Hoi,
Op het eerste zicht misschien geen puur juridische vraag, toch... Ik ben sterk geïnteresseerd om een gelijkvloerse handelsruimte te kopen. Het is een bijzonder interessant pand dat past binnen mijn wensen en mogelijkheden. Ik zou het een en ander willen veranderen en heb hierbij verschillende vragen:
Het gelijkvloerse pand wil ik opsplitsen in twee delen. De straatkant als handelsruimte, het achterste gedeelte wil ik inrichten als een studio. Kan dit zomaar, wat komt erbij kijken en waaraan moet ik allemaal denken? (omvorming tot appartement is mogelijk mits goedkeuring bestemmingswijziging – wat bedoelen ze hiermee, hoe gaat dit in zijn werk)
Wat ik voor ogen heb is om zelf in de studio in te trekken en te starten met een eigen zaak. Gemakshalve zou ik denken, ik koop het pand met men privé vermogen (stuk lenen), en verhuur een gedeelte aan de zaak. Het grote voordeel is dat de bvba geen lening zou moeten aangaan. Wat opzoek werk leert me dat het voordeliger zou zijn om het handelsgedeelte direct onder te brengen in de bvba. Het schrikt me wat af, twee zaken kopen, hoe worden de waarden beslist, kosten, hoe gaat dit in z'n werk? (het geheel kopen van de huidige eigenaar, splitsen en dan een stuk verkopen aan de bvba?)
Mijn kennis en ervaring met immobiliën is zeer beperkt. Ik kan ook niet direct beroep doen op vertrouwenspersonen in mijn omgeving die me betrouwbaar advies kunnen geven bij deze issues. Het hele gebeuren schrikt me wat af. Toch is het geloof in men project sterk en zie het voor ogen. Ik zoek nu al een tijdje naar een geschikt pand, denk dat ik het nu gevonden heb, en besef dat ik snel moet beslissen/handelen. Men laatste vraag is dan ook om me wat op weg te helpen hoe dit aan te pakken, in gang te zetten. Bij wie kan ik terecht,hoe pak ik dit het beste aan en wie kan me advies geven. Een jaar geleden was ik al eens langs geweest bij Unizo, men ervaring is dat ze wel goed eerstelijnsadvies kunnen geven maar niet 'diepgaander'. (nudat men project wat concreter is ga ik zeker nog eens langs). Zijn er nog organisaties waar ik ten rade kan? (liefst laagdrempelig)
Alvast bedankt!