Hagelschade, pas na een jaar opgelost

STYLUS3530
Topic Starter

Hagelschade, pas na een jaar opgelost

#1 , 14 aug 2010 19:12

Hello Folks,

Op 21 juli 2009 is hier bij ons een hagelbui over getrokken, een maand later kwam de expert, deze was niet erg kompetent en nog onbeleefd daaraan toe. Toen zijn expertiseverslag aankwam heb ik mijn verzkeringsmaatschappij meegedeeld dat ik niet akkoord ging met hetgeen hij voorstelde, en dus moest ik een tegenexpert aanduiden die de tegenexpertise zou doen. Na een lange wachttijd gingen de expert en tegenexpert begin juni langskomen, de tegenexpert was echter verhinderd wegens een gerechtelijke tegenexpertise en dus probeerde hij de expert hiervan te verwittigen, hij telefoneerde enkele malen met het expertisebureau, maar hier werd niet opgenomen. Hij heeft toen maar gefaxt na het expertisebureau, maar ook hier werd niet op gereageerd. Mijn verbazing was dus echt groot toen er begin juni een expert(deze was zeer vriendelijk) van het oorspronkelijke expertisebureau aan mijn deur stond, ik overliep met hem nog eens alles waar ik niet akkoord mee ging en hij maakte notities. Nadien is mijn tegenexpert nog eens langsgeweest en dus overliep ik alles nog eens met hem. Hij ging een voorstel opmaken en contact opnemen met het oorspronkelijke expertisebureau, maar kreeg weer geen reactie. Begin juli nam mijn tegenexpert met mij contact op, blijkbaar werd het oorspronkelijk expertisebureau overgenomen door een ander expertisebureau. Weer werd een nieuwe afspraak gemaakt, voor begin augustus.

Begin augustus was het dan zover, alle partijen(weer een een andere expert, wel ook enorm vriendelijk) waren eindelijk aanwezig en er werd eindelijk tot een overeenkomst gekomen. Bij mijn verzekering heb ik trouwens klacht ingediend tegen het oorspronkelijke expertisebureau wegens onbeschoftheid, het niet reageren op mijn tegenexpert, ... . Men kan zich inbeelden hoeveel tijd(Heb ik trouwens ook nog recht op een bepaald bedrag voor het vergoeden van mijn onkosten?) ik door deze hele situatie verloren heb en hoezeer ik mij geergerd heb. Ik ga nu proberen om de herstellingen zelf uit te voeren en zou graag weten of ik recht heb op de BTW(6%) en tevens op een recht heb op een bepaalde interest op het bedrag dat uitbetaald wordt, daar ik toch eigenlijk het geld al een jaar zou moeten hebben gehad.

Thanks in advance,

STYLUS

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 16 aug 2010 10:54

‘Wie door een onrechtmatige daad een zaak verliest,heeft recht op een schadevergoeding waarmee hij zich een gelijkaardige zaak kan aanschaffen. Voor wie niet onderworpen is aan het stelsel van de B.T.W.,omvat de schadevergoeding dus de B.T.W.,die men moet betalen om een gelijkaardige zaak als de verlorene te verwerven,ook al koopt de schadeleider in casu dus geen vervangingsvoertuig‘[Cass. 13 april 1988,J.T. 1988,315,R.W. 1988-89,301,noot,R.C.J.B. 1989,631,noot GLANSDORFF,F.,DALCQ,C.;Cass. 20 september 1988,R.W. 1988-89,966,noot;Cass. ARP940611F,28 september 1994(Zovi t. Volckaerts),onuitg.,geciteerd door TRD&I 1995,30].

Dit geldt mijns inziens ook voor vergoedingen buiten onrechtmatige daad en buiten voertuigen.

De schade dient vergoed vanaf haar ontstaan,zodat de verschuldigde vergoeding die interesten moet omvatten.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

STYLUS3530
Topic Starter

#3 , 16 aug 2010 20:41

@j.demoor: Hartelijk bedankt voor je antwoord:

Van mijn verzekeringsmaatschappij heb ik vandaag een soort van factuur gehad, hierop staat het bedrag vermeld dat ik zou krijgen, dit bedrag is exclusief BTW en er wordt nog een vrijstelling van ongeveer 220€ van afgetrokken, verder in de brief staat hetvolgende vermeld: "BTW en onrechtstreekse verliezen worden vergoed na ontvangst van de facturen". Probeert men via dit onder de BTW uit te muizen?

Als ik er zeker van ben dat ik recht heb op mijn BTW en tevens op de interesten hierop(hoe worden deze eigenlijk berekend?), ook al doe ik zelf mijn herstellingen(voor het bedrag dat ik zou krijgen kan ik het geheel trouwens niet laten maken), zal ik zeker nog eens volgende week bij mijn verzekering passeren. Alle tips in verband met dit zijn natuurlijk harteljk welkom

Reclame

mava105
Juridisch actief: Nee

#4 , 17 aug 2010 11:32

Men kan u moeilijk BTW betalen als je het zelf zal herstellen.
Als je een factuur binnenbrengt van een erkende aannemer kan je ook de BTW recupereren.

bosprocureur

#5 , 17 aug 2010 11:40

Als je een factuur binnenbrengt van een erkende aannemer kan je ook de BTW recupereren.
Ik begrijp uw redenering, maar meen toch dat hetgeen Demoor (m/v) vermeldt juist is : het komt erop neer dat de schade moet vergoed worden, of je nu herstelt of niet, en de BTW maakt daar deel van uit.

Wat de onrechtstreekse verliezen betreft, zou ik de polis eens nakijken. Gewoonlijk betaal je hiervoor een bijpremie, en komt het erop neer dat eens de schade vastgesteld, je een percentage automatisch bijkrijgt, bestemd voor de kleine kosten en achternageloop, waar geen bewijzen van bestaan.

STYLUS3530
Topic Starter

#6 , 20 aug 2010 20:11

Dit zou eigenlijk oneerlijk zijn, als ik mijn materialen moet halen moet ik er ook BTW op betalen en dit is zelfs 21%
Ik begrijp uw redenering, maar meen toch dat hetgeen Demoor (m/v) vermeldt juist is : het komt erop neer dat de schade moet vergoed worden, of je nu herstelt of niet, en de BTW maakt daar deel van uit.

Ik hoop dat men mij ook verwijlinteresten geeft

Wat de onrechtstreekse verliezen betreft, zou ik de polis eens nakijken. Gewoonlijk betaal je hiervoor een bijpremie, en komt het erop neer dat eens de schade vastgesteld, je een percentage automatisch bijkrijgt, bestemd voor de kleine kosten en achternageloop, waar geen bewijzen van bestaan.
Hier zal ik volgende week ook eens navraag over doen. Tips zijn nog steeds welkom

STYLUS3530
Topic Starter

#7 , 24 aug 2010 06:28

Nu donderdagvoormiddag ga ik langs bij mijn verzekering, tips zijn dus nog steeds welkom

mava105
Juridisch actief: Nee

#8 , 24 aug 2010 11:20

Dit zou eigenlijk oneerlijk zijn, als ik mijn materialen moet halen moet ik er ook BTW op betalen en dit is zelfs 21%
Ik bedoelde eigenlijk de BTW op de werkuren.

STYLUS3530
Topic Starter

#9 , 30 aug 2010 21:18

Ben dus donderdagvoormiddag bij mijn makelaar geweest en heb alles nog eens uitgelegd, hij zou zich eens bij de verzekeringsmaatschappij bevragen ivm de interesten en BTW.

Groetjes,

STYLUS

STYLUS3530
Topic Starter

#10 , 08 nov 2010 22:01

Mijn geval is voorgelegd geweest aan de ombudsman van de verzekering:

-Interesten wilt men mij niet toekennen, omdat zij vinden dat de fout niet bij hun lag, maar ze proberen ze zelfs een beetje na mij af te schuiven, hieromtrent zal ik hun nog een antwoord geven.

Wat de onrectstreekse verliezen betreft, hier antwoord men het volgende:
-De verzekering zal mij de onrechtstreekse verliezen uitbetalenb nadat ik het bewijs lever dat de ontvangen vergoedingen worden aangewend tot wederopbouw van mijn woning. Dit bewijs kan ik leveren door het overmaken van facturen.

Wat betreft het recupereren van de BTW:

Ik had de rechtspraak vermeld van j. demoor, hier hun antwoord:
-Deze uitspraken zijn echter slechts van toepassing op onrechtmatige data, dwz schadevergoeding die verschuldigd is op grond van de buitencontractuele aansprakelijkheid. Bij de vergoeding van de buitencontractuele aansprakelijkheid bedraagt de schadevergoeding de werkelijke waarde van het beschadigde goed, waarbij ook de BTW integraal deel uitmaakt. De schadevergeding die ik van de verzekering vorder, vloeit echter niet voort uit de buitencontractuele aansprakelijkheid, maar is verschuldigd op contractuele basis. Bovendien word de schade vergoed op basis van de nieuwwaarde van het beschadigd goed. De rechtspraak die ik aanhaalde is niet van toepassing op zaakschadeverzekeringen, maw dus men zal mij ook enkel vergoeden na voorlegging van facturen.

Ik heb hier weer eens een les geleerd, men moet dus blijkbaar voor ingenieur geleerd hebben om iets te kunnen beginnen tegen verzekeringen, mijn vertrouwen in deze maatschappij is momenteel op een dieptepunt gedaald.

Ik ga echter de ombudman nog eens een laatste antwoord geven, want ik vind zulke praktijken niet kunnen, ik vraag mij af of ik mijn polis trouwens ook zou een jaar na datum mogen betalen, zonder bijkomende kosten. Tips zijn nog steeds welkom.

Terug naar “Andere”