Handelsruimte splitsen in studio en handelsruimte

Made
Topic Starter

Handelsruimte splitsen in studio en handelsruimte

#1 , 20 dec 2010 21:34

Hoi,

Op het eerste zicht misschien geen puur juridische vraag, toch... Ik ben sterk geïnteresseerd om een gelijkvloerse handelsruimte te kopen. Het is een bijzonder interessant pand dat past binnen mijn wensen en mogelijkheden. Ik zou het een en ander willen veranderen en heb hierbij verschillende vragen:

Het gelijkvloerse pand wil ik opsplitsen in twee delen. De straatkant als handelsruimte, het achterste gedeelte wil ik inrichten als een studio. Kan dit zomaar, wat komt erbij kijken en waaraan moet ik allemaal denken? (omvorming tot appartement is mogelijk mits goedkeuring bestemmingswijziging – wat bedoelen ze hiermee, hoe gaat dit in zijn werk)

Wat ik voor ogen heb is om zelf in de studio in te trekken en te starten met een eigen zaak. Gemakshalve zou ik denken, ik koop het pand met men privé vermogen (stuk lenen), en verhuur een gedeelte aan de zaak. Het grote voordeel is dat de bvba geen lening zou moeten aangaan. Wat opzoek werk leert me dat het voordeliger zou zijn om het handelsgedeelte direct onder te brengen in de bvba. Het schrikt me wat af, twee zaken kopen, hoe worden de waarden beslist, kosten, hoe gaat dit in z'n werk? (het geheel kopen van de huidige eigenaar, splitsen en dan een stuk verkopen aan de bvba?)

Mijn kennis en ervaring met immobiliën is zeer beperkt. Ik kan ook niet direct beroep doen op vertrouwenspersonen in mijn omgeving die me betrouwbaar advies kunnen geven bij deze issues. Het hele gebeuren schrikt me wat af. Toch is het geloof in men project sterk en zie het voor ogen. Ik zoek nu al een tijdje naar een geschikt pand, denk dat ik het nu gevonden heb, en besef dat ik snel moet beslissen/handelen. Men laatste vraag is dan ook om me wat op weg te helpen hoe dit aan te pakken, in gang te zetten. Bij wie kan ik terecht,hoe pak ik dit het beste aan en wie kan me advies geven. Een jaar geleden was ik al eens langs geweest bij Unizo, men ervaring is dat ze wel goed eerstelijnsadvies kunnen geven maar niet 'diepgaander'. (nudat men project wat concreter is ga ik zeker nog eens langs). Zijn er nog organisaties waar ik ten rade kan? (liefst laagdrempelig)

Alvast bedankt!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 22 dec 2010 09:54

“Art.4.2.1.Niemand mag zonder voorafgaande stedenbouwkundige vergunning :...6°.de hoofdfunctie van een gebouwd onroerend goed geheel of gedeeltelijk wijzigen,indien de Vlaamse Regering die functiewijziging als vergunningsplichtig heeft aangemerkt.; 7°...in een gebouw het aantal woongelegenheden die hoofdzakelijk bestemd zijn voor de huisvesting van een gezin of een alleenstaande wijzigen, ongeacht of het gaat om een eengezinswoning, een etagewoning, een flatgebouw, een studio of een al dan niet gemeubileerde kamer...”(15 MEI 2009. - Vlaamse codex ruimtelijke ordening).

Is de hoofdfunctie thans handel dan wijzigt die niet door het achterste gedeelte in te richten als een studio horend bij die handel.

U kan ook de handelsruimte laten kopen door uw bvba en de studio privaat. Aldus vermijdt u twee verkopen van hetzelfde onroerend goed en 2 x registratierechten. Overleg daarover gratis met een goed notaris.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Made
Topic Starter

#3 , 22 dec 2010 18:40

Als de bvba de handelsruimte koopt (ik er zelf handel in voer) en het achterste gedeelte van het pand aanpas tot een studio, mag ik er dan zelf (en zomaar) in gaan wonen?
(is de hoofdfunctie handel? Wat oppervlakte betreft zal het 50/50 zijn)

Het gaat om één handelsruimte dat mits kleine aanpassing om te vormen is in een handelsruimte en een studio, maar omdat het momenteel nog één handelsruimte is ga ik ervan uit dat de handelsruimte kopen door bvba en de studio privaat niet zomaar gaat - het is nog niet gesplitst

Reclame

Terug naar “Andere”