemeenschappelijke grond. Ze hebben hierover nooit iets gezegd of toestemming gevraagd.
Mijn ouders hebben nu geen privacy meer in de tuin, aangezien die mensen nu gewoon boven die schutting kunnen kijken. De schutting is trouwens de wettelijke 1m80 hoog, gemeten vanuit mijn ouders hun tuin.
Mijn ouders vrezen ook dat hun tuin onder water zal komen te staan door de ophoging die die mensen doorgevoerd hebben.

Zij vroegen zich 2 zaken af:
1. Kunnen mijn ouders eisen dat de schutting op de opgehoogde grond geplaatst wordt, zodat zij meer privacy hebben? Mag het trouwens wel dat de grond zomaar, zonder enige toestemming van mijn ouders, verhoogd wordt tot tegen die schutting?

2. Kunnen mijn ouders eisen dat de verhoogde grond opnieuw op het gewone niveau wordt verlaagd indien hun tuin onder water zou komen te staan? Welke stappen moeten zij dan ondernemen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Jan S

#2 , 12 mei 2011 12:28

Art. 4.2.1. Niemand mag zonder voorafgaande stedenbouwkundige vergunning:
4° het reliëf van de bodem aanmerkelijk wijzigen, onder meer door de bodem aan te vullen, op te hogen, uit te graven of uit te diepen waarbij de aard of de functie van het terrein wijzigt;
Gezien de aard en functie van het terrein niet wijzigde, moet dus worden uitgemaakt of de ophoging als 'aanmerkelijk' kan worden aanzien. Het Hof van Cassatie oordeelde dat niet de omvang van hoogte- of dieptewijziging, maar wel de invloed van deze wijziging op de bestemming, het feitelijk gebruik of het uitzicht van het terrein voor de vereiste van een voorafgaande vergunning determinerend is.
Best een contact opnemen met de stedenbouwkundige dienst van de betrokken gemeente om na te gaan of een voorafgaande stedenbouwkundige vergunning verplicht was, of deze al dan niet aangevraagd geweest is en welke maatregelen ev. kunnen genomen worden. Ook bv. verkavelingsvoorschriften en voorschriften van een BPA/RUP kunnen hierover regels vastleggen.
Bovenstaand bericht omvat enkel mijn persoonlijk visie en geen sluitend juridisch advies.
Raadpleeg ook steeds de bevoegde overheid.

mava105
Juridisch actief: Nee

#3 , 12 mei 2011 12:37

Denk niet dat 5 à 10 cm ophoging een aanmerkelijke ophoging is. En wie zegt dat het wel een ophoging is. Werd er met vrachtwagens grond aangevoerd? Anders is het misschien het gewoon horizontaal of plat leggen van de grond voor de aanleg van de tuin. Vergeet ook niet dat pas omgewerkte grond losser ligt en dus gemakkelijk 5 cm hoger ligt. Na een winter zal de bodem wel terug zijn oorspronkelijk niveau opzoeken.

Reclame

Jan S

#4 , 12 mei 2011 13:14

Denk niet dat 5 à 10 cm ophoging een aanmerkelijke ophoging is.
Denk ik ook niet, maar met denken alleen raak je er natuurlijk niet altijd :wink:
Bovenstaand bericht omvat enkel mijn persoonlijk visie en geen sluitend juridisch advies.

sigurros
Topic Starter

#5 , 28 mei 2011 17:53

Bedankt voor de reactie.

@mava, het gaat wel degelijk om een ophoging. Ik woon in dezelfde straat als die mensen en heb gezien dat er grond is aangevoerd. Daar ondervonden we trouwens ook hinder van. De grond werd gewoon op straat gedumpt door de vrachtwagens en daarna was er 1 persoon die de hele dag kruiwagens vulde om die grond naar de tuin te brengen.

@jan, bedankt. Ik geef hen deze gegevens door zodat ze eventueel contact kunnen opnemen met de stedenbouwkundige dienst.

Jan S

#6 , 31 mei 2011 14:28

@jan, bedankt. Ik geef hen deze gegevens door zodat ze eventueel contact kunnen opnemen met de stedenbouwkundige dienst.
Geen dank. Hou je ons op de hoogte?

lucgescheiden

#7 , 31 mei 2011 14:39

Wat als de grond niet zou zijn opgehoogd, maar er naast je ouders een stel basketbal-spelers waren aanbeland met elk een lengte van b.v. 2,20 meter ...?
Mss wat hoog gezocht, maar toch het overdenken waard?
Handige documenten voor Personenrecht

Jan S

#8 , 01 jun 2011 15:59

Wat als de grond niet zou zijn opgehoogd, maar er naast je ouders een stel basketbal-spelers waren aanbeland met elk een lengte van b.v. 2,20 meter ...?
Het gaat in casu niet rechtstreeks om de privacy, maar over de gebeurde ophoging die (zonder vergunning) uitgevoerd is en ev. vergunningsplichtig zou kunnen zijn.

Opmerking draagt dus niet bij tot deze discussie.

mava105

#9 , 01 jun 2011 16:29

[quote="Jan SHet gaat in casu niet rechtstreeks om de privacy, maar over de gebeurde ophoging die (zonder vergunning) uitgevoerd is en ev. vergunningsplichtig zou kunnen zijn.

.[/quote]
Een ophoging van 5 à 10 cm van een tuin is niet vergunningsplichtig. Het is slechts VANAF een ophoging van 50 cm dat er een stedebouwkundige vergunning nodig is. Tevens dient iedere eigenaar het regenwater via zijn grond te laten wegvloeien.
Heb je hierover al eens info ingewonnen bij uw gemeente.

bartvdv

#10 , 01 jun 2011 17:11

"Voor een aanmerkelijke reliëfwijziging heeft u een stedenbouwkundige vergunning nodig. De wetgeving stelt dat een reliëfwijziging ‘aanmerkelijk’ is als de aard of functie van het terrein wijzigt zelfs al gaat het maar om een paar centimeter.
Verder wordt in de meeste gevallen ook aangenomen dat ze aanmerkelijk is als:
• de reliëfwijziging meer dan 50 centimeter bedraagt over een kleine oppervlakte,
•de reliëfwijziging minder dan 50 centimeter bedraagt over een grotere oppervlakte."

Dat is toch iets genuanceerder, dan zeggen dat een vergunning enkel nodig is vanaf 50 cm.

lucgescheiden

#11 , 01 jun 2011 20:58

Het gaat in casu niet rechtstreeks om de privacy, maar over de gebeurde ophoging die (zonder vergunning) uitgevoerd is en ev. vergunningsplichtig zou kunnen zijn.

Opmerking draagt dus niet bij tot deze discussie.
1. Kunnen mijn ouders eisen dat de schutting op de opgehoogde grond geplaatst wordt, zodat zij meer privacy hebben?

Jan S

#12 , 06 jun 2011 08:44

"Voor een aanmerkelijke reliëfwijziging heeft u een stedenbouwkundige vergunning nodig. De wetgeving stelt dat een reliëfwijziging ‘aanmerkelijk’ is als de aard of functie van het terrein wijzigt zelfs al gaat het maar om een paar centimeter.
Verder wordt in de meeste gevallen ook aangenomen dat ze aanmerkelijk is als:
• de reliëfwijziging meer dan 50 centimeter bedraagt over een kleine oppervlakte,
•de reliëfwijziging minder dan 50 centimeter bedraagt over een grotere oppervlakte."

Dat is toch iets genuanceerder, dan zeggen dat een vergunning enkel nodig is vanaf 50 cm.
De 50-centimeterregel werd inderdaad vroeger vaak als 'norm' genomen, maar is ondertussen, zoals correct aangehaald, genuanceerder.

@lucgescheiden:
Zeg nu zelf, wat zijn we hiermee...?

lucgescheiden

#13 , 08 jun 2011 00:30

met denken alleen raak je er natuurlijk ook niet altijd

Gebruiker21

#14 , 09 jun 2011 14:34

Mensen toch, en dan verbaasd zijn dar er burenruzies komen. Komaan, zeg... enkele centimeters grond! Als het nu over een afsluiting zou gaan die 20 cm verkeerd staat, daar zou ik nog enigzins kunnen inkomen. Maar over grond die enkele centimeters opgehoogd is... Ik weet niet, hoor...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Carinecn

#15 , 09 jun 2011 15:24

Mag men als de buur vb. 40cm grond verhoogd heeft zelf zijn omheining hoger zetten zonder grond te verhogen zodat men dan toch niet kan overkijken?
Het komt er op neer dat de omheining bij de buur 40cm lager is dan de toegestane 2m. Of mag men alleen meten vanop de eigen grond die dan 40cm lager ligt en men dan wel 2m. meet.
Gewoon interessant om te weten hoe men mag/moet meten.

Terug naar “Andere”