Verwijderen balustrade

Pia
Topic Starter

Verwijderen balustrade

#1 , 20 nov 2010 12:11

Hallo

Ik weet niet goed in welk subforum ik dit het beste plaats dus heb ik het hier maar gezet.

Ik heb namelijk een vraagje i.v.m. een balkon.

Wij huren een oudere woning die aan de straatkant een balkon heeft, bijna de volledige gevel lang, 15meter of zo.
Door de jaren is de balustrade van dit balkon volledig weggerot en nu heeft de eigenaar het laten verwijderen.
Het balkon zelf was nog in redelijke staat neem ik aan want het ligt er nog en er is hier en daar wat gerepareerd. Misschien is de procedure om het volledig te laten weghalen te duur of te lang (bouwconstructie/bouwaanvraag??), ik weet het niet, de balustrade is echter weg en de eigenaar is niet van plan een nieuwe te zetten.
Behalve het feit dat dit geen zicht is is het nu ook wel gevaarlijker geworden om de ramen te poetsen aangezien ik dat steeds van op het balkon deed, maar goed daar kunnen we mee leven.

Ik vroeg me enkel af of dit mag? Moet er eigenlijk geen nieuwe balustrade komen of moet het volledige balkon dan niet weggebroken worden of kan dit perfect?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 20 nov 2010 19:52

Een verhuurder dient te zorgen voor de veiligheid van zijn huurder. Indien hij dus geen nieuwe leuning zet, moet hij er wel voor zorgen dat er een soort leuning aan de ramen komt. Deze ramen moeten echter nog open kunnen voor onderhoud en verluchting. Moet er iemand van dit balkon vallen door gebrek aan leuning, is de eigenaar/verhuurder volledig verantwoordelijk. Best stel je hem hierover in gebreke via AS en wijs u hem op de gevaren van zijn houding.
Gezien u nu geen gebruik meer kan maken van dit balkon, zou je kunnen overwegen om zelfs huurvermindering te vragen, al twijfel ik eraan dat je dat zal krijgen, maar vragen kost niets.

Pia
Topic Starter

#3 , 21 nov 2010 20:59

Bedankt voor je bericht.

Volgens mijn familie echter hebben we geen recht van spreken.Er is geen deur meer
toen er een tijdje geleden nieuwe ramen werden geplaatst. De ramen zijn groot genoeg om er door te stappen via een heel lage leuning langs binnen, dus werd er geen deur meer geplaatst en dat deed een vorige bewoner ook maar het is geen deur
dus theoretisch gezien ook geen doorgang.

Denk dus dat het een ramenwasser zal worden...

Reclame

ganapathi tantra

#4 , 25 nov 2010 23:41

Of de oude deuren vervangen zijn door ramen met zelfde afmetingen (de zogenaamde portes fenetres) doet helemaal niet ter zake.
Het is de eigenaar zijn recht om bepaalde wijzigingen/verbouwingen/verbeteringen/enz uit te voeren
De wettelijke bouwregels verplichten de eigenaar echter om in uw geval een beveiliging te voorzien die tenminste 90 cm hoog moet
zijn gerekend vanaf de vloer waar u staat. Zo kan u niet uit het raam vallen. Dat zijn de bouwvoorschriften.
als je deze weekend gaat flaneren op de dijk van één onzer badsteden kun je het verschil zien.
Flatgebouwen met een balkon/ballustrade hebben aan de ramen zelf geen beveiliging. Flatgebouwen die geen balkon/terras of leuningen
hebben hebben aan de ramen zelf een beveiliging door middel van bvb 3/4 horizontale buizen of iets moderner door een glazen plaatDat
bij die gebouwen ook nog een stuk zou uitsteken dat je de gedachte heeft van een balkon doet niet eens ter zake. De beveiliging moet
aan het raam gebeuren als ze niet ergens anders kan. Dus in uw geval als de ballustrade van het bestaande balkon niet zal worden vervangen
is de eigenaar verplicht dit te doen aan de ramen. U kan dan wel niet meer naar buiten tenzij u er over klimt maar als u dat doet dat legt u
de verantwoordelijkheid bij u zelf.
Belangrijk is niet wie je bent maar wel wie je kent

Vandebos

#5 , 26 nov 2010 00:32

u kan in uw as de verhuurder in gebreke stellen voor het overtreden van artikels 1719-1720-1723 BW (gemeen huurrecht)
Art. 1719. De verhuurder is, uit de aard van het contract, en zonder dat daartoe enig bijzonder beding nodig is, verplicht :
1° Het verhuurde goed aan de huurder te leveren;
2° Dat goed in zodanige staat te onderhouden dat het kan dienen tot het gebruik waartoe het verhuurd is;
3° De huurder het rustig genot daarvan te doen hebben zolang de duur duurt.

Art. 1720. De verhuurder is verplicht het goed in alle opzichten in goede staat van onderhoud te leveren.
Hij moet daaraan gedurende de huurtijd alle herstellingen doen, die nodig mochten worden
, behalve de herstellingen ten laste van de huurder.

Art. 1723. De verhuurder mag gedurende de huurtijd de gedaante van het verhuurde goed niet veranderen.
en eisen dat hij het pand herstelt in de oorspronkelijke staat zoals bij aanvang van het contract.

Terug naar “Andere”