Kelder van de buren onder mijn huis verhindert verbouwing

kelder
Topic Starter

Kelder van de buren onder mijn huis verhindert verbouwing

#1 , 29 okt 2010 21:11

Situatiebeschrijving:
Ik ben in het bezit van een huis, gebouwd in de 19de eeuw. Het betreft een halfopen bebouwing. Het huis is deels onderkelderd. De kelder is echter opgesplitst in 2 delen dmv een muur. Ik heb toegang tot 1 deel, de buren hebben exclusief toegang tot het andere deel (het is volledig ontoegankelijk vanuit mijn huis). De buren hebben zelf geen kelder onder hun huis. Gezien deze situatie al meer dan 30 jaar zo is, geldt hier de regel van verkrijgende verjaring en is ‘hun’ deel van de kelder het bezit van de buren.

Probleem:
Gezien de verouderde toestand van het huis, is het noodzakelijk om dit grondig te renoveren. Dit zou best gebeuren door aan de binnenzijde een nieuwe draagmuur te bouwen (en de buitengevel intact te laten). Het is hiervoor wel vereist om over de volledige omtrek van het huis nieuwe funderingen te graven om deze nieuwe muur op te metselen (ook in het kelderdeel van de buren). Eerdere onderhandelingen om het kelderdeel terug te verwerven zijn op niets uitgedraaid.

Mijn vraag:
Hebben de buren het recht om te weigeren dat ik in hun kelder (die onder mijn huis ligt) een draagmuur bouw, zodoende mijn huis bouwfysisch terug in orde maken?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV

#2 , 01 nov 2010 21:50

ik vrees dat het probleem wel eens zou kunnen liggen in "best": is er een andere mogelijkheid? Dan zal je deze moeten nemen vrees ik.

roharro

#3 , 01 nov 2010 23:27

Als het klopt dat die kelder (waarop jullie huis deels is gebouwd) eigendom is van de buur + het feit dat de stevigheid van jullie huis in gevaar komt door de gebreken van zijn kelder, dan hebt u m.i. het recht om te eisen dat hij zijn kelder/funderingen op zijn kosten verstevigt. Zoniet kunt u een procedure starten waarbij u hem verantwoordelijk stelt voor mogelijke schade door zijn eigendom aangebracht aan uw eigendom.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Reclame

eylis

#4 , 02 nov 2010 09:03

dus maak er een salomonsoordeel van :-)
- ofwel renoveren zij de kelder en blijven ze eigenaar.(alhoewel ik betwijfel of ze dat juridisch wel zijn, want uw grond is uw grond...)
ofwel renoveert u en laten ze u toe dat doen zoals u wenst en wordt de erfdienstbaarheid fatsoenljk beschreven tussen de twee partijen : dat ze uw kelder mogen gebruiken.

overigens ik vraag me af van wie de muur is die de kelders scheidt...Van u of van hen? Als ze van u is mag die eigenlijk wegnemen hé?....

roharro

#5 , 02 nov 2010 11:19

@kelder: waaruit leidt u af dat de kelder van de buur is? Staat dat in enige akte vermeld?

Verkrijgende verjaring kan eigenlijk niet omdat niet aan alle voorwaarden is voldaan:
Art. 2229.B.W.: Om iets door verjaring te verkrijgen, is vereist een voortdurend en onafgebroken, ongestoord, openbaar, niet dubbelzinnig bezit, als eigenaar.

De voorwaarde "openbaar" is hier niet vervuld aangezien de kelder niet zichtbaar is.

mava105
Juridisch actief: Nee

#6 , 02 nov 2010 12:08

In sommige oude steden, zoals bvb Antwerpen, ken ik tientallen kelders die onder het gebouw van de gebuur liggen of zelfs onder de openbare weg. Gewoonlijk zijn het oudere panden, waarvan destijds de bovenbouw werd afgebroken en later terug heropgebouwd maar dan een paar meters naar achteren.
Rond de Grote Markt in Antwerpen heeft bijna 1 pand op 2 zo'n kelder. De kosten die eraan moeten geburen zijn steeds tlv de eigenaars van het pand zelf. De stad komt hier niet in tussen.

eylis

#7 , 02 nov 2010 12:22

ik denk dat ik het gevonden heb...
de rechtsfiguur: "verkrijgende verjaring" KAN NIET mbt onroerend goed!
Uw kelder is en blijft dus van u....
De buurman mag er hoogstens GEBRUIK van maken . En u verbouwt zoals u wil, u mag zelfs in die kelder die de buurman gebruikt.
Als ik de wetteksten goed begrijp...

roharro

#8 , 02 nov 2010 12:44

zie:
http://www.elfri.be/verkrijgende-verjar ... erend-goed" onclick="window.open(this.href);return false;

kelder
Topic Starter

#9 , 02 nov 2010 22:19

Bedankt voor de reacties tot nu toe.

Het feit dat het stuk kelder al of niet toehoort aan de buren valt volgens verschillende bronnen (waaronder de notaris) niet te betwisten. Dit pad ga ik dan ook niet bewandelen.

Het lijkt me daarentegen wel een mogelijke piste om mijn buurman in gebreke te stellen, indien "zijn" funderingen niet voldoen om de stevigheid van mijn woning te garanderen. Ik wil niet zo ver gaan om mijn buurman voor de kosten te laten opdraaien. Ik regel en betaal dit dan eventueel liever zelf. Dan heb ik ook meer controle erover en ben ik zekerder dat de werken naar mijn wens worden uitgevoerd.

Terug naar “Andere”