In augustus 2009 verkocht ik een huis, volgens akte "in de staat waarin het zich bevindt" met alle zichtbare en verborgen gebreken, volgens de gangbare termen in compromis en akte. Het huis was toen 16 jaar oud.
De koper kreeg in de 4 maanden voordien, vanaf eind maart 2009 niet minder dan 8 maal de kans om het eigendom te bezoeken, in gezelschap van familie, vrienden en 3 keer van een (volgens de koper) aannemer/expert, omdat het in de bedoeling lag om de zolderruimte om te bouwen tot 2 slaapkamers, en de koper hiervoor een bestek of schatting van de kosten wilde.
Er werden toen ook enkele zichtbaar kleinere barsten in de voor- en achtergevel vastgesteld, die volgens de ene "aannemer" alleen dienden opgevoegd te worden, en volgens de andere aannemer diende er in de voorgevel enkele rijen bakstenen te worden verwijderd, en alles terug worden opgemetst.
De koper heeft voor deze gevelkosten een aanzienlijke som van de verkoopprijs afgedongen, en was uiteindelijk akkoord met de overeengekomen prijs.
Voor de rest werd het huis 8 maal van boven naar onder geïnspecteerd en goedbevonden.
Nu, 16 maanden later, krijg ik een schrijven van een advocaat van de verkoper, waarin ze over ernstige problemen spreken en allerhande barsten boven in de slaapkamers, de hal, de badkamer etc, en ze willen mij hiervoor verantwoordelijk houden.
Ik weet ook niet wat de koper inmiddels al in het eigendom heeft laten uitvoeren als werken die eventueel oorzaak zouden kunnen zijn van de problemen.
Ik zou binnen de 5 dagen moeten reageren op het schrijven van de advocaat en mij volledig akkoord moeten verklaren met de schadeloosstelling (wat die ook moge wezen), wat ik uiteraard niet van plan ben.
Heeft er iemand ervaring met dit probleem aub ?